BIGTRUCK 10 JAAR
BIGTRUCK ZETTE DE TREND MET FILMPJES
BIGTRUCK 10 JAAR
BIGTRUCK ZETTE DE TREND MET FILMPJES
BIGtruck bestaat tien jaar! In de afgelopen tien jaar voerden we vele tests uit, hadden we de ene primeur na de andere, maakten we mooie ritten, deden we als enige groepstesten en werden filmverslagen en filmpjes van adverteerders de norm. Truckfabrikanten kwamen met het ene veiligheidsverhogende systeem na het andere. Tegelijkertijd werd de Euro VI-norm strenger en werden trucks zuiniger. Dankzij samenwerkende elektronica.
De eerste editie van BIGtruck hadden we meteen een exclusieve primeur van de gloednieuwe Hyundai Xcient. Een truck die voor Europa werd ontwikkeld, maar die het niet redde tot nu toe. Verder hadden we een exclusief interview met de toenmalige topman van Volvo, een groepstest van intelligente cruise-control en een reportage over een Noorse Scania Longline die in Nederland was opgebouwd. Over vergelijkingstesten gesproken: BIGtruck is de enige Nederlandse deelnemer aan de gerenommeerde internationale 1000 punten test.
NIEUWE TECHNIEK
Er werd de afgelopen tien jaar heel veel nieuwe techniek geïntroduceerd. Zo kwam Volvo in ons eerste jaar dat we bestonden met een systeem waar de meeste Volvo-chauffeurs nog altijd erg tevreden over zijn: Volvo Dynamic Steering. Het principe hierbij is dat de Zweden op het stuurhuis een elektromotor hebben gebouwd. Dit systeem begrijpt dat je op het ene moment op lage snelheid veel stuurkracht nodig hebt en andersom. Andere Volvo innovaties waren minder succesvol. Zo heeft de onafhankelijke voorwielophanging het niet gered, en van de I-Torque aandrijflijn hebben we ook nooit meer wat gezien.
De eerste introductie van een compleet nieuwe truck range voor BIGtruck was die van de Renault Trucks T, C en K series. Die laatste twee waren voor de bouw bedoeld. Daarmee voldeden nu ook de zwaardere Renault-trucks aan de toen nog heel nieuwe Euro VI-norm.
RENAULT TRUCKS T SERIE
NOG MEER VEILIGHEID
Er kwam ook veel aandacht voor zuiniger rijden. Daarbij speelt de adaptieve cruise-control een grote rol. Op basis van dit systeem, kwam er een systeem dat bij Volvo I-See heette en bij de andere merken Predictive Powertrain Control (PPC, Mercedes-Benz) Scania Active Prediction, en bij DAF Predictive Cruise Control. Hierbij maakt de adaptieve cruise control gebruik van GPS-gegevens. Het rijden door heuvel- of bergachtig gebied kreeg hierdoor een nieuwe dimensie. Het ene filmpje na het andere verscheen hierover en steeds meer lezers en kijkers wisten BIGtruck te vinden.
PREDICTIVE CRUISE
Er wordt bij deze systemen optimaal gebruikgemaakt van de kracht die nodig is om veertig ton zo efficiënt mogelijk in beweging te houden. Dat was met name voor internationaal rijdende chauffeurs even wennen. Waar je normaal gesproken volgas naar boven rijdt en daar het gas los laat, namen systemen als PPC al voor de top gas terug en daalde de snelheid een beetje. Bij BIGtruck maakten we dit onder andere mee toen we met vier Volvo’s FH van Barneveld naar Alicante reden. Een schitterende rit, met als hoogtepunt het rijden over de reusachtige brug van Millau in Zuid-Frankrijk. Twee trucks met 750 pk en twee uitgerust met weer een Volvo-noviteit I-Shift Dual Clutch, waarmee je akelig snel kunt optrekken.
Vanaf de brug daalden we weer af richting de Spaanse grens en volgden we de kustlijn van dat land naar Alicante, waar de trucks als demo’s werden ingezet rondom festiviteiten van wat toen nog de Volvo Ocean Race heette. In datzelfde jaar zagen we op de IAA de eerste koeltrailer die zijn energie haalde uit een traileras waarmee elektriciteit werd opgewekt. Pas sinds vorig jaar, 2022, zien we dat de grote trailerfabrikanten hier nu serieus werk van maken.
1000 PUNTEN TEST
In 2014 verscheen ook de eerste duizend punten test in BIGtruck. Een internationale vergelijkingstest met een grondige testprocedure die we samen met buitenlandse collega’s exclusief voor Nederland maken en publiceren. In 2015 deden we de eerste kippertest en in 2018 de eerste cabtest. Bij de kippertest wordt vooral op het chassis en de aslasten gelet. Bij de cabtest worden cabines opgemeten en overnachten we erin om een gedegen indruk te krijgen.
