BIGTRUCK REPORTAGE
DE ARENDSHORST
Stel je liefhebbers de vraag: Wat is de mooiste truck ooit? Dan zullen de antwoorden heel divers zijn: van Amerikaanse Mack F700 of Peterbilt 379 tot Volvo F88 of DAF 3600. Maar geheid dat er ook een Scania 3-serie liefhebber bij zit. De Streamline deed bij de introductie, eind jaren ’80, het nodige stof opwaaien: Plastic, Tupperware en dat soort leuzen, maar sindsdien is er veel veranderd en verwisselen ze voor goud geld van eigenaar.
Handelsonderneming De Arendshorst uit Bennekom houdt zich voornamelijk bezig met het in nieuwstaat brengen van Scania’s uit die jaren. Tijdens ons bezoek waren de 3-series op hun terrein niet te tellen, in diverse condities, van donor auto tot helemaal puntgave trucks in showroomstaat. “Er wordt hier met passie gewerkt aan het in ere houden van de oude garde”, zo vertelt Ronald van Ommeren ons. “Veel onderdelen worden met de hand gemaakt, om het zo authentiek mogelijk te maken. Vaak beter dan origineel. Het kost wat extra tijd, maar deze auto’s zijn veelal niet om mee te werken. De klanten komen bij ons omdat wij echt tot in detail meedenken.” Hij is op het moment bezig een spatbordsteun van een 143 torpedo te maken. Handmatig worden de flenzen geslepen en gelast. De steunen moeten evenwijdig met elkaar lopen en kritisch als Ronald is, mag er geen millimeter in zitten.
Dirk van Wolfswinkel is de drijvende kracht achter ‘De Arendshorst’. Het begon ooit als hobby naast het hovenierswerk, maar momenteel wordt er elke dag met vier man gewerkt in de werkplaats in Bennekom. “Als je naam opbouwt in dit wereldje, weet men je te vinden. Als je net werk aflevert, en je lijntjes kent, kun je net iets extra’s voor een klant betekenen. Veel van onze klanten rijden alleen bij mooi weer een toerrit en spreken daar andere liefhebbers, dus hoeven wij niet aan klantenwerving te doen.” Wat opvalt, als we de collectie gerestaureerde en ongerestaureerde trucks bekijken, is dat er allemaal originele kentekens uit de jaren ‘90 opzitten. “Daarmee willen we ons onderscheiden", zo vertelt Dirk. “Veel auto’s hebben een verhaal. Zo staat de eerst geleverde Scania V8 torpedo van Nederland bij ons in de schuur, wachtend op restauratie.”
Af en toe wat geks, daar houden de mannen uit de Gelderse Vallei wel van. Zo hebben ze een truckpulling truck gebouwd. Dat kwam doordat de beide heren ooit samen aan tractorpulling hebben gedaan. Toen de Scania Torpedo op hun pad kwam hebben ze deze torpedo voor team Little Rumble onder handen genomen. Ook een mooi project is de torpedo op basis van de NextGen-R cabine. Gekocht bij TUFT-Custom in Noorwegen en verfijnd in Bennekom. Een prachtig geheel zoals hij is opgebouwd in de Old School look met halfhoog dak en trapjes, staande uitlaten en imperiaal.
De Scania 143 van Jan-Jaap Verweij, die helemaal in Amerikaanse stijl wordt uitgevoerd, komt straks ook uit de keuken van de mannen uit Bennekom. Kosten nog moeite worden gespaard om van een Europese Scania een Amerikaan te maken. Met een extreem lang chassis, grote verchroomde spatborden en vooral alles heel dicht bij de grond. Deze bijzondere Scania is nu nog in opbouw, maar binnenkort op alle shows te bewonderen.
KLEIN EN EXCLUSIEF
In de toekomst willen de mannen van De Arendshorst proberen ieder jaar met iets unieks te komen. Daarvoor liggen er al heel wat ideeën op de plank. “Maar we willen vooral klein en exclusief blijven zoals nu, zodat we de kwaliteit kunnen blijven leveren die de klanten van ons gewend zijn.”
Henk Ploeg