BIGTRUCK REPORTAGE
GOEOEOEOEDEMIDDAG!
Misschien is het wel de meest bekende vrachtwagen van heel het land. In ieder geval wekt de Mack van de Nationale Postcode Loterij bij iedere Nederlander een bijzonder gevoel op. Tijd dus om eens bij Robbie Korver (59) in te stappen. Zijn werkgever EventRent is eigenaar van de bekende Mack Superliner en nog een heleboel andere interessante vrachtwagens.
Een Volvo bakwagen rijdt langzaam voorbij, keert even verderop en rijdt weer terug. De chauffeur stopt naast de feestelijk verlichte Mack. Het is duidelijk: de vrachtwagen van de Nationale Postcode Loterij trekt de aandacht. Chauffeur Robbie Korver is al die aandacht wel gewend. De Mack Superliner uit 1987 is zijn grote trots. Vandaag mag hij er weer mee op pad. Ondanks het slechte weer, want de regen komt met bakken uit de lucht, heeft hij er zin in.
Heel de ochtend staat de Mack voor het Theater Amsterdam voor een Kerstontbijt. Robbie is hier al vanaf 7 uur. Rond de middag is het tijd om te vertrekken. Allereerst gaat de verlichting op de trailer en de truck uit en wordt de stroom afgekoppeld. Dan stapt Robbie de cabine in en start de motor. Donkere rookpluimen komen uit de indrukwekkende staande uitlaten van de Mack. Nog indrukwekkender is het geluid. Dit wordt geen stil ritje.
KRAP
“Dit is heel wat anders dan een DAF of een Scania, toch?” lacht Robbie. De cabine is verbazend klein voor zo’n grote vrachtwagen. De stoelen zijn vlak en de grote versnellingspook staat zowat tegen de passagiersstoel. Het dashboard is een verzameling grote en kleine wijzers en knoppen. Robbie weet echter alles feilloos te vinden: behendig stuurt hij de grote Amerikaan door de Amsterdamse binnenstad.
Vanuit de cabine lijkt de weg veel te klein voor deze vrachtwagen. Misschien komt dat door de grote vierkante motorkap waar je tegenaan kijkt. Robbie weet echter goed waar de bumper eindigt. Zonder moeite stuurt hij de Mack door het verkeer. Als een waar kunstenaar bedient Robbie het stuur, de pook van de ongesynchroniseerde Fuller-versnellingsbak en de schakelaar voor de ‘jake brake’ op het dashboard. Deze laatste laat de Mack brullen als een wild beest, wat hem nog indrukwekkender maakt.
SCHAKELEN
Robbie geeft de Mack flink de sporen om de snelweg op te rijden. De zescilinder Mack-motor laat duidelijk van zich horen, inclusief het verslavende turbo-fluitje. Robbie schakelt feilloos door de 15 versnellingen. “Het liefst schakel ik zonder koppeling”, zegt hij. “Dat is gewoon puur op gevoel.” Het voelt alsof Robbie nooit anders doet, maar toch is het weer even wennen. Gisteren reed hij op een Freightliner met 18 versnellingen. “Dat is toch anders schakelen. Maar na even rijden, gaat het weer als vanouds.”
Robbie is al ruim 42 jaar chauffeur. Hij startte zijn carrière in het speciaal transport bij Van Seumeren. Zijn eerste vrachtwagen was een Scania 141. Hij vertelt: “Toen was zo schakelen nog heel gewoon.” Jaren reed Robbie met alles dat lang, zwaar, hoog of breed was. “Dat is echt mijn ding.” Zo’n 26 jaar geleden reed hij al eens een tijd met deze Mack Superliner. “De toenmalige chauffeur viel toen uit, dus toen heb ik er mee gereden. Toen was EventRent nog een klein bedrijf.”
GEMIST
Toch is Robbie niet altijd chauffeur geweest. Hij werkte 14 jaar bij de technische dienst van een ziekenhuis. “Ik was gescheiden en ben toen gestopt met rijden om mijn dochter te kunnen zien opgroeien”, vertelt hij. Bijna drie jaar geleden kon hij echter terugkomen bij EventRent, dat ondertussen flink gegroeid was. Robbie ging aan de slag als wagenparkbeheerder en assistent werkplaatschef. Zo kwam hij weer terug bij zijn geliefde Mack Superliner. “Ik heb het rijden altijd gemist, dus ik was blij dat ik terug kon keren.”
EventRent, onderdeel van de Road Show Group, ontwerpt en bouwt mobiele showrooms, tribunes en andere units voor evenementen. Hiervoor beschikt het bedrijf over vele interessante voertuigen, van speciale bestelauto’s tot Amerikaanse vrachtwagens. Naast de Mack voor de Nationale Postcode Loterij heeft het bedrijf 14 Freightliners, die vooral voor Coca-Cola worden ingezet. Ook rijden er drie Colani DAF's bij EventRent. De vloot bevat ook moderne Europese vrachtwagens, die de trailers naar evenementen brengen.
