BIGTRUCK TECHNIEK
MAN GAAT VOOR FULL LINE ELEKTRISCH
MAN heeft tot nu toe alleen gecommuniceerd over de eTruck, een volledig elektrische lange afstand trekker. Dat riep vragen op, want vooral in de binnensteden is de noodzaak voor zero emissie trucks groot in de nabije toekomst. In een kritisch verhaal op Truckblog van ondergetekende werd de toekomstvisie van MAN dan ook ter discussie gesteld, waarop MAN Nederland mij uitnodigde voor een kijkje in de MAN keuken. Het blijkt dat MAN veel meer ijzers in het vuur heeft dan alleen die lange afstand trekker.
In Leusden worden we ontvangen door Jacobjan Vermeiden, Manager Transport Solutions bij MAN Truck & Bus BV. Hij legt uit dat MAN op alle fronten bezig is met alternatieve aandrijvingen voor alle segmenten. Daarbij wordt zowel naar elektrisch als waterstof gekeken, zowel met fuel cell techniek als naar waterstofverbrandingsmotoren. “MAN is al vanaf 1933 bezig met elektrisch transport in bussen. Dat waren stadsbussen met aanhangwagens waarin de accu’s zaten. Dat betekende dat er heel simpel van aanhanger gewisseld kon worden als de accucapaciteit onvoldoende was. Ook met trucks liep MAN voorop, met elektrische distributietrucks in 1979. Later werd ook de eTGM op de markt gebracht. Elektrische bestelwagens hebben we met de eTGE sinds 2018. Kortom, elektrisch rijden is niet nieuw voor MAN en we zijn er volop mee bezig. Zo wordt er momenteel een accufabriek gebouwd in Neurenberg met een capaciteit van 110.000 accu’s per jaar. Die fabriek moet begin 2025 opstarten. Belangrijk daarbij is dat MAN werkt met verantwoorde grondstoffen waardoor recycling van de accu’s mogelijk is. Het streven is om maar liefst 97% van de productie op termijn te kunnen recyclen.”
LEVENSDUUR VAN DE ACCU’S
De eigen MAN accu’s worden als heavy duty accu ontwikkeld en hebben een speciale celchemie. De Nikkel Mangaan Kobalt accu’s krijgen een capaciteit van 540 kWh. Volgens MAN worden deze accu’s gekenmerkt door een hoge ‘depth of discharge’. Dat wil zeggen dat 90% van alle aanwezige capaciteit ook gebruikt kan worden. Belangrijk is dat alle MAN accu’s straks geschikt zijn voor MegaWatt charging met 1000 Ampère tot 750 kW. Dit betekent dat drie kwartier opladen voldoende is voor 440 kilometer extra actieradius. MAN werkt met speciale software waarbij de staat van de accu's geanalyseerd wordt. Daarmee kan een levensduurverwachting worden gegeven en daardoor ook een advies voor eventuele vervanging.
De elektrische eTruck zoals die in Hannover werd gepresenteerd tijdens de IAA heeft een ‘dagelijkse range’ van 800 kilometer. Dat ‘dagelijkse range’ tussen haakjes staat wil zeggen dat de truck wel tussendoor aan de lader moet om die afstand te halen. Voor de inzet op vaste routes hoeft dat geen probleem te zijn, vooral als er bij de klant bijgeladen kan worden. Vermeiden: “MAN zet ook meteen in op een lowdeck variant van de 4x2 eTGX trekker. De belangrijkste reden daarvoor is vooral de eigen logistiek van de automotive industrie in Duitsland. Daarvoor worden met name megatrailers ingezet en daar rijden er heel veel van in Duitsland, met name tussen warehouses en productielocaties. Typisch vaste-lijnen werk wat zich uitstekend leent voor elektrificatie.” Daarmee is meteen helder waarom MAN vooral in lijkt te zetten op de lange afstand truck, want daarmee kan de eigen keten en die van de andere automotive partijen een belangrijke bijdrage leveren aan de CO2 reductie in Duitsland.
MAN ETRUCK VOOR LANGE AFSTANDEN
MODULAIR CONCEPT
Voor de eTGX komt MAN met verschillende accupakketten, die al naargelang de inzet toegepast kunnen worden. Zo zijn er varianten met 3, 4, 5 of 6 accu’s. Deze varianten worden zowel leverbaar voor 4x2 trekkers als voor 6x2 bakwagen chassis. Een accupakket weegt 700 kilo, dus bij zes stuks praten we over 4200 kilo. Daar moet echter het gewicht van de verbrandingsmotor en de brandstoftanks vanaf getrokken worden. Eén accupakket is goed voor een bereik van circa 80 kilometer, dus met zes accu’s komt de truck 480 kilometer ver. De elektromotor en de versnellingsbak liggen bij MAN in het chassis, vlak voor de aangedreven as. Daarbij past MAN een slim en efficiënt thermo-management systeem toe met een warmtewisselaar op de elektromotor.
ELEKTRISCHE DISTRIBUTIETRUCKS IN 2025
Toch viel het mij op dat in de communicatie alleen maar over die lange afstand truck gesproken werd, terwijl vervoerders juist zitten te springen om stadsdistributie trucks om straks de zero emissie zones in te mogen. Vermeiden: “Naast de lange afstand truck komt MAN uiteraard met een volledig gamma aan elektrische trucks op de markt. Zo komt de eTGS met alle cabines op de markt in 2025 als 4x2 en als 6x2 voor distributie en bijvoorbeeld als huisvuilauto. De verkoop van die modellen begint dit jaar al. Belangrijk daarbij is dat de grens door de overheid vooralsnog gelegd is op alles boven de 16 ton, daaronder telt niet mee voor de CO2 reductie voor ons als producent. Onze focus ligt dan ook op alles wat daarboven zit. De trucks komen met twee accupakketten onder de cabine met totaal 180 kWh. Er worden drie motorvermogens leverbaar, namelijk 275, 330 en 400 kW in combinatie met een versnellingsbak met 2 of 4 versnellingen. Die bak is overigens een eigen Traton ontwikkeling. Belangrijk daarbij is dat er, naast een ePTO, ook twee conventionele mechanische PTO’s leverbaar worden, waardoor bijvoorbeeld koelmotoren of autolaadkranen eenvoudig aangedreven kunnen worden.”
Bij de eTGS en eTGX bakwagens komt MAN niet alleen met een oplaad aansluiting bij de cabine, maar ook aan de achterzijde van het chassis. Daardoor wordt bijladen aan een dockshelter vereenvoudigd. Een slim idee, want halverwege de docks laadpalen bouwen is geen goed idee gezien de kwetsbaarheid. Verder blijft onder de 16 ton de eTGE bestelwagen in het programma. Of daar een variant van komt met meer actieradius dan op dit moment kon MAN nog niet melden, net als ook de komst van de eTGL voor lichte distributie nog niet aangekondigd is.
Duidelijk is wel dat de communicatie vanuit MAN niet het complete verhaal vertelde over de toekomstvisie van het merk, maar hierbij is bevestigd dat het Duitse truckmerk uiteindelijk met een full line zero emissie trucks op de markt komt. De elektrische eTGX komt volgens het merk volgend jaar al op de markt, een oplossing met een waterstofaandrijving zal later dit decennium leverbaar worden.