BIGTRUCK ROADTEST
DE MAN TGX 18.520
MAN lijkt sinds de introductie van het nieuwste model bezig met een opmars. Chauffeurs waarderen de nieuwe layout van het dashboard hogelijk, en ook het uiterlijk van de trucks is behoorlijk verbeterd sinds de vorige generatie. Ook technisch heeft MAN het allemaal prima op een rijtje, maar dat is niks nieuws bij dit merk.
Ooit was MAN met de F2000 Commander legendarisch waar het ging om interieur ruimte en comfort. Vooral de vering was voor die tijd subliem, en daarmee was het merk veel concurrenten mijlenver vooruit. Met het verstrijken van de jaren kwamen ook andere merken met ruime cabines, vering en comfort, waardoor de voorsprong van MAN op dat gebied een beetje verdween. Met de TGA en de eerste generatie van de TGX werd het een echte vlootauto, maar ook een truck waar weinig sjeu aan zat. Dat laatste is helemaal veranderd met de in 2020 geïntroduceerde nieuwe generatie.
Met een nieuw uiterlijk, en vooral het nieuwe interieur met een bijzonder fraai en functioneel dashboard wist MAN al veel chauffeurs te bekeren tot dit merk. Het is echt een truck waar je een keer mee gereden moet hebben voordat je een oordeel velt. Menigeen is onder de indruk van wat de nieuwe TGX te bieden heeft. Vooral de bediening van de audio- en navigatie scoort hoge ogen. Geen vettige vingers op een touchscreen, maar met je pols op een steuntje een wiel bedienen. Dat vergt enige gewenning, maar het werkt prima. Ook de informatie op het dashboard is duidelijk en fraai weergegeven. Een andere grote noviteit was bij de introductie de elektronische handrem. Dat betekende namelijk dat die grote console van de vloer af kon, waardoor je eindelijk de ruimte aan boord ook echt kon benutten. Bovendien maakte dat ruimte vrij voor twee grote schuiflades, met in één daarvan een ruime koelkast.
De 520 paardenkrachten komen uit de D26 krachtbron, en dat zijn 10 paarden meer dan bij de vorige testauto. Dat komt door allerlei technische optimalisaties aan zowel de hardware als de software. Zo zijn de zuigers opnieuw vormgegeven en is de compressie verhoogd tot 22:1. Hierdoor ontstaat een efficiëntere verbranding en dat leidt tot meer vermogen en een lager verbruik. Verder is er een nieuwe turbo en wordt er ‘soft EGR’ toegepast. De zescilinder heeft een inhoud van 12,419 liter en levert in deze uitvoering 520 pk (382 kW) en een maximaal koppel van 2650 Nm. Dat koppel is beschikbaar tussen 930 en 1350 toeren. Als versnellingsbak is de TraXon gemonteerd, die bij MAN TipMatic genoemd wordt. Het is een ‘direct drive’ versnellingsbak, zonder overdrive dus. In combinatie met de 1 op 2,31 overbrenging zorgt dat voor net onder de 1000 toeren bij 80 km/h.
SMART TRUCK
Onze MAN is voorzien van alle opties, waaronder ingrijpen in het stuur als je buiten de lijntjes kleurt en een heel geavanceerd ACC systeem met predictive control. EfficientCruise 3 noemen ze dat bij dit merk. Het bedienen ervan is eenvoudig, in tegenstelling tot sommige andere merken. Verder maakt de truck gebruik van allerlei slimme software, zoals Efficient Roll met Dynamic Sailing, waarbij de neutrale versnelling wordt ingeschakeld als dat kan. Bijvoorbeeld als het licht bergafwaarts gaat. Als er daarna een stijging komt dan zorgt dit systeem ervoor dat de snelheid op kan lopen tot 93 km/h, maar nooit langer dan 30 seconden. Daarmee voorkom je een overtreding op de schijf, maar zo maak je wel net even wat meer ‘schwung’ om weer boven te komen. Verder kun je als chauffeur kiezen voor vier verschillende Eco-levels, waardoor de afwijking van de ingestelde cruise snelheid varieert. Ronduit geweldig is de Go- and Stop Assist, waarmee file rijden heel comfortabel verloopt. Ook de normale ACC is verbeterd, waardoor deze nu beter reageert op invoegend verkeer.
OPTIVIEW
Onze MAN is uitgerust met het MAN OptiView systeem. Geen spiegels dus maar camera’s, en MAN doet dat op zijn eigen manier. Bij andere merken heb je een scherm in twee delen. Eén als hoofdspiegel, en de onderste voor de dode hoek. MAN werkt met twee camera’s aan beide kanten waarbij elk gebied zijn eigen beeld geeft. Op het scherm worden die beelden ‘aan elkaar gestikt’ tot één groot beeld. Bij lage snelheden, tot 30 km/h, zie je wel een duidelijke verdeling, onder- en aan de buitenkant met daarin de dode hoek. Zodra je sneller gaat wordt dat dus één beeld, met in de randen een wat vertekend dode hoek beeld. Dat is even wennen, maar het is wel zo dat je het meteen ziet als er iets opduikt in die gevreesde dode hoek. Daarnaast is er aan beide kanten de actieve dode hoek radar. Die geeft ook seintjes als er wat gedetecteerd wordt. Zodra je dan richting aangeeft klinkt er ook een geluid.
CONCLUSIE
Na deze hernieuwde kennismaking kunnen we stellen dat MAN een truck in de markt heeft gezet die aan alle kanten pluspunten scoort. Hij heeft de looks, de techniek en het interieur mee. Dat laatste maakte hem in 2020 zelfs tot de winnaar van onze BIGtruck Cabtest. Dat staat nog steeds overeind en het verbaast ons dan ook niet dat dit merk op een groeiend aantal fans mag rekenen.