AANDACHT
Op de snelweg rond Amsterdam trekt de rode Mack volop de aandacht. Inhalende chauffeurs zwaaien en ook automobilisten blijven naast de vrachtwagen hangen. Iedere toeter wordt steevast beantwoord met de luchthoorns. Robbie is het wel gewend. Hij vertelt dat veel mensen roepen ‘wil je mijn postcode weten?’ of ‘rij je achter me aan?’. “Soms is het weleens irritant, hoor”, geeft hij toe. “Als iemand naast je blijft rijden en iets roept, dan denk je al snel dat er iets is.”
Langs de A1 zet Robbie de Mack even langs de kant. De klassieke Amerikaan is een bijzonder gezicht tussen de moderne Europese vrachtwagens. Vandaag moet de Mack terug naar de zogenaamde ‘zichtlocatie’ bij het Van der Valk Hotel De Witte Bergen in Hilversum. Hier staat de vrachtwagen langs de snelweg als reclameobject. “Deze Mack rijdt eigenlijk alleen van en naar evenementen”, vertelt Robbie. “Veel kilometers maken de vrachtwagens bij ons niet, maar ze zijn vaak lang onderweg.”
ONBEGRENSD
Naast zijn werk in de werkplaats bij EventRent mag Robbie af en toe op weg met een vrachtwagen. “De Mack van de Nationale Postcode Loterij rijdt vooral in de kerstperiode”, legt hij uit. “Met als hoogtepunt natuurlijk de trekking op 1 januari.” Daarnaast treedt de vrachtwagen regelmatig op in reclamespotjes. Dat is een hele organisatie, met veel camera’s, verlichting en geregel. Robbie zorgt dan voor het rijden. Hij lacht: “Ze doen alsof Gaston de vrachtwagen bestuurt, maar hij heeft er nog nooit een meter mee gereden!”
Na een korte pauze brult de Mack de A1 weer op. In de tachograaf zit nog een papieren schijf. Begrensd is de Mack ook niet. “De 100 haalt hij nog wel”, stelt Robbie. De motor produceert 411 pk, maar de hele combinatie is niet zwaarder dan 20 ton. In 1995 kwam de Mack uit Canada naar Nederland. Eerst reed hij met boomstammen voor Smittrans ‘s Graveland. Toen was de trekker wit: iets dat hij overigens nu onder de rode wrap nog steeds is. Nu is de Mack exclusief voor de Nationale Postcode Loterij.
UITDAGING
De afmetingen en de enorme draaicirkel maken het een uitdaging om met deze auto te rijden. Vooral het gebrek aan zicht is lastig: door de kleine ramen, de grote motorkap en de platte spiegels zie je weinig van de omgeving. Robbie vindt het niet erg. “Het mooiste is de aandrijving”, stelt hij. “Chauffeurs van nu hebben steeds minder gevoel voor techniek. Ze hebben de auto minder in de vingers.” Dat zit bij Robbie wel goed. Hij geeft de Mack flink de sporen en schroomt er niet voor om langzamere voertuigen voorbij te steken.
Aangekomen in Hilversum moet Robbie zijn kunsten optimaal vertonen. Om de positie naast de snelweg te bereiken, moet Robbie achteruit een draai maken op de parkeerplaats. Hier staan dure Porsches en een Aston Martin erg in de weg. Achter de trailer komen het hek en een verkeersbord gevaarlijk dichtbij. Met soms centimeters over manoeuvreert hij tussen de geparkeerde auto’s door. Hierbij wordt hij geholpen door collega Marcel, die met een busje naar Hilversum is gekomen om Robbie op te halen.
HECTISCH
Lange tijd leek het niet te passen. Talloze keren steekt Robbie de combinatie vooruit en achteruit om de bocht te kunnen maken. De draaicirkel, de lengte, de enorme motorkap: het helpt allemaal niet mee. Door uiteindelijk met de hefbare assen op de trailer te spelen, lukt het om de draai te maken. De Mack Superliner wordt op zijn parkeerplaats gezet. Robbie sluit de elektriciteit aan en al snel branden alle 2.800 lampjes op de trailer weer. Voorbijrijdende automobilisten toeteren enthousiast.
Terug in Utrecht toont Robbie de vijf werkplaatsen van EventRent. Vanwege de kerstperiode staat het vol met vrachtwagens en trailers. Buiten steekt een Colani vreemd af tegen een aantal Scania V8 trekkers, die voor Porsche zijn gebruikt. Binnen staan twee schitterende Freightliners achteloos tussen de opleggers geparkeerd. Overal wordt gebouwd aan nieuwe units voor evenementen. “Hier denken we echt out-of-the-box”, vertelt Robbie. “Dat kan erg hectisch zijn, met units die afgebouwd moeten worden en onderdelen die besteld moeten worden. Dan is het lekker om af en toe eens met de Mack onderweg te zijn.”
Maarten van der Westen