'Ooit bedoeld om chauffeurs te beschermen, inmiddels één van de grootste stressfactoren'
DE SLIMME TACHOGRAAF
Net zoals zoveel mensen was ik de afgelopen weken op vakantie. Onze auto werd voorzien van een dakkoffer en volgeladen reisden we af naar het zonnige Kroatië. Drie weken niks anders doen dan aan het zwembad liggen en kleine dorpjes bekijken. Eén van de fijnste dingen aan vakantie is het niet hoeven zetten van een wekker. Überhaupt een klok is op vakantie overbodig. Iets wat in het dagelijkse leven van een chauffeur wel anders is. Daar kijk je eigenlijk de hele dag op klok.
Ben ik wel op tijd bij de klant? Hoeveel rij-uren heb ik nog? Hoeveel uur kan ik nog werken? Heb ik wel genoeg rust? Om gek van te worden. Want één klein foutje kan je duur komen te staan. Vaak heb ik het idee dat het doel van de tachograaf niet helemaal duidelijk is bij wetsdienaren. De tachograaf is ooit bedoeld om de chauffeur te beschermen tegen teveel werken. Toch wordt de tachograaf in mijn ogen nu gebruikt om je te straffen. Dat straffen kan nu op een slimme manier. Want vanaf augustus 2023 worden nieuwe geregistreerde voertuigen voorzien van de slimme tachograaf 2.0.
WIE IS ER SLIMMER?
De slimme tachograaf legt grensoverschrijdingen vast, weet wanneer er geladen en gelost wordt en heeft een grotere opslagcapaciteit om gegevens vast te leggen. Van dit soort hulpmiddelen krijgt een BAG-agent een harde ‘tingeling’.
Ook wordt er beweerd dat de slimme tacho beschikt over een verbeterd anti-sabotagemechanisme. Als ik deze beweringen hoor, begin ik altijd een beetje te lachen. Want je weet nu al dat er op korte termijn een slimmerik wordt aangehouden die de tacho heeft gekraakt. En dat er een vrachtwagenchauffeur in recordtijd naar bijvoorbeeld Kroatië is gescheurd. Want eigenlijk werkt iedereen liever zonder tijdsdruk. Uiteindelijk komt het erop neer dat de tachograaf, ooit bedoeld om chauffeurs te beschermen, inmiddels één van de grootste stressfactoren is in dit vak.