BIGTRUCK RIJ-IMPRESSIE
NIEUWE DAF GENERATIE MET SLIMME TECHNIEK
DAF verraste iedereen op de IAA in Hannover met een update van de complete range. Het meest in het oog springend daarbij is de kleur, maar onder die nieuwe frisse rode kleur gaat meer schuil dan je denkt. Overigens kun je hem ook in andere kleuren bestellen, en om ook dan het verschil te kunnen zien met de huidige generatie werden er twee streepjes extra aangebracht in de grille. BIGtruck reisde naar het Spaanse Malaga voor een eerste rij-impressie met de nieuwste DAF trucks.
Het nieuws van DAF is vooral technisch en betreft de hele range, van de kleine XB modellen via de XD en de XF tot en met de XG+. Met nieuwe motoren met slimme innovaties, nieuwe achterassen en voor de distributietrucks ook compleet nieuwe automatische transmissies pakt DAF stevig uit. Eigenlijk is het heel bijzonder om een complete range vol noviteiten te presenteren, vooral als die range zo breed is als bij dit merk.
DIESEL NIEUWS!
De meeste presentaties gaan vandaag de dag over elektrische trucks maar DAF heeft diesel nieuws! Hiermee bewijst het merk dat diesel nog lang niet dood is en dat er nog steeds verbeteringen mogelijk zijn voor een nog lager verbruik en minder uitstoot. Het belangrijkste nieuws betreft de vernieuwde MX11 en MX13 motoren van DAF. Die werken voortaan volgens het Miller-principe. Daarbij wordt de kleptiming aangepast, waardoor de inlaatkleppen niet sluiten aan het einde van de inlaatslag, maar iets later. Daardoor heeft de motor minder weerstand bij het onderste dode punt op de krukas, maar het heeft meer gevolgen. Doordat de inlaatklep later sluit, net voorbij het dode punt, wordt er namelijk ook wat lucht weer uitgeperst. Dat zorgt voor een schonere verbranding, want minder zuurstof in de verbrandingskamer betekent dat er ook minder NOX wordt geproduceerd. DAF past bij deze motoren verder een turbo toe met variabele geometrie, waardoor de turbodruk verhoogd wordt.
MEER SOUPLESSE, MINDER UITSTOOT
Door toepassing van het Miller-principe is de inwendige weerstand dus lager, net als de uitstoot van NOx. Dat zorgt dus voor een lager verbruik en minder EGR. Om dit alles mogelijk te maken werd de compressie van de MX-motoren iets verhoogd, maar er is meer veranderd aan de MX11 en MX13 motoren. Zo worden er voortaan nog slimmere compressoren en waterpompen gemonteerd. De compressor zit voortaan achterop de motor gemonteerd en is uitgerust met twee cilinders. De aandrijving werkt via een koppeling. Als het systeem op druk is, ontkoppelt de compressor, waardoor er dan geen weerstand meer is. De waterpomp heeft voortaan elektrische- en riemaandrijving. Als er weinig koeling nodig is draait de pomp op stroom, wat minder weerstand oplevert dan met een riem. Als er wel veel koeling nodig is dan schakelt de aandrijving automatisch over op de riem.
NIEUWE ACHTERASSEN
De nieuwe motoren komen in combinatie met de nieuwe SR1344 achterassen van DAF. Met een nieuw ontwerp van het differentieel, onder meer door met een nieuw pignon te werken met een kleinere hoek is het nu mogelijk om ook de 530 pk uitvoering uit te rusten met de snelle 2:05 achteras. Die overbrenging was er bij de vorige generatie ook al voor de Mega trekkers met kleinere banden, maar met het nieuwe ontwerp is die ook geschikt voor de 530 pk uitvoering en op grote banden. Dat zorgt voor fors lagere toerentallen, zo blijkt tijdens onze rit in Spanje. De DAF XG+ 530 waar we mee rijden draait bij 85 km per uur slechts 940 toeren in de hoogste versnelling. Daarmee zou je verwachten dat de TraXon versnellingsbak bij de geringste stijging terugschakelt, maar dat blijkt niet het geval. Het koppel van 2700 Nm ligt namelijk tussen de 900 en 1125 toeren, waardoor ook op langere, flauwe hellingen niet teruggeschakeld wordt. Daarbij is DAF er in geslaagd om de trillingen bij die lage toerentallen zodanig te reduceren dat je er niks van merkt.
