BIGTRUCK REPORTAGE
DE SCANIA VAN HENRICO TEUNISSEN
BIGTRUCK REPORTAGE
DE SCANIA VAN HENRICO TEUNISSEN
In het Gelderse Lunteren zijn diverse bekende transporteurs te vinden met mooie trucks. Zo ook eigenrijder Henrico Teunissen met zijn opvallende Zweedse truck.
Op 16-jarige leeftijd kwam Henrico te werken bij Tholu in Ede, de firma met de welbekende blauwe, en tegenwoordig ook groene trucks. Zoals vele jonge toekomstige chauffeurs, begon hij zijn carrière in de wereld van het wassen van trucks in de wasstraat. Nadat hij in de twee opvolgende jaren allerhande werkzaamheden heeft uitgevoerd binnen de firma, heeft hij via Tholu zijn grote rijbewijzen gehaald, om direct op de truck te gaan beginnen. Drie jaar lang reed hij met plezier met zijn vaste truck over 's heeren wegen, waarna het besluit werd genomen om als eigen baas te gaan rijden met zijn eigen truck. Een eigen truck met zijn eigen stempel erop uiteraard.
V8 DROOM
Het merk stond al vast voor Henrico, dat moest een Scania worden. MC Gerritse in Tiel werd benaderd voor de levering van zijn eerste eigen wagen. De eerste eis voor Henrico was dat hij flexibel kan zijn met zijn truck, en vertelt: “De keuze was daarom snel gemaakt om er een 6x2 met voorloopas van te maken, daarmee kan ik overal wel uit de voeten." De droom voor een V8 was er altijd al, en toen hij om de tafel zat bij Gerritse, viel de keuze op de 530 pk sterke krachtbron van het Zweedse merk, inclusief overdrive om het verbruik nog enigszins zuinig te houden. In april 2021 werd de truck besteld.
In maart 2022 was het dan zover, en werd de nieuwe Scania afgeleverd, waarna het proces van personaliseren kon beginnen. Omdat Henrico goed bevriend is met eigenrijder Martin Snel, die met een opvallend geel met paarse Scania rijdt, en ook nauw betrokken was bij het opbouwproces van diens truck én Martin veel hielp met het proces tot eigenrijder, werd besloten om - net als Martin's truck - bij Van Kessel truckstyling te laten opbouwen. Daar werd het gehele chassis dichtgemaakt door aan de achterzijde aan weerszijden van de accubak een Deense stijl achterbumper te monteren, evenals een blok voor werklampen en het kenteken onder de bak. Aan de zijkanten van de truck werden de originele tanks vervangen door grote vierkante tanks, die het geheel mooi strak afsluiten. Onder de tanks werden twee latten gemonteerd, maar zonder verlichting erin.
Achterop de bovenzijde van de cabine kwam nog een lat met dezelfde stijl achterlichten als in de bumper, en achter de cabine werd een dicht slangenrek geplaatst, met werklampen aan weerszijden deels uit het zicht verstopt. De bovenzijde van het chassis werd geheel dichtgemaakt met traanplaat, waarbij het deel boven de accubak mooi naar vorm werd gemaakt, zodat alles prachtig op elkaar aansluit. Hella dubbelbranders zijn aan de zijkanten terug te vinden als lengte markeringslampen, zo ook in de dakspoiler. Onder de voorbumper siert een onderlip met vier verstralers en deense daglampen, in de grill komen de dubbelbranders weer terug, en boven de verlengde zonneklep is een lichtbak aangebracht, tezamen met twee verstralers en zwaailampen. Toplampjes, waarvan de twee buitenste in de Scania 2-serie stijl zijn, en vier lange grote luchthoorns op het dak maken de auto af.
STRAK WIT EN TWEE TINTEN ROOD
Na de periode van opbouw ging de truck naar Bronk in Beusichem, waar het geheel in de kleuren werd gezet. De uiteindelijke keuze viel op een chique samenstelling van strak wit en twee tinten rood. Het geheel vormt een luxe uitstraling. De zwarte contrastkleur op de traanplaat en rondom de wielkasten geven de truck ook een stoere uitstraling. Om het geheel af te maken, werden alle velgen en naven bijpassend rood en wit gespoten, voor een oldskool stijl, met een moderne interpretatie.
Voor de laatste halte werd Truckstyling Lunteren ingeschakeld, die zich ontfermde over het interieur. Die werd in dezelfde kleurstelling als de buitenzijde van de truck gedaan. De basis is het crème op de grote wanddelen, in combinatie met donkerrood op het dashboard en in de deurpanelen. Om dezelfde stijl als buiten te houden, zijn de stoelen origineel zwart leder, en zijn alle matten en tunnelhoes zwart gemaakt. Ook in de achterwand komt een zwarte plaat terug, om het geheel te breken. De kastenwand boven de voorruit werd aangepast, waarbij de originele kasten vervangen werden door een grotere vlakke variant met rechthoekige deurtjes, zodat er voldoende opbergruimte is voor de nachten weg.
Eind januari was de truck klaar, en na een feestje voor vrienden en familie, ging Henrico voor het eerst op pad met zijn eigen trots. “Nu charter ik voor Kooltrans, waar ik een eigen vaste trailer heb", vertelt Henrico. “Voornamelijk rij ik er vruchtenconcentraat mee naar Duitsland. Bij onze oosterburen wordt er veel gelost bij kleine sapfabrieken en bierbrouwerijen, waar je vaak welkom wordt ontvangen. Als retourvracht wordt er van alles en nog wat geladen, zodat het mooi en divers werk is.”
Zo is Lunteren weer een stoere truck rijker en verfraait Henrico de wegen van ons kikkerlandje en onze oosterburen met trots.