BIGTRUCK REPORTAGE
EEN GRIJZE DAG MET JOHAN VAN DER MEIJ
Vrijdag is altijd een drukke dag voor Johan van der Meij (58) en zijn nieuwe Mercedes-Benz. Nog snel voor het weekend moeten er nog machines van Boels Rental geleverd worden. Vandaag loopt het echter niet helemaal zoals gepland.
Als we Johan treffen bij de Boels-vestiging in Bleiswijk is het nog donker. Johan heeft zijn eerste rit van de dag echter al achter de rug. Op de oranje Faymonville dieplader staat alweer een nieuwe zware machine klaar voor vertrek. Voor we vertrekken, vervangt Johan echter nog snel een lampje op de trailer. Deze blijkt weerbarstig: de 11-jaar oude trailer geeft niet mee. Met werkende verlichting rondom stappen we in de nieuwe Mercedes-Benz Actros L en rijden we de poort uit, op weg naar Sleeuwijk.
Op de teller van de mooie grijze Actros van Johan staat pas 11.000 kilometer. Twee maanden geleden ontving hij de sleutels, maar tussentijds ging hij ook nog op vakantie. Dit is de tweede Mercedes-Benz voor Johan. Bijna zes jaar geleden begon hij als eigenrijder met een Actros. “De oude kon nog makkelijk een paar jaar mee, maar met het werk voor Boels kom ik veel in milieuzones. Daarom heb ik nu een nieuwe gekocht. Dankzij deze nieuwe trekker kan ik sowieso tot 2030 overal komen.”
WAGENPARKBEHEER
De vorige Actros is goed gevallen, dus werd zijn tweede vrachtwagen ook een Mercedes-Benz. Pas op zijn 53ste besloot Johan eigenrijder te worden. Hij begon zijn carrière als kraanmachinist op een telekraan, maar hij rolde al snel het transport in. Met onder andere een Scania 143 en een 164 trok hij heel Europa door. Na een tijdje vroeg zijn baas of hij op kantoor wilde werken. Daar klom hij op tot wagenparkbeheerder van een snel groeiend transportbedrijf.
“Eerst deed ik nog van alles binnen het bedrijf, van onderhoud tot zelf rijden. Naarmate het bedrijf groeide, werd mijn takenpakket kleiner. Op het laatst zat ik heel de dag alleen nog maar problemen van een ander op te lossen”, vertelt Johan. “Toen ging ik nadenken wat het leukste was om te doen. Dat was eigenlijk toch het rijden. Toen besloot ik eigenrijder te worden. Dat bevalt tot nu toe prima.”
OP Z'N TENEN
Via de A20, A2 en A27 rijden we richting Brabant. “De route via Rotterdam is eigenlijk korter, maar dan moet je over de Van Brienenoordbrug. Deze route rijdt een stuk relaxter”, vertelt Johan van achter het stuur. Buiten is het mistig en grijs. De Mercedes-Benz Actros L 2752 heeft weinig moeite met de hoogwerker van 21 ton op de trailer. Bewust koos Johan voor de 15,6 liter motor. Hij legt uit: “Zo’n zware motor heeft het net wat makkelijker. Dat rijdt gewoon fijn. Hij zou ook wat langer moeten leven, want hij loopt niet de hele dag op z’n tenen. En het verbruik is nauwelijks hoger.”
Iets na half negen draaien we een woonwijk in Sleeuwijk in. Johan krabt zich achter de oren bij het zien van de bestemming: het is een woonhuis. De schilder die staat te wachten tot hij het dakkapel kan schilderen, schrikt bij het zien van de hoogwerker op de trailer. Die is veel groter dan verwacht. Johan ziet het direct: deze machine gaat niet passen op het pad naast het huis. “Deze hoogwerker kan tot 40 meter hoog, maar dan schuiven de wielen uit tot 5,5 meter”, legt hij uit. “Dat gaat niet werken. Bovendien is deze hoogwerker veel te zwaar: hij zou door de bestrating zakken.”
WEER TERUG
Na veel overleggen komt de opdrachtgever kijken. Ook hij ziet direct dat de hoogwerker verkeerd is besteld. Ondertussen zijn we wel anderhalf uur verder en staat de hoogwerker nog steeds op de trailer. Johan zegt: “Ik kan hem hier wel lossen, maar daar wordt niemand wijzer van.” Hoewel het de planning flink in de war gooit, wordt besloten dat de hoogwerker weer terug moet naar Bleiswijk. Onverrichter zake keren we dus weer terug. “Het gebeurt niet vaak, hoor, dat een machine meteen weer terug moet”, zegt Johan.
