BIGTRUCK REPORTAGE
RALLY RIJDEN IN EEN ELEKTRISCHE TRUCK
Onder eigenaren van elektrische auto’s is het erg populair: rally rijden. Niet van die sportauto’s die over bospaden crossen, maar puzzeltochten met auto’s. Wij deden mee met zo’n EV rally, maar dan wel met een elektrische Volvo FH. Dat zou wel gewoon lukken, toch?
Bij de Aers Energy Tour 2024 verdienden deelnemers punten door op bepaalde checkpoints in te checken en opdrachten uit te voeren. De tocht werd georganiseerd door de Aers Groep uit Aardenburg in Zeeuws-Vlaanderen. De Aers Groep begon bijna honderd jaar geleden als oliehandel. Hoewel het bedrijf zich hier nog steeds mee bezig houdt, met 9 tankstations en eigen smeermiddelen, richt het bedrijf zich ook steeds meer op nieuwe mobiliteit. Zo heeft het bedrijf al 600 laadpalen geplaatst.
VOOR AUTO'S
Zodoende organiseerde Aers Energy en Fast Concepts voor de tweede keer een rally voor elektrische auto’s. We zeggen auto’s, maar wij deden mee met een vrachtwagen. Bluekens Truck & Bus uit Goes stelde een fraaie Volvo FH Electric ter beschikking. Ook een Mercedes-Benz eActros bakwagen verscheen aan de startlijn. Volgens Aers Energy was het de eerste keer dat ook elektrische vrachtwagens meededen aan zo’n rally. In totaal deden 20 teams mee.
Op een zonnige zaterdagochtend meldden wij ons in Aardenburg, waar zich al aardig wat elektrische auto’s verzameld hadden. Naast de verwachte Tesla’s zagen we Toyota’s, Hyundai’s en Fords. Ook reden er vier waterstofauto’s mee. Zo’n EV Rally is natuurlijk bedoeld voor personenauto’s: des te sneller je van checkpoint naar checkpoint gaat, des te meer punten je kunt verdienen. Met een vrachtwagen kun je minder snel en is het ook lastiger om op bepaalde locaties te komen.
KERMISTRUCKERS
Voor de start werd ons dan ook verzekerd dat we niet zozeer voor de punten moesten gaan. Plezier hebben was veel belangrijker. Toch waren mijn bijrijder Youri Aers en ik vastbesloten om punten te pakken. We gingen die automobilisten eens wat laten zien! Youri is de zoon van organisator Jackij Aers en rijdt dagelijks in zijn vrachtwagen over de smalle polderweggetjes van Zeeuws-Vlaanderen. Met Youri’s kennis van de omgeving waren we al in het voordeel.
Als teamnaam bedachten we ‘Kermistruckers’, een speelse verwijzing naar chauffeurs wijsheid ‘elektrisch rijden doe je op de kermis’. Als grootste deelnemer mochten wij als eerste van start. Om stipt 11 uur werden we uitgevlagd en konden we op weg. Direct stuurde Youri me allerlei smalle polderweggetjes op. Hier bemerkten we meteen een uitdaging van een elektrische vrachtwagen: de vele fietsers hoorden ons niet aankomen. Het is erg grappig om te zien hoe ze schrikken als je ineens achter ze rijdt, maar opschieten deed het niet.
VERBAASDE HANDHAVER
Onze eerste stop was bij een vakantiepark, waar we een puzzel moesten oplossen. Bij de tweede stop, bij de molen in Cadzand, kregen we punten als we een foto plaatsten in de app. Ook hier was de grote vrachtwagen in het nadeel, want die zet je niet zomaar overal neer. Tussen talloze toeristen door reden we verder naar het strand. Overal ontmoetten we verbaasde blikken: wat doet een vrachtwagen hier? In de rangorde deed Team Kermistruckers het echter goed: onze foto’s leverden veel punten op.
De parkeerplaats bij het strand was duidelijk niet berekend op een vrachtwagen. Op een hoekje zetten we de Volvo stil en liepen naar het strand. Een foto van onszelf met een vlieger op het strand leverde 100 punten op, dus daar gingen we voor. Terug bij de Volvo vonden we een serieus uitgedoste handhaver met grote vraagtekens in zijn ogen. Hij was foutparkeerders aan het bekeuren maar hij wist niet zo goed wat hij met onze vrachtwagen aan moest. Uiteraard hadden we geen parkeerkaartje, maar hij was zo verbaasd dat hij ons liet gaan. Handig, zo’n vrachtwagen!
In de cabine speelden we vervolgens de pubquiz, met allerlei vragen over elektrisch rijden. Hierna nam Youri het stuur over. De jonge chauffeur van 21 jaar rijdt voor zichzelf in een fraaie Mercedes-Benz Actros Gigaspace. Nog niet eerder reed hij in een elektrische vrachtwagen. Na een paar kilometer moest hij echter concluderen: “Dit is helemaal niet verkeerd.” Eigenlijk rijdt een elektrische vrachtwagen hetzelfde als eentje op diesel, maar dan met minder geluid en trillingen. Youri was enthousiast, al is elektrisch rijden nog niet geschikt voor zijn werk.
We gaven de Volvo de sporen op weg naar Zeebrugge. Hier, net naast de snelweg E34 en de haven, bouwt Aers Groep een heuse truckstop. Nu is het nog een zanderige vlakte, maar volgend jaar opent hier een tankstation met 140 parkeerplaatsen en voorzieningen voor chauffeurs. Ook komen er acht laadpalen van 400 kW en een tankstation voor waterstof. Op de bouwplaats vertelde eigenaar Jackij Aers trots over dit project. Uiteraard wilde hij zijn zoon Youri ook helpen het maximale aantal punten te verdienen bij dit checkpoint.
TRUCKSTOP
GOEDE SCORE
Even verderop was bij een brug nog een checkpoint. Helaas voor ons ging de brug net open, dus hier verloren we kostbare tijd. Voor de opdracht moesten we watersporters fotograferen, maar die waren in geen velden of wegen te bekennen op het kanaal. Dat was balen: minder punten voor ons. Na deze teleurstelling keerden we terug naar Aardenburg. We zouden namelijk punten verliezen als we niet voor drie uur terug waren.
Mooi op tijd reden we onze elektrische Volvo weer onder de boog door bij Aers. Hier bleek dat we maar liefst 2.000 punten hadden verzameld: goed voor een mooie 7e plaats. Met onze vrachtwagen hadden we minder checkpoints kunnen bereiken dan de personenauto’s, maar onze foto’s hadden veel punten gescoord. Bovendien hadden we als beste gescoord in de pubquiz. Youri en ik waren zeer tevreden over het resultaat. We hebben ons dan ook uitstekend vermaakt met onze Volvo FH Electric. Zo zie je maar: met een elektrische vrachtwagen kun je prima meedoen met een EV rally.
Tekst & foto’s: Maarten van der Westen