SUPERSTIL
Terwijl we, mede dankzij het geweldige zicht vanuit de DAF XG+ cabine met camera’s genieten van het prachtige uitzicht in Spanje, is de rijervaring bijna als die in een elektrische truck. Je hoort de motor namelijk bijna niet bij kruissnelheid. Het is net alsof je in een luxe touringcar rijdt, waarbij de motor tien meter achter je zijn werk doet. Hiermee is het comfort van de DAF wederom sterk verbeterd, maar belangrijker nog is het verbruik. Dat is volgens DAF met nog eens 3% verlaagd ten opzichte van een vergelijkbare NGD uit de vorige generatie. Ten opzichte van de generatie daarvoor was DAF er al in geslaagd om 10% te besparen, een claim die toen ook ruimschoots bewezen werd in onze test. Met de extra 3% van deze ‘Miller’ motor lijkt DAF dan ook wederom de lat hoger te leggen voor de concurrentie.
NIEUWE VEILIGHEIDSSYTEMEN
Voor de hele nieuwe generatie geldt dat DAF nieuwe veiligheidssystemen toepast. Voor een deel zijn die verplicht, zoals de verkeersbordherkenning, de piepjes als je te hard rijdt en de dode hoek waarschuwing. Voortaan worden alle AEBS incidenten opgeslagen in een data recorder. Dat gebeurt als de radars en camera’s een bijna-ongeval detecteren en als de automatische noodrem geactiveerd wordt. Tot 5 incidenten worden opgeslagen, maar de zesde overschrijft automatisch de oudste. Verder is de vermoeidheids-indicator ook ingevoerd, waarbij de truck een koffiepauze adviseert als je rijgedrag daar aanleiding toe geeft. Ook dit is overigens een verplichte voorziening. Verder is er de dode hoek radar, een grootlichtassistent en remt de truck automatisch af als er mensen vlak voor de truck opduiken. Ook als die er al staan als je weg wilt rijden komt dat systeem in werking. Dat is mogelijk omdat er voortaan twee radars in de grille zijn ondergebracht, en een camera bovenaan de voorruit. Die drie systemen werken samen waarmee de truck alles ‘ziet’ voor de auto. Voor een demonstratie van dit nieuwe veiligheidssysteem moet je bijgaand filmpje even bekijken! Overigens behoort een Stop-and-Go ACC nog niet tot het DAF leveringsprogramma, maar ons wordt verzekerd dat daar hard aan wordt gewerkt in de ontwikkelingsafdeling.
AERODYNAMISCHE VERBETERINGEN
De huidige generatie van DAF was al enorm gestroomlijnd maar dat kon nog beter. Voortaan is een complete spoilerset standaard, inclusief een afdekking onder de bumper. Verder zijn camera’s ook standaard, net als banden met een lage luchtweerstand en predictive cruise control. Dit alles zorgt voor 9% minder verbruik in vergelijking met trucks die dit allemaal niet hebben. Nieuw is ook dat er voortaan ook zijfenders zijn voor de Low Deck trekkers. Om alle verbeteringen inzichtelijk te maken is een 10-jarig abonnement op Paccar Connect nu ook bij de prijs inbegrepen bij DAF.
VOLAUTOMAAT VOOR DE XD EN XB
Voor de XD en XB modellen is de PX7 motor ook ingrijpend verbeterd. Met nieuwe cilinderkoppen, een stijver motorblok met een lagere inwendige weerstand en een nieuwe turbo is de motor niet alleen zuiniger, maar ook veel lichter geworden. Ten opzichte van de vorige generatie scheelt dat maar liefst 600 kilo en dat is veel in dit segment. Ook helemaal nieuw is de PowerLine automaatbak in de XD en XB modellen. Dat is geen geautomatiseerde handbak meer zoals tot nu toe, maar een volautomaat met koppelomvormer. Wij reden de XD met die bak over een prachtige, bergachtige route en waren onder de indruk. De 310 pk sterke MX7 in combinatie met die nieuwe bak is echt een match. Je merkt eigenlijk niks van het schakelen en er is totaal geen onderbreking van het koppel als hij schakelt. Het principe van die ZF automaat is wat je ook in dure personenauto’s aantreft, maar dan uiteraard zwaarder uitgevoerd. Dat merk je ook, want het rijdt bijna net zo soepel als een dure auto van een topmerk.
Iep van der Meer