In 2015 werd voor de laatste keer een grote BedrijfsautoRAI gehouden en op onze testroute reden de eerste trucks 1 op 4. Dat was een mega doorbraak waarvoor we de ‘Club van één op vier’ oprichtten. Inmiddels is dat al zwaar achterhaald, en moeten we na gaan denken over een ‘Club van één op vijf’. Zo snel kan het gaan in de wereld van het transport. De grote stap naar één op vier kwam mede door de steeds strenger wordende Euro VI norm. DAF en Renault waren de eerste merken die deze grens doorbraken. Later dat jaar verscheen een bericht vanuit de EU in Brussel dat werd overwogen om de wetgeving rond cabine-afmetingen te verruimen. Het leidde tot wat tekeningetjes van cabines met aangeplakte neusjes, maar verder niet. Later zou blijken dat één fabrikant heel goed op zat te letten…
NIEUWE CABINEMATEN?
SPIEGELS, CAMERA’S, ADA
In 2018 komt Mercedes met een reeks vernieuwingen voor de Actros. Meest in het oog springend was het Mirror Cam-systeem, waarbij de spiegelhuizen, en die waren nogal fors bemeten op de Actros, werden vervangen door camera’s en monitoren. Rijden zonder spiegels scheelt in verbruik, maar de chauffeur moet wel op het zicht in de monitoren aan kunnen. Mercedes monteert vanaf dat moment in plaats van een dashboard een tweetal iPad-achtige schermpjes waar je werkelijk alles kunt instellen. De Actros heeft vanaf 2018 ADA, Active Driver Assist, waardoor je als chauffeur veel taken uit handen worden genomen. De Actros kan zelf een noodstop maken en stopt vanzelf in het geval van plots overstekende voetgangers en rechtdoor rijdende fietsers wanneer jij rechtsaf wil.
PULSE AND GLIDE
Gebaseerd op ervaringen met hun Active Prediction systeem, kwam Scania met Pulse & Glide. Hierbij geeft de elektronica ietsje meer gas dan nodig is, waarna de combinatie wat langer kan uitrollen en zo nog wat meer brandstof bespaard dan Active Prediction al doet. Volgens Scania is Active Prediction goed voor een brandstofbesparing tussen de vijf en zeven procent, waarbij de gemiddelde snelheid maar 0,9 procent lager ligt. Met Pulse & Glide kan de Scania langer in Ecoroll blijven wat weer een half procentje extra besparing oplevert. Voor veel chauffeurs was dit een stap te ver, maar inmiddels is die techniek softwarematig zodanig verfijnd dat je het amper nog merkt.
Volvo kondigde in 2019 de terugkeer van turbocompound aan, onder de naam I-Save. Bij dit systeem wordt de druk van de uitlaatgassen aangewend om via een tandwielstelsel de motor nog eens extra koppel mee te geven, tot wel 300 Newtonmeter. Blijkens onze test bracht dit systeem de Volvo FH inderdaad in de voorste gelederen qua zuinigheid en maakte het extra koppel dat je lekkerder reed. Jaren daarvoor had Scania ook al turbocompound motoren, onder meer in de 3-serie maar dat was geen groot succes. Volvo heeft er wel veel succes mee, en ook Mercedes-Benz past deze fraaie techniek nu toe in de zwaarste motoren. Verder introduceerde DAF in 2019 de CF Electric, hun eerste volledig elektrische truck, in samenwerking met busbouwer en stadsgenoot VDL.
TURBOCOMPOUND
NIEUWE V8
De afgelopen jaren werd de redactie van BIGtruck flink bezig gehouden door de truckfabrikanten. In 2019 kwam de Iveco S-Way de Stralis aflossen, kwam Scania met een nieuwe V8 die met 770 pk de titel sterkste truck van Europa afpakte van Volvo, en in 2020 kwam MAN met een ingrijpend vernieuwde TGX. Dat merk presenteerde toen ook het Optiview camera systeem. Verder kwam Renault Trucks met een facelift met een reeks verbeteringen en Volvo deed dat met de opvallende V-vormige koplampen, die ze al even in 2016 op de Nordic Trophy hadden laten zien.
DAF XG+
Zoals we eerder al schreven zat één merk heel goed op te letten toen de nieuwe cabineafmetingen werden besproken in Europa. Het was DAF Trucks, en dat merk kwam dan ook als eerste met een cabine die voldoet aan die nieuwe afmetingen in 2021. Daarmee werd de truckwereld flink opgeschud, want zo’n grote cabine, dat was nog nooit vertoond. DAF had goed opgelet en de nieuwe EU-richtlijn 96/53 meegenomen in het ontwerp van deze cabine, wat de grote XG en de XG+ -cabine mogelijk maakte. DAF zet hiermee een opvallende maatstaf en we zijn inmiddels al twee jaar verder, zonder dat andere merken daarop gereageerd hebben. Volgens onze informatie is Volvo de eerste die DAF hierin volgt, maar of die gestroomlijnde FH net zo ruim is als de DAF XG+ durven we te betwijfelen. Ook van de andere merken verwachten we nieuws op dit gebied. Het komende jaar zou voor BIGtruck, en natuurlijk voor www.iepieleaks.nl, weleens een heel interessant jaar kunnen worden. Voorlopig scoort alleen DAF met zijn ruime cabines, en heeft dit merk die markt voor zichzelf. Zonder meer knap gedaan van onze nationale truckbouwer!
10 JAAR BIGTRUCK
Van links naar rechts: Niels van Duijvenboden, Tim de Jong, Evert Morren, Iep van der Meer