BIGTRUCK VINTAGE
OLDTIMER TRUCKSHOW STROE
BIGTRUCK VINTAGE
OLDTIMER TRUCKSHOW STROE
Dat succes altijd naar meer smaakt, gaat ook op voor de organisatoren van de OCV, wat de afkorting is van Oldtimer Contactgroep Veluwe. Samen met een groep van circa 40 vrijwilligers werd door Wim van de Brink en Gert Kattenberg het plan opgevat om, na het succes van de laatste show in 2016, nog een oldtimer truckshow te organiseren. Dit was tevens een vraag die vanuit de vaste groep deelnemers aan de OCV oldtimer ritten gesteld werd.
Want deze deelnemers vinden het fijn om aan de oldtimerritten mee te doen en hun oude vrachtwagens weer wat kilometers te laten maken. Rust roest, gaat ook voor deze categorie op. Maar, zo was de veelgehoorde opmerking uit de groep, ondanks dat we graag willen rijden, vinden we het ook fijn om onze historische vrachtwagens aan het grote publiek te laten zien. En aan deze vraag werd voldaan door de organisatoren.
Nu wil het toeval, dat vlak bij het bedrijf van mede organisator Wim van de Brink, een heel geschikt terrein voorhanden is. Dat is ook de plaats, waar de succesvolle show van 2016 ook gehouden werd. Een thuiswedstrijd dus voor Wim en hij, uiteraard samen met de andere organisatoren, kreeg het weer voor elkaar om over dat terrein te mogen beschikken. In de week voor de show werd het gras op het terrein en de bezoekersparkeerplaats gemaaid en afgevoerd en op vrijdag was er een groot aantal vrijwilligers druk in de weer met het plaatsen van paaltjes en afzetlinten op de bezoekersparkeerplaats. Op het showterrein werden de parkeervakken voorbereid, de merken kwamen dit keer bij elkaar te staan, marktkramen en een aantal dixies (verplaatsbare toiletten) werd opgesteld. Een aantal van de vrijwilligers kwam al met een oldtimer vrachtwagen en sommigen hebben ter plekke overnacht.
MET VEREENDE KRACHTEN
Op zaterdag, de showdag, werd er voor bewegwijzering en verkeersregelaars gezorgd, de nodige catering rukte aan en werden de deelnemers vanaf 8 uur ’s ochtends ontvangen, bezoekers waren vanaf 10 uur welkom. Rond 10 uur stonden alle deelnemende voertuigen netjes opgesteld, wat voor sommigen nogal een uitdaging bleek omdat, na een periode van goed en warm weer, het uitgerekend op de showdag ging regenen. Dat er dan op vers gemaaid gras weinig grip is, zorgde voor een aantal deelnemers die met een losse trekker kwamen, een paar spannende momenten. Maar met vereende krachten stond alles op tijd strak in het gelid. Er werd door de organisatie gegokt op 250 deelnemers, de teller stopte echter pas bij 330. Een prestatie om trots op te zijn en een bewijs van hoe dit leeft.
Vanwege de regen kwam aanvankelijk de stroom bezoekers langzaam op gang, in de loop van de dag werd het beter en liep het bezoekersaantal gestaag op. Uiteraard werden er veel anekdotes verteld, aan sterke verhalen zal het ook niet ontbroken hebben en zowel de marktkramen als de aanwezige horeca deden goede zaken. De deelnemers waren bij hun auto’s om uitleg te geven of waren zelf aan de wandel om bij andere oldtimer liefhebbers een praatje te maken en hun voertuigen te bekijken. De leeftijd van de deelnemende voertuigen moest minimaal 25 jaar zijn, sommige werden op een dieplader meegebracht en die mocht dan - mits de brengende auto in de categorie youngtimer paste - op een apart veld staan. Om de ontwikkeling van de vrachtwagens in beeld te brengen, stond er ook aan de zijkant van het terrein een aantal nieuwe vrachtwagens, waaronder zelfs een elektrische Renault E-Tech. Er werd naar gekeken, maar zoals te verwachten, ging de grootste belangstelling uit naar de oldtimers, waarvan hierbij een foto-impressie.
TRUCKS MINIMAAL 25 JAAR OUD
Rond de klok van 5 kwam de uittocht langzaam op gang, niet iedereen had haast om weg te komen, daarvoor was het veel te gezellig. De groep vrijwilligers bleef achter om de terreinen weer schoon op te leveren, waarna ze met zijn allen nog van een gezellig buffet genoten. En dat hadden ze dubbel en dwars verdiend, want alles liep die dag op rolletjes. Hulde voor die grote groep mensen.