BIGTRUCK ROADTEST

IVECO S-WAY: NU ECHT AF

De Iveco S-Way kennen we al een tijdje, maar met modeljaar 2025 kunnen we zeggen dat hij echt af is. Met de eerste generatie van de S-Way maakte het merk meteen nieuwe vrienden vanwege het fraaie ontwerp. Iveco trucks waren tot dat moment vooral functioneel maar met de komst van de S-Way was er ineens een fraai, Italiaans design wat vooral chauffeurs aanspreekt. Het 2025 model is aan de buitenkant iets gewijzigd, maar vooral het interieur is nu sterk verbeterd. Dat is nu in lijn met de moderne styling van de buitenkant. Bovendien staat de nieuwe XCursor 13 krachtbron onder de cabine. Alle reden voor een BIGtruck RoadTest dus.

Uiterlijk is het verschil niet schokkend met zijn voorganger. Eigenlijk is alleen de grille gewijzigd met een nieuw lijntje, maar als je dat niet weet zie je het verschil niet. Een ander detail is het ontbreken van de achteruitkijkspiegels. Die zijn vervangen door camera’s maar je kunt ook nog gewoon spiegels bestellen.

Het vernieuwde interieur is uitgevoerd in lichte tinten waardoor het ruim en modern oogt. Het dashboard is opnieuw vormgegeven, met centraal een fraai scherm. Gelukkig zijn er onder dat scherm allerlei schakelaars, waardoor je niet altijd hoeft te swipen. Het dashboard zelf, dus achter het stuurwiel is ook opnieuw vormgegeven en dat ziet er fraai uit. De bediening spreekt voor zich en een leuk detail is de startknop op het stuur. Net als bij een Ferrari dus! Verder zijn er voldoende aflegmogelijkheden en er zijn twee grote schuiflades. Voor de bijrijder is er een handig uitklaptafeltje.

NON-EGR

Helemaal nieuw is de XCursor 13 krachtbron. Deze motor is dan wel gebaseerd op de vorige Cursor 13 maar hij werd stevig aangepakt. Zo maakt deze motor gebruik van een Dual Flow Turbo voor downspeeding, hogere inspuitdrukken en is hij voorzien van een nieuw, lichter cilinderblok, een nieuwe krukas en nokkenas en slimme, lage weerstand aggregaten zoals de dynamo, waterpomp en stuurpomp. Alles bij elkaar heeft Iveco 10% gewicht weten te besparen ten opzichte van de Cursor 13. Daarbij is de duurzaamheid van het blok nu goed voor 1,6 miljoen kilometers, wat 33% meer is dan zijn voorganger. In de 500 pk uitvoering zoals wij die rijden levert deze motor 2600 Nm aan koppel. Dankzij 'Down Speeding' zorgen hogere koppels bij lagere toeren ervoor dat snelle achterassen mogelijk zijn, wat resulteert in een lager verbruik. Althans, dat is de claim, maar het is aan ons om te bewijzen of dat ook echt zo is.

De nieuwe XCursor 13 met 500 pk

De Scania combi tussen de kassen

Schitterende strakke combi

Mooie doorlaad combi met dubbele laadkleppen

aute tempor

Consectetur nostrud qui nostrud exercitation ad.

aute tempor

Consectetur nostrud qui nostrud exercitation ad.

UP-TO-DATE

Verder is Iveco helemaal up-to-date met alle verplichte veiligheidssystemen. Hiermee maakt het Italiaanse merk zijn inhaalslag compleet. Zo heeft de truck Stop-and-Go ACC en elektronische ondersteuning die je helpt om tussen de lijntjes te blijven. Er zijn merken die dat nog steeds niet hebben. Wat de S-Way deelt met de roemruchte modellen uit het verleden is zijn trekkracht. Vooral onderin is de Xcursor 13 erg sterk. Dit zorgt voor een bijzondere rijdynamiek. Bij het optrekken blijft de truck lang in een bepaalde versnelling, terwijl je verwacht dat hij zou schakelen. Dit is even wennen, maar hij doet het gewoon uitstekend. De S-Way 500 had dan ook geen enkele moeite met onze geladen Pacton-oplegger.

De camera’s op de X-Way

Slim sleufje voor een IPad in het dashboard

VERKEERSBORD HERKENNING

Tijdens het rijden is de truck erg comfortabel. Iveco wordt, onterecht, nog vaak gezien als budgetmerk, maar zo voelt hij niet. Wel laat hij af en toe een steekje vallen. Ten opzichte van sommige concurrenten is hij wat minder gepolijst. De materialen in de cabine voelen iets minder luxe. De rijbaanassistent stuurt soms iets te ruw terug en de verkeersbordherkenning ziet af en toe dingen die er niet zijn. Maar eerlijk is eerlijk: dat we het bij een S-Way over dit soort dingen hebben, zegt juist een heleboel over de reis die Iveco heeft afgelegd.

DE ARDENNEN IN

De rit naar de Ardennen is comfortabel. De truck is met 62 dB(A) lekker stil en het toerental blijft mooi laag. We rijden met de flow van het verkeer mee, met 83 km per uur maar als dat even zo uitkomt dan is een vlotte inhaalactie geen probleem. We rijden overigens in Eco-mode, ook in de Ardennen. Dat blijkt de Iveco prima te kunnen. Met het koppel van 2600 Nm tussen de 843 en 1100 toeren heeft hij genoeg ‘onderin de kast’ om vlot naar boven te lopen op de stevige Belgische hellingen. De camera spiegels werken uitstekend en ze geven een mooi helder beeld. Een puntje is wel dat het linker scherm wat dicht bij de chauffeur zit. Beide schermen zijn even groot, zoals bij veel andere merken, maar doordat je toch vrij dicht op de A-stijl zit zou het linker schermpje best wat kleiner mogen zijn.

KEURIG VERBRUIK

Als we terugkomen in Asten wordt de tank weer exact tot hetzelfde niveau gevuld, waarna we de temperatuur van de brandstof meten. Dat doen we ook altijd bij vertrek, en zo kunnen we berekenen hoeveel de diesel in de tank uitgezet is. Bij iedere tien graden verschil, en dat heb je zomaar, scheelt dat 1% van de tankinhoud. Dat lijkt weinig maar bij een 400 liter tank is dat toch al snel 4 liter. Dat wil dus zeggen dat je vier liter meer verbruikt hebt dan dat je er bij kunt tanken, maar dankzij dat rekenmodel komen we uit op het exacte verbruik. En dat valt beslist niet tegen met de S-Way 500. Zo noteerden we op het vlakke gedeelte van de rit een verbruik van 20,94 liter op 100 kilometer. Dat is dus 1 op 4,88, en dat met 39 ton! De rest van de cijfers vind je hieronder.

Handig uitklapbaar tafeltje voor de bijrijder

Iep van der Meer / Maarten van der Westen


Vorige pagina


Elektrisch naar Wenen met de eActros 600

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volgende pagina


Zeven-assige Scania krachtpatser voor 60-jarig jubileum