BIGTRUCK REPORTAGE
STOERE ACTROS L VOOR BATIST KASSENBOUW
Batist Kassenbouw uit Wateringen is gespecialiseerd in, de naam zegt het al, kassenbouw. Daarnaast is het bedrijf actief in de bouw en montage en in de bouw van aluminium constructies in heel Europa. Voor het transport van het eigen materieel is er een compleet nieuw span aangeschaft en daar werd niet op bezuinigd. De keuze viel op een Mercedes-Benz Actros L GigaSpace met de zwaarste krachtbron, de OM473 met een inhoud van 15,6 liter en een vermogen van 630 pk!
Eigenaar Robin Batist rijdt zelf regelmatig met de truck en hij is onder de indruk van het comfort van de Actros L. “,Wij hebben zelf maar één truck en de vorige, een Volvo FH was inmiddels 17 jaar oud. Als je dan hier in stapt dan zie je dat de tijd niet stil heeft gestaan. Deze truck is werkelijk voorzien van alles op het gebied van comfort en veiligheid.” Zo is de trekker rondom luchtgeveerd en is de cabine uitgerust met lederen bekleding, carbon-lookpanelen op het dashboard en de ruime GigaSpace cabine.
ACTROS L GIGASPACE
De keuze viel op de Actros L GigaSpace na een verkenning van wat er op de markt is. Robin Batist: “Wij hebben altijd prima ervaringen gehad met onze oude Volvo maar uiteindelijk klopte het hele plaatje bij Mercedes. Wij rijden ook met Mercedes-Benz bestelwagens en de relatie met dealer AGAM Maasdijk was er dus al. Wij worden daar altijd keurig geholpen en het enthousiasme van account manager trucks Marcel Luijendijk was aanstekelijk. Hij heeft aan alle kanten meegedacht over de exacte configuratie en de opbouw van de truck, met dit als resultaat!”
OPBOUW DEELS ZELF GEDAAN
De opbouw van de truck werd deels door Batist zelf gedaan in eigen werkplaats. “Wij zijn gespecialiseerd in aluminium constructies, dus de tranenplaat en het slangenrek konden we prima zelf maken. Verder hebben we gekozen voor een extra grote tank aan de linkerkant. Rechts hebben we een fender gemaakt die er ook uitziet als een brandstoftank. Zo zijn beide kanten gelijk en dat ziet er gewoon goed uit zo. De verdere opbouw is uitgevoerd bij AGAM Maasdijk.”
Het resultaat mag gezien worden. De trekker is uitgevoerd in donkerblauw met oranje details en met veel oranje kleurige verlichting aan de voorkant. Zelfs de verlichting achter de ster is oranje. Door middel van een slimme schakelaar kan alles echter zo veranderd worden in egaal wit aan de voorkant. Verder is de truck voorzien van een diepere zonneklep van VOX-parts met daarin verstralers van Lazer. De dodehoekspiegel aan de voorkant is vervangen door een Orlaco Corner View camera op de rechterhoek van de truck.
BROSHUIS SEMI-DIEPLADER
Achter de Actros L is een nieuwe, vierassige en uitschuifbare Broshuis semi-dieplader gekoppeld. De oplegger wordt gebruikt voor het transport van het eigen materieel van Batist. “Onze grootste machine is een 32 ton zware bouwkraan van 16 meter lang op rupsen. Die kunnen we hiermee ook vervoeren. Verder hebben we allerlei hoogwerkers op rupsen, verreikers, heftrucks en andere specialistische machines. Met de hydraulische, dubbel vouwende oprijkleppen is het laden en lossen eenvoudig.” Batist koos voor Broshuis na eerdere, bijzonder positieve ervaringen. Overigens staat de complete combinatie op 11 januari bij Broshuis op de show in Kampen.
INTERNATIONAAL WERK
Voor een korte rit rijden we naar Waddinxveen waar Batist onlangs een compleet tuincentrum realiseerde voor Van der Spek. Robin rijdt vlot weg met de combinatie, hoewel het allemaal maar net past rondom het pand in Wateringen. De hydraulisch sturende laatste drie assen zorgen ervoor dat de beladen Broshuis trailer keurig volgt. Op de semi-dieplader staat een grote hoogwerker op rupsen. Een redelijk unieke machine die, na demontage van een paar delen, zo in een 20ft container past. “Wij werken door heel Europa en dit soort machines kun je eigenlijk nergens huren. Met deze combinatie rijden we de machines naar locaties in België, Nederland en Duitsland maar als het verder weg moet dan huren we transport in. Zo moeten we volgend jaar naar Griekenland en dat is mij te ver om zelf heen te rijden”, aldus Robin.
VISITEKAARTJE
Intussen overheerst de rust in de GigaSpace cabine. Robin koos overigens voor spiegels in plaats van camera’s. “Noem me ouderwets, maar ik kan niet wennen aan camera’s. Vooral op krappe bouwlocaties heb ik het liefst spiegels. Die dode hoekcamera is trouwens wel geweldig als aanvulling.” Batist koos voor het topmodel, met de 15,6 liter motor met 630 pk en een retarder. “Voor het gewicht is dat misschien niet echt nodig, maar ik zie het ook als een visitekaartje voor ons bedrijf. Bovendien moeten we er weer jaren mee doen, want de vorige truck had in zeventien jaar maar 4 ton gelopen.”
OVER BATIST KASSENBOUW
Batist Westland omvat vier bedrijven, www.batistkassenbouw.nl, www.batisthobbykassen.nl, www.batistalucon.nl en www.westerzon.nl. Check de websites voor de verschillende specialismen.
Iep van der Meer