BIGTRUCK TECHNIEK
DTD TEST ELEKTRISCHE DESIGNWERK TRUCK
BIGTRUCK TECHNIEK
DTD TEST ELEKTRISCHE DESIGNWERK TRUCK
Elektrische trucks zijn er in vele soorten en maten, maar voor de meeste geldt de beperkte actieradius. Het Zwitserse Designwerk laat zien dat het ook anders kan, met een dikke drie asser met een bereik van zo’n 600 kilometer bij een totaalgewicht van 40 ton.
DTD, gevestigd in Venlo, houdt zich al jaren bezig met duurzaam transport, ondermeer met LNG trucks. Klanten vragen naar CO2 neutraal transport en daarmee wordt een stuk van de puzzel al ingevuld. De ambities reiken echter verder, namelijk naar 100% elektrisch. Tot nu toe was er echter geen truck die voldoende bereik had om daar mee uit de voeten te kunnen.
DESIGNWERK
Op een beurs werd er contact gelegd met Designwerk uit Zwitserland. Dat bedrijf heeft wel degelijk een oplossing voor elektrisch rijden over grotere afstanden, zo bleek. Het bedrijf werd al in 2016 opgericht onder de naam Futuricom, maar na de overname van 60% van de aandelen door Volvo Group werd de naam gewijzigd in Designwerk. Het bedrijf is vooral gespecialiseerd in speciale voertuigen zoals huisvuilwagens, betonmixers en kippers. Door de Zwitserse roots heeft het bedrijf ook al veel ervaring met vier- en vijf- assige elektrische trucks. Verder heeft Designwerk zware elektrische PTO’s waardoor ook de opbouw elektrisch aangedreven kan worden. In totaal bouwde Designwerk inmiddels al meer dan 500 Volvo trucks om tot elektrisch aangedreven trucks.
De Designwerk HC900E staat voor de deur bij Volvo Trucks dealer Paashuis in Doetinchem. En nee, het is geen Volvo, maar de relatie tussen DTD en Paashuis zorgde er voor dat we de truck daar gepresenteerd kregen. Zowel Volvo als Renault Trucks hebben beide ook een compleet gamma aan elektrische trucks, maar de actieradius daarvan houdt met maximaal 350 kilometer echt op. De Designwerk trekker komt ongeveer een keer zo ver, en daarmee vult hij de Volvo lijn prima aan.
NEE, DIT IS GEEN VOLVO
680 PK!
Gezien de familiebanden met de Volvo Group is het geen wonder dat de basis van de indrukwekkende truck een Volvo FH is, maar daar blijft het dan ook bij. De complete installatie en de aandrijving zijn namelijk ontwikkeld door Designwerk. Zo heeft de truck vier elektromotoren met in totaal 500 kW. Dat is omgerekend 680 pk! De aandrijving vindt overigens gewoon plaats via een cardanas naar de Volvo achteras. De cabine is overigens wel gewoon de standaard FH Globetrotter cabine, en dat geldt ook voor het interieur. Het Volvo logo staat zelfs gewoon op het stuur.
80 CM LANGER
De Designwerk HC900E heeft maar liefst 900 kWh aan accu’s aan boord en daarmee is het nog niet eens het topmodel. Die heeft namelijk 1000 kWh aan boord! Die accu’s hangen aan het chassis, en staan achter de Globetrotter cabine. Daardoor wordt de truck zo’n 80 cm langer dan normaal. In Zwitserland mag dat gewoon als je op stroom of waterstof rijdt, maar voor de rest van Europa heb je daarvoor een ontheffing nodig. Overigens is zo’n ontheffing straks niet meer nodig als ook Volvo met de stroomlijn neus komt, maar dat terzijde.
ZWAARGEWICHT
Al die accu’s zorgen dus voor een enorm bereik op één acculading, maar ze zorgen ook voor wat overgewicht. De lange drie assige trekker weegt namelijk niet minder dan 14 ton. Dat is zeg maar het dubbele van een 4x2 diesel trekker. Overigens werkt Europa ook aan een regeling dat elektrische trucks wat zwaarder mogen zijn, maar dit is wel heel veel extra gewicht. Voor wie de 40 ton toch al niet benut is dat echter geen probleem.
DTD gaat de Designwerk trekker een week lang inzetten op hun routes, om te kijken waar de mogelijkheden liggen voor zo’n truck. ,,Voor ons is het echt een proefproject waarin we willen testen hoe zo’n elektrische truck in onze organisatie past. We hebben een aantal klanten die hier graag aan mee willen werken, ondermeer in het containerwerk. Wij zetten de truck in vanuit onze vestiging in Venlo met een daarvoor speciaal opgeleide chauffeur’’ aldus Eloi van der Schaft van DTD. Dat laatste is belangrijk. ,,Het verschil tussen een gemotiveerde chauffeur en iemand die maar wat doet kan zomaar een verschil van 35% actieradius betekenen aldus Julian Rottier van Designwerk Benelux.
LADEN
Er moet in de operatie van Don Trucking uiteraard onderweg bijgeladen worden, en dat kan de truck met 350 kW DC. Hij is ook geschikt voor AC laden van 22 kW, en als optie kan hij dat dubbel, dus twee keer 22 kW. Aan de snellader kan de truck van 20% naar 80% worden opgeladen in 2,5 uur. Met de Designwerk HC 900 E laat het Zwitserse merk zien dat we er met de huidige elektrische trucks eigenlijk nog lang niet zijn. De actieradius kan een stuk beter dan wat de reguliere merken momenteel aanbieden, alleen dat gewicht is wel een dingetje. Rijden doet het in elk geval als een zonnetje. De truck is stil, schoon en razendsnel als je dat wilt!