BIGTRUCK RIJ-IMPRESSIE
SCANIA OPENT ACCU ASSEMBLAGE FABRIEK
BIGTRUCK TECHNIEK
SCANIA OPENT ACCU ASSEMBLAGE FABRIEK
Scania zet volop in op de energietransitie met de opening van een nieuwe, volledig gerobotiseerde accu assemblagefabriek in Södertälje. In deze fabriek worden de accucellen die Northvolt produceert in Zweden samengesteld in pakketten voor trucks en autobussen. BIGtruck was aanwezig tijdens de opening van de nieuwe fabriek op het terrein van Scania.
De nieuwe fabriek heeft op het eerste gezicht niks te maken met de core- business van Scania, het maken van trucks. Nergens zien we onderdelen als chassisbalken of motoren, het enige wat er te zien is zijn eindeloze, geautomatiseerde transportbanden en industriële robots van ABB. De 34 robots maken hun in geprogrammeerde bewegingen en handelingen in beveiligde ruimtes. De enige medewerkers die wij zien zijn een handjevol operators, die toezicht houden op de automatisering. Toch werken er straks 550 mensen in- en rond de nieuwe fabriek volgens Scania.
SAMENWERKING
De accu’s zelf zijn ongeveer van de afmeting van een VHS videoband. Voor wie zich dat niet meer kan herinneren, dat was een cassette van ongeveer 10 x 20 centimeter, met een dikte van 2,5 centimeter. Deze accucellen worden geproduceerd door Northvolt, een samenwerking tussen Volvo, Scania, BMW, Epiroc en Volkswagen. In het Zweedse Västerås brengen we een bezoekje aan de Northvolt Labs. Hier zit de R&D van Northvolt waar de receptuur van de accu’s ontwikkeld wordt. Daarnaast is er een enorme productiefabriek, die echter alleen dienst doet als pilot plant. Hierdoor kunnen alle processen die ontwikkeld worden getest worden, inclusief de productie methodes.
Foto’s of videobeelden maken mag niet bij Northvolt, daarvoor is de techniek te interessant voor andere bedrijven die zich bezighouden met de productie van accu’s. Het proces begint met het samenstellen van de juiste mix van grondstoffen, waaronder Kobalt. Die grondstoffen komt overigens uit Afrika. Op termijn wil Northvolt gebruik gaan maken van in Zweden gedelfde grondstoffen. De grondstoffen worden gemengd en ondergaan een chemische behandeling, waarna een soort pasta ontstaat. Die pasta wordt geautomatiseerd op een folie aangebracht met daarin geleiders. Vervolgens loopt die folie door een 50 meter lange serie ovens om een goede hechting te krijgen. Aan het einde van die oven wordt de folie opgevouwen, met steeds een isolerende laag kunststof folie er tussen. Het pakket opgevouwen folie wordt vervolgens gesneden en volledig automatisch voorzien van contacten, waarna het geheel in een kunststof cassette wordt geplaatst met een plus- en een minpool, waarmee de accu compleet is.
50 METER LANGE OVEN
SÖDERTÄLJE OVER OP ELEKTRISCH
Scania zelf is van plan om de truckproductie in Södertälje volledig over te schakelen naar elektrische trucks. Dieseltrucks van dit merk komen in de toekomst alleen nog van de band in Zwolle en in het Franse Angers. Wel blijven de Zweden de dieselmotoren en versnellingsbakken produceren die in de andere vestigingen worden ingebouwd.
Scania 40R
De elektrische Scania trucks die op dit moment al rijden zijn nog voorzien van de vorige generatie accu’s. Die waren veel groter dan de nieuwe Northvolt pakketten, waardoor een 4x2 trekker niet mogelijk was. Dat kan voortaan wel, en de eerste Scania 40R die bij de fabriek staat is dan ook uitgerust met die nieuwe accupakketten. Het resultaat is een 4x2 trekker met een normale wielbasis en een chassis vol accu’s. Het eigen gewicht ligt rond de twee ton hoger dan dat van een diesel, en deze trucks zijn leverbaar met 400 kW voor de 40R of 450 kW voor de 45R. Overigens zijn ook de S- cabines leverbaar. Uiterlijk zijn de elektrische Scania trucks herkenbaar aan de type aanduiding en aan een witte LED strip in de zonneklep. De accupakketten die Scania samenstelt zijn 104 of 208 kW groot. Volgens Scania is de levensduur van deze accupakketten 1,5 miljoen kilometer, net zo lang als de leeftijd van de truck dus. Op een trekker passen twee grote en twee kleine pakketten wat goed zou zijn voor 450 kilometer actieradius. Prima dus voor een stevig rondje distributie. Het tijdens de drie kwartier verplichte rust even bijladen zoals dat wordt voorgesteld is echter nog vrijwel nergens mogelijk, maar wellicht dat daar in de toekomst verandering in komt. Vooral als de Megawatt Charging stations werkelijkheid worden wordt dat interessant, maar die zijn er eigenlijk alleen nog in proefopstellingen bij de industrie zelf.
EINDE VAN DE HYBRIDE
Voor een rij impressie waren de nieuwe Scania trucks helaas nog niet klaar, waardoor we de rondjes op het Scania Democenter maakten met de huidige generatie elektrische trucks. Gelukkig stond er ook een hele stoere V8 met een fraaie Broshuis trailer! Verder een aantal elektrische- en hybride trucks. Scania was het enige merk dat inzette op hybride techniek, maar hoewel er een aantal van die trucks rijden stopt de productie daar van. Op zich was het een ideaal systeem, op diesel naar de stad en dan heel stil en schoon naar de klant. Helaas willen lokale overheden die trucks niet toelaten in de ‘zero emissie’ zones waardoor het zinloos is daarmee door te gaan. Het wordt dus, wat Scania betreft volledig elektrisch in de toekomst. Voor de nabije toekomst komt Scania met een aandrijfunit die geïntegreerd is in- of bij de achteras. Daarmee vervalt de cardanas, waardoor er meer ruimte ontstaat voor accu’s in het chassis. Daarmee volgt Scania de trend die ook Mercedes, Iveco en Volvo in hebben gezet. Die merken hebben namelijk ook zo’n geïntegreerde aandrijfunit in- of bij de versnellingsbak aangekondigd. Op dit moment levert alleen Mercedes zo’n systeem maar de andere merken volgen dus snel.