BIGTRUCK REPORTAGE
DE NIEUWE SCANIA VAN ANTON OOSTERHEERD
Anton Oosterheerd uit het Friese Nij-Beets rijdt sinds kort met een Scania 660 S 6x2 trekker in de containers. Dat betekent voor hem dat hij maar liefst 90 pk inleverde ten opzichte van zijn vorige trekker, een Volvo FH16 750. Toch klaagt hij beslist niet!
“Het mag dan 90 pk schelen, de beleving van de V8 is vele malen groter dan die bij mijn vorige auto. Die Volvo deed het prima hoor, maar de echte ‘kick’ kreeg je alleen als hij echt zwaar moest trekken. Bij deze auto met die V8 hoor je gewoon veel meer dat hij werkt, en dat is een prachtig geluid. Hij klinkt zelfs beter dan eerdere generaties met een V8 motor,” aldus Anton. Opvallend genoeg koos hij voor de 660 pk uitvoering, en niet voor de 770.
Anton: “Dat type is niet leverbaar met de nieuwste, Opticruise G33 versnellingsbak met overdrive. Die wilde ik beslist, want daarmee verwachtte ik veel zuiniger te kunnen rijden, en dat blijkt ook te kloppen. Bij 85 km per uur draait de motor net iets meer dan 900 toeren en dat werkt echt. Als hij wat weerstand krijgt, bijvoorbeeld op een helling, dan schakelt hij naadloos terug naar de 12e versnelling. De eerste resultaten qua brandstofverbruik zijn echt heel erg goed in vergelijking met de Volvo.”
LAAG VERBRUIK
Niet alleen Anton kocht een nieuwe Scania 660 S, ook zijn vader Ad verruilde zijn Volvo FH16 voor een Scania V8 en hij bevestigt het verhaal over het lage verbruik. “Ik reed met de vorige rond de 1 op 2,8 en deze auto doet in precies hetzelfde werk 1 op 3,6. Dat scheelt een behoorlijke slok op jaarbasis,” aldus Ad. Ad rijdt overigens als eigenrijder voor zijn zoon. Zijn truck wijkt dan ook iets af, want er staat AH Oosterheerd Trans Charter op de cabine. Anton heeft naast de nieuwe Scania nog drie trucks op de weg. Een rode 500 S en twee Volvo FH trekkers. Een 500 Turbo Compound en een FH540. Anton: “Ik heb dus vier auto’s, en mijn vader rijdt als vaste charter. Daarnaast rijden er nog vijf charters voor mij in de zeecontainers. Ik heb veel eigen werk hier in Noord-Nederland, maar ook naar Duitsland. Om zo soepel mogelijk te kunnen werken heb ik acht chassis die in Rotterdam gestald staan. Daardoor kan ik overdag meerdere ritten doen, en dan in de rustige tijdvensters wisselen op de terminals. Zo voorkom ik wachttijden als het daar erg druk is.”
VAN WINKOOP
De beide nieuwe Scania’s werden tegelijk aangeschaft, waarbij Anton de specificatie samenstelde. Ad: “Ik heb minder met auto’s en Anton is daar heel precies in. Ik heb hem dan ook gevraagd om die van mij net zo uit te voeren als zijn eigen auto.” De trucks werden ruim twee jaar geleden besteld, maar door allerlei leveringsproblemen werden ze pas dit najaar afgeleverd. De beide Volvo’s moesten dus nog een hele tijd door, maar dat was geen probleem. Vervolgens zijn de beide auto’s gespoten bij Van Winkoop in Ermelo. “Daar heb ik uitstekende ervaringen mee. Ik ben gewoon een fan van hun werk, want het ziet er altijd tiptop uit wat daar uit de spuiterij komt. Die mannen hebben gewoon oog voor detail en afwerking.”
Voor het filmpje rijden we een rondje Friesland, terwijl Jesse, de tienjarige zoon van Anton, zijn vader filmt vanaf de bijrijdersstoel. Jesse vindt het prachtig, en het kan bijna niet anders dan dat hij de derde generatie Oosterheerd wordt die het stuur overneemt. Naast Jesse heeft Anton nog twee dochters, Senne en Hanna, maar die zijn meer bezig met Barbies dan met trucks. Anton: “Jesse gaat graag mee, maar helaas kan dat vaak niet. Op de terminals mogen we niemand meenemen, en om zo’n jongetje nou buiten de poort te laten wachten is ook al zoiets. Best jammer, want ik ging vroeger ook altijd graag mee met mijn vader. Gelukkig heb ik af en toe een ritje dat het wel kan.”
OPVOLGING STAAT KLAAR
WEINIG POESPAS
De trucks zijn niet voorzien van veel poespas. Zo is het interieur helemaal origineel, maar dan wel in de ‘King of the Road’ uitvoering met lederen bekleding. Ook aan de buitenkant vinden we geen opsmuk, afgezien van een LED lichtbak, twee stoere luchthoorns en een verlengde zonneklep. De beide Scania’s zijn verder voorzien van zijskirts en meegespoten spatborden en vijf extra toplampjes. Als type aanduiding staan er links en rechts V8 logo’s, maar de PK’s staan niet in de grille. “Die paardenkrachten hebben we voor onszelf, en niet voor de buitenwereld,” aldus Anton.
Iep van der Meer