BIGTRUCK REPORTAGE
GREEN PLANET: LEREN DOOR TE DOEN
Zonder goede infrastructuur komen er geen duurzame vrachtwagens, en zonder de vrachtwagens bouwt niemand de infrastructuur. Green Planet in Pesse doorbreekt dit kip-en-ei probleem met een bijzonder tankstation, dat ondertussen een proeftuin van de energietransitie is geworden.
Begin oktober organiseerde Edward Doorten, eigenaar van Green Planet, de Open Huis Dagen. Talloze genodigden kwamen hier samen om de laatste ontwikkelingen te horen op het gebied van duurzaam transport. Zo stonden er verschillende vrachtwagens klaar om bekeken en uitgeprobeerd te worden. Niet alleen elektrisch, maar ook op waterstof. “Het gaat niet om waterstof of elektrisch rijden. Het gaat om de energietransitie”, aldus Doorten.
Tijdens de Open Huis Dagen werden enkele noviteiten getoond aan het publiek. Zo kunnen elektrische personenauto’s bij Green Planet in Pesse tegen een gereduceerd tarief opgeladen worden met stroom die opgeslagen is als de prijs het laagst is. Ook opende Doorten een waterstoftankstation, waar twee vrachtwagens tegelijk kunnen tanken. Dit werd direct gedemonstreerd door een Holthausen met een fuel cell en een MAN hTGX. Twee soorten aandrijvingen, maar allebei op waterstof.
EIGEN WATERSTOF-TRUCK
Green Planet houdt zijn ogen gericht op de toekomst. “Vandaag is morgen”, zo stelt Doorten. Daarom lopen er zes projecten die de verduurzaming van het transport moeten versnellen. Zo komt er een distributiepunt voor waterstof in Delfzijl, dat HyPlanet gaat heten. Vanaf daar gaat Green Planet zelf waterstof vervoeren door Noord-Nederland. Uiteraard gebeurt dit met een MAN op waterstof: tijdens de Open Huis Dagen werd hiervoor een intentieverklaring getekend.
Ook heeft Doorten samen met twaalf transportondernemers een subsidieaanvraag gedaan voor in totaal 68 vrachtwagens op waterstof. Hiervan zijn er slechts 9 met een fuel cell: blijkbaar ziet men veel in de waterstofverbrandingsmotor. Door samen met bedrijven te investeren in waterstof vrachtwagens, wil Doorten het kip-en-ei probleem doorbreken. Hij hoopt natuurlijk dat deze vrachtwagens naar Green Planet komen om te tanken. “Met een tankstation alleen haal je geen gram CO2 uit de lucht”, legt Doorten uit. “Daar heb je ook gebruikers voor nodig.”
In totaal is er een bedrag van 60 miljoen euro gemoeid met alle investeringen. Bijna de helft hiervan hoopt Doorten te ontvangen uit verschillende subsidies. Het is de bedoeling Noord-Nederland te veranderen in ‘Hydrogen Valley’. Dit past uitstekend in het verleden van de regio, die met olie en gas Nederland altijd al van energie voorzag. “Met ons investeringsplan willen we de keten in beweging krijgen”, legt Doorten uit. “We zorgen dat iedereen tegelijk wat gaat doen.”
VERSCHILLENDE PARTIJEN
Tijdens de Green Planet Open Huis Dagen kregen verschillende bedrijven en instanties de gelegenheid te vertellen over hun rol in de energietransitie. Netbeheerder Enexis vertelde over de net congestie, die heel Nederland in de greep houdt. Ook hier is Green Planet een proeftuin voor oplossingen, zoals het aanbieden van extra elektriciteit in de daluren en minder tijdens pieken. Vanaf april volgend jaar biedt Enexis deze oplossing ook aan voor andere bedrijven.
VNO-NCW MKB Noord vertelde over innovatie en de Hogeschool Arnhem-Nijmegen (HAN) presenteerde over verschillende duurzaamheidsonderzoeken die met studenten worden uitgevoerd. Verzekeraar TVM gaf uitleg over de verduurzaming van het transport en de gevolgen hiervan voor de verschillende verzekeringen. ContrAll en Mokobouw vertelden hoe ingewikkeld het is om een modern tankstation of energiehub te bouwen.
Ook verschillende transporteurs kwamen aan het woord. Transportbedrijf Oegema vertelde de zaal over hun ervaringen met elektrische vrachtwagens. In 2021 nam dit bedrijf al de eerste in gebruik, op dit moment staat de teller op vijftien. Desondanks ziet men elektrificatie niet als oplossing voor de toekomst: hiervoor staat de net congestie in de weg. Als men alle vrachtwagens zou vervangen door elektrische exemplaren, zou Oegema in 2040 tussen de 70 en 130 keer meer stroom nodig hebben dan nu voorhanden is. Dat is niet haalbaar, zo stelt men. Ook blijkt de inzet duurder dan verwacht.
ELEKTRISCHE VERSUS WATERSTOF
Verschillende vrachtwagenmerken lieten hun gezicht zien bij Green Planet. Aanwezigen konden een rit maken met elektrische vrachtwagens van Volvo, Renault, Scania en DAF. Daarnaast waren er waterstof-vrachtwagens van MAN, Holthausen en Hyundai. De merken gaven aan dat elektrisch rijden het beste is, maar dat dit niet de enige oplossing is. “Waterstof is puur ter aanvulling”, stelt Jacobjan Vermeiden van MAN. Jan Schouten van Volvo Trucks vult aan: “Waterstof is minder efficiënt, dus waar het kan moeten we elektrisch rijden. Maar dit kan niet overal.”
“We moeten ons ook niet blindstaren op de actieradius van elektrische vrachtwagens”, aldus Schouten. “We moeten nu kijken wat wél kan en niet afwachten tot er betere technieken zijn. Het laden van een elektrische vrachtwagen kost nu eenmaal meer tijd.” Desondanks leken de aanwezigen erg gecharmeerd van waterstof. “Het is natuurlijk heel veel sneller bij het tanken”, aldus Doorten, die de laadtijden van alle beschikbare elektrische vrachtwagens op het scherm vergeleek met tanktijden van waterstof.
IN GESPREK
“In het klimaatakkoord van 2018 is veel te veel aandacht voor elektrische vrachtwagens,” stelt Diederick Luijten van Air Liquide. “Het aanleggen van laadinfrastructuur is veel te duur. De systeemkosten zijn gigantisch. Het vervoeren van waterstofmoleculen is veel makkelijker, dat doen we nu al met diesel, benzine en LPG. Dat zijn immers ook moleculen.” Luijten gelooft dat we waterstof hard nodig hebben als we willen stoppen met fossiele brandstoffen. Volgens hem moet iedereen veel meer samenwerken. “Europa loopt in dit opzicht achter op Amerika en Azië”, zo stelt hij.
Samenwerking was het codewoord tijdens de Open Huis Dagen van Green Planet. Het doel was om mensen uit de industrie, transport en tankstations samen te brengen en met elkaar in gesprek te gaan. Dat lukte goed: belangenorganisaties, energieleveranciers, transportondernemers en volksvertegenwoordigers maakten hun wensen en bezwaren duidelijk kenbaar. Nieuwe samenwerkingen werden gesmeed. Na afloop van de Open Huis Dagen keek Doorten terug op een succesvol evenement. “Het gaat niet om wat de beste oplossing is”, zegt hij. “Het gaat niet om volume, maar om capaciteit. Uiteindelijk moet het juiste product op de juiste plaats komen. En bij Green Planet zorgen we daarvoor.”
Maarten van der Westen