Editie 9 | 2024
VOORWOORD BIGTRUCK
Editie 9 | 2024
VOORWOORD BIGTRUCK
VOORWOORD BIGTRUCK NR 9 2024
Voor de meesten zit de vakantie er weer op en is de realiteit van alle dag weer terug, gewoon weer aan het werk. De dagen worden weer korter, de bietencampagne gaat weer van start en over 116 dagen is het al weer kerst!
Daarmee komen er ook een paar deadlines op ons af, want 31 december is de laatste dag dat je een bestelwagen BPM vrij op kenteken kunt zetten. Ook voor de trucks is er zo’n deadline, want alles wat na 1 januari 2025 op kenteken gezet wordt mag al heel snel de zero- emissie zones niet meer in. Wie dat voor die tijd doet kan rekenen op uitstel tot 2030.
Maar er is nog een belangrijke deadline. Voor 1 januari 2025 moet je truck namelijk voorzien zijn van de nieuwe, slimme digitale tachograaf van de tweede generatie. Na die datum mag je niet meer de grens over met een papieren schijf. Voor trucks met een slimme tachograaf van de eerste generatie geldt dat deze vervangen moet voor 21 augustus 2025. Check dus wat voor versie jij aan boord hebt en meldt dat bij je wagenparkbeheerder, want de boetes zijn niet mals!
Intussen kijken we uit naar de IAA Transportation die op 17 september de deuren opent voor het publiek. Naast de bekende merken die het nieuws brengen verheugen we ons vooral op de nieuwe merken. Veel Chinese merken zullen wederom een poging doen om de Europese markt te betreden, maar ook Tesla komt met de Semi truck. Dat is voor het eerst dat die truck in Europa te zien, en naar verluid zelfs te rijden is. Leuk is dat het Chinese Windrose met een truck komt die wel heel erg lijkt op de Tesla Semi. Wij zijn benieuwd, en je leest het allemaal in BIGtruck Online Magazine nummer 10.
Maar tot die tijd hebben we in dit nummer weer heel veel leuke verhalen voor je verzameld. Veel leesplezier en ‘Keep on Truckin’
Keep on truckin’
Team BIGtruck