BIGTRUCK ROADTEST
DISTRIBUTIE MET UITZICHT
Deze keer rijden we ons distributie rondje vanuit Maarssen, via Driebergen, Rhenen en Arnhem om daar de A12 terug te pakken naar Maarssen. Onderwerp van deze test is een DAF XD 410 bakwagen met slaapcabine. Het is niet onze eerste kennismaking met de DAF XD-serie, maar het is wel voor het eerst dat we er wat langer mee rijden dan bij de introductie.
De in metallic Tuscan Yellow gespoten DAF XD straalt in de zon. De DAF introductiekleur is goed gekozen want hoe je hem ook ziet, onder welk licht dan ook, hij lijkt licht te geven. Dat geldt ook voor de meeste chauffeurs die rijden met de nieuwe generatie van DAF, want nog nooit hebben we zoveel positieve reacties gehoord van chauffeurs.
Natuurlijk is er bij ieder merk weleens wat, vooral met een nieuw model, maar de meeste chauffeurs zijn lovend over de nieuwe generatie uit Eindhoven. Het mooie is dat bijvoorbeeld het dashboard van de distributietrucks identiek is aan dat in de lange afstand trucks van dit merk. Dat betekent dat iedereen dat mooie digitale dashboard krijgt, en niet te vergeten dat geweldige uitzicht rondom.
XD SLAAPCABINE
De DAF XD cabine is er als dagcabine, slaapcabine en slaapcabine met een hoog dak, de Space Cab. In dit geval is er gekozen voor het standaard dak, en om dan meteen maar met de deur in huis te vallen, zonder zonneklep. Veel chauffeurs missen die klep, en wij begrijpen dat. Op testauto’s worden ze echter steeds schaarser vanwege het minimale nadeel wat zo’n accessoire zou opleveren in de windtunnel. Verder ziet de XD er gewoon erg goed uit. De lijnen van zijn grote broers stralen af op de distributie truck en het is gewoon een mooi ontwerp. Over de keuze van dat lage dak zijn we het niet helemaal eens, maar dat is vooral visueel. Binnen mis je het niet, want de XD heeft ruimte genoeg. Het enige minpuntje is dat je boven de voorruit maar één klein open opbergvakje hebt. Dat kan beter.
GROTE KOELKAST
De instap is met twee treden uitstekend, en de zit achter het stuur is net als in de grote DAF trucks van de nieuwe generatie. Dat geldt ook voor de stuurverstelling, en die is gewoon top. DAF heeft ervoor gekozen om dezelfde grote koelkast als in de andere modellen ook in de XD te bouwen. Zelfs in de dagcabine kun je die koelkast krijgen. Hij staat dan overdwars tegen de achterwand, maar in de slaapcabine zit hij onder het bed. Dat is prachtig, want daar passen ook grote flessen in. Het nadeel is echter dat door die hoge koelkast het onderbed erg hoog zit. De XD heeft namelijk een motortunnel, waardoor de koelkast hoger in de cabine staat. Dat onderbed beperkt de instelling van de rugleuning een beetje. Daar is prima aan te wennen, maar in de dagcabine heb je gewoon meer ruimte. Verder oogt het interieur kleiner dan het is door dit hoge bed.
PERFECT ZICHT RONDOM
De DAF XD is uitgerust met de MX 11 motor met maar liefst 410 pk. Dat moet genoeg zijn voor een distributie rondje, maar ook een forse aanhangwagen is mogelijk met dit vermogen. Het rijdt in ieder geval lekker soepel met zoveel paardenkrachten onder de cabine. Daarbij blijft het lekker stil in de cabine, en de TraXon automaat doet zijn werk voorbeeldig. De DAF heeft alle veiligheidssystemen aan boord van zijn grote broers, waaronder een prima werkende ACC. Verder is er de dodehoekcamera die, vooral in combinatie met het extra raampje in de rechterdeur, zorgt voor een perfect zicht. Wat daar ook aan bijdraagt is het ‘Vision’ dashboard. Dat is aan de rechterkant wat lager gemaakt, waardoor je zelfs onder de ruitenwisser door kijkt. Samen met de diepe raamlijnen zorgt dit voor een onovertroffen direct zicht op de omgeving. Vreemd genoeg heeft DAF op deze XD geen camera’s maar spiegels gemonteerd. Die geven een meer dan uitstekend beeld, maar een camera systeem zou logischer zijn in dit geval. Daarmee heb je namelijk nog meer direct zicht.
De beladen bakwagen rijdt erg comfortabel, ook binnendoor en over de vele drempels die ons land rijk is. Met zijn 410 pk rijdt het erg soepel allemaal, en de TraXon versnellingsbak reageert voorbeeldig op iedere situatie. Alles bij elkaar is het met zo’n XD helemaal geen strafwerk, zo’n rondje distributie. DAF heeft met de nieuwe generatie echt wat moois neergezet, ook voor dit segment.
Iep van der Meer