Vanuit de hub van Boels in Bleiswijk is Johan regelmatig op pad met zware machines. De oranje oplegger hangt soms wekenlang achter zijn trekker. Vanuit Bleiswijk worden de grotere machines, die niet bij de lokale vestigingen van Boels passen, naar klanten in de regio gebracht. Daarnaast rijdt Johan regelmatig met containers voor een andere opdrachtgever. “Ik heb altijd wel wat te doen”, zo stelt hij tevreden. “En ik ben elke avond thuis. Ik zou niet meer internationaal willen rijden.”
BLIJ
Terug in Bleiswijk mag de grote hoogwerker eindelijk van de trailer af. Hier komt de technische ervaring van Johan goed van pas. Een andere, kleinere hoogwerker van 13 ton wordt de trailer op gereden. Deze is bestemd voor de Maasvlakte. Dit keer gaan we wel over de Van Brienenoordbrug. Deze route neemt Johan regelmatig als hij containers rijdt. “Dat is erg leuk werk, maar alleen als alles goed loopt”, zegt hij. “Het gaat nogal eens mis op die containerterminals helaas.”
De Mercedes-Benz is voorzien van een gestuurde voorloopas, die ook hefbaar is. De Actros Bigspace is voorzien van alle luxe. Dankzij het StyleLine-pakket staan twee luchtgeveerde lederen stoelen in de cabine. De luchtgeveerde vooras maakt de rit extra aangenaam. De trekker is voorzien van een schuifschotel en is ADR-gekeurd, waardoor hij voor allerlei taken ingezet kan worden. Van Mossel in Dordrecht bouwde de Mercedes op. “Daar heb ik een goede klik mee”, vertelt Johan. “Ze lopen niet de kantjes er vanaf. Dankzij het servicecontract weet ik waar ik aan toe ben. Als eigenrijder heb ik maar één auto, dus als er iets is, dan staat mijn bedrijf stil. Zelf sleutelen kan niet meer met moderne vrachtwagens.”
Latte Special Truck Parts in Wezep maakte een handgemaakte kist achter de cabine. “Tussen de assen is geen plaats voor bergruimte”, legt Johan uit. “Bij mijn vorige Actros lagen de werkkleding en veiligheidsharnas altijd in de cabine. Nu heb ik een garderobekast achter de cabine.” Het bedrijf is Wezep monteerde ook de speciale achterbumper en maakte het chassis dicht. Johan is dan ook trots op zijn nieuwe Actros.
VERLATEN
Aangekomen bij de Amaliahaven op de Maasvlakte loopt het weer niet helemaal lekker. De klant heeft de hoogwerker niet aangemeld bij de portier van het terrein, dus die weet van niks. Het is ondertussen twee uur ‘s middags op vrijdag en het bouwterrein is zo goed als verlaten. Gelukkig is de klant telefonisch nog te bereiken en mag Johan de hoogwerker lossen. Het terrein is één grote modderpoel, dus hij doet rustig aan.
“Ik kom eigenlijk overal”, vertelt Johan als we het terrein af rijden. “Fabrieken, binnensteden, woonwijken, havens, soms zelfs op militaire terreinen.” Om deze reden koos Johan ook voor camera’s in plaats van spiegels. “Dat wilde ik graag, vooral door de dode hoek naar voren die je bij gewone spiegels hebt. Ik rijd veel in de stad, tussen de fietsers en voetgangers”, vertelt Johan. “In het donker en met regen heb ik ook veel beter zicht. Alleen het achteruitrijden is even wennen, want de trailer vervormt een beetje in de monitoren.”
Als retourlading moet Johan twee schaarliften ophalen bij bedrijven in de haven. De eerste staat bij een bedrijf waar treinen onderhouden wordt. Binnen tien minuten staat de machine op de trailer. Ook op de tweede locatie, bij een groot logistiek bedrijf, is de schaarlift snel gevonden. Al snel zijn we weer op pad. De lucht is nog steeds erg grijs, maar even stoppen we langs het Hartelkanaal voor wat foto’s. De trailer wordt even afgekoppeld. Trots bekijkt Johan zijn nieuwe Actros. “Ik ben erg blij met mijn diesel”, concludeert hij tevreden.
Maarten van der Westen