BIGTRUCK TRANSPORTNIEUWS
SEC? HARTMAN IS ER KLAAR VOOR!
Onlangs werd bekendgemaakt dat Nederland proeven gaat doen met de Super Eco Combi. Dat is een soort super- LZV van 32 meter met een hoger totaalgewicht, waarschijnlijk zal dat rond de 70 ton komen te liggen. Hartman Expeditie rijdt al met dergelijke combinaties in Zweden en dit bedrijf staat dan ook te popelen om mee te gaan doen met de Nederlandse proef op de openbare weg.
Hartman Expeditie verstuurt dagelijks enorme volumes naar Scandinavië van gemiddeld vijftig trailer ladingen. Zweden staat sinds enige tijd 34 meter lange combinaties toe met totaalgewichten tot 74 ton onder bepaalde voorwaarden. Zo moet er met dat gewicht een 6x4 trekker voor staan met voldoende vermogen en moet de eerste trailer voorzien zijn van een stuuras. Hartman Expeditie investeerde in vier Scania 660S 6x4 trekkers en vier speciale opleggers voor inzet in Zweden.
6X4 TREKKERS
Achter de Finse Närko oplegger is een vangmuil gemonteerd, waar via een dolly een tweede oplegger aan gekoppeld kan worden. De Zweden schrijven alleen op de eerste trailer een stuuras voor. De tweede oplegger kan gewoon iedere standaard, starre drieasser zijn. De vier Scania 6x4 trekkers blijven in Zweden en worden door Zweedse chauffeurs bestuurd, al rijdt er ook een Nederlander. De opleggers worden vanuit Nederland naar de ferryhaven in Travemünde gereden, waar ze de boot op gaan. In Zweden worden de Super Eco Combi’s samengesteld voor de ritten naar de regio Stockholm. Zweden heeft een aantal hoofdroutes vrijgegeven voor deze lange combinaties.
POSITIEVE ERVARINGEN
De eerste ervaringen zijn positief met de dubbele oplegger combinaties in Zweden. Net als bij een LZV combinatie kunnen lang niet alle klanten bereikt worden met de volledige combinatie maar doordat het om twee opleggers gaat is het span eenvoudig uit elkaar te halen. Ook het aandocken van twee trailers is lastig. Daar is niet alleen veel ruimte voor nodig, het vereist ook de nodige speciale vaardigheden van de chauffeur. Om die reden zijn de trekkers van Hartman Expeditie voorzien van een vangmuil koppeling aan de trekker. Daarmee kan de tweede oplegger, compleet met dolly eenvoudig gerangeerd worden.
OP ZWEEDS KENTEKEN
Hoewel de 6x4 trekkers normaal gesproken niet in Nederland komen, was de laatste nog aanwezig in Nieuw Amsterdam voor een korte rij-impressie. Deze trekker staat nog op Nederlands kenteken, maar dat zal worden omgezet naar een Zweedse registratie. Om die reden is Hartman Sverige AB opgericht in Helsingborg. Die vestiging heeft ook te maken met het feit dat het oppikken van onbegeleide trailers in de haven soms als cabotage wordt aangemerkt. Ronald Hartman: “Je mag drie keer een cabotagerit doen, maar dan moet je het land weer uit. Daarbij komt dat het aankoppelen van een tweede trailer wordt gezien als bijladen, en dat mag ook niet. Doordat wij nu een eigen vestiging hebben in Zweden hebben we dat probleem niet meer.’’
ACHTERUIT IS NOG EVEN OEFENEN
De Zweedse opleggers komen wel naar Nederland, om hier gelost en weer geladen te worden. Door de Scania 660S 6x4 trekker aan te koppelen aan zo’n Zweedse trailer konden wij even proeven aan het rijden met zo’n dubbelspan. Als dolly wordt een exemplaar gebruikt voor een onderbouw- koppeling, waardoor de afstand tussen oplegger één en twee aan de grote kant is. Dit is in Zweden wel toegestaan binnen de 34 meter, maar dat zou in Nederland niet kunnen. Daarvoor heeft het bedrijf ook kortere dolly’s, maar die waren even niet voorhanden. Het rijden met de 34 meter lange combinatie blijkt geen enkel probleem op het grote Hartman terrein. De combinatie volgt mooi en neemt amper meer plaats in dan een standaard LZV combinatie. Achteruit rijden is een nog even oefenen, maar niet onmogelijk.
HARTMAN EXPEDITIE IS ER KLAAR VOOR
Nu er in Nederland proeven op de openbare weg zijn aangekondigd, staat Hartman Expeditie klaar om daaraan mee te doen. Het materieel staat er klaar voor en op de route vanaf de vestiging in Waddinxveen en vanaf de veiling in Venlo is er dagelijks volop werk om op deze manier bij te dragen aan de op handen zijnde proef. Daarmee kan dit bedrijf op deze manier zorgen voor een verdere verlaging van de CO2-uitstoot door per rit de uitstoot van een trekker uit te sparen.
Iep van der Meer