BIGtruck Cabinetest 2022

Volvo FH Globetrotter XL

Volvo zorgt voor uitgeruste chauffeur

De Volvo FH in deze test is de nieuwste uitvoering, dus met die nieuwe, scherp gesneden koplampen en de nieuwe interieur details. Toch is de basis van de FH al wat ouder. Deze cabine werd geïntroduceerd in 2012. Dat is inmiddels alweer tien jaar geleden. Toch kan de FH Globetrotter XL nog uitstekend meekomen in deze line-up.

Volvo koos voor een bijna vlakke vloer. Bijna, want het opstapje naar het midden van de cabine is amper een belemmering, maar dat zorgt er wel voor dat de Volvo slechts drie instaptreden kent. Dat blijft toch een groot voordeel, vooral als je alleen maar lange ritten maakt. Ondanks zijn leeftijd ademt de FH Globetrotter XL cabine nog steeds een moderne sfeer.

Strakke lijnen, veel licht en grote ruiten kenmerken de cabine en in combinatie met de slimme, slanke buitenspiegels is het zicht rondom uitstekend. Het dashboard is na de laatste facelift nog fraaier en digitaler geworden en alle bedieningsorganen zijn op logische plaatsen aangebracht.

Lederpakket

De Globetrotter XL cabine is voorzien van het optionele lederpakket. Daar knapt ie echt van op, want standaard is er toch wel veel plastic te zien. Vooral de deurpanelen en het grote vlak op het dashboard maken met dat leer een hele andere indruk. Verder is de truck voorzien van een draaistoel aan de rechterkant. Een leuke optie, maar om te kunnen draaien is wat creativiteit nodig door de beperkte ruimte. Als je dan gedraaid bent en eenmaal lekker zit moet je geen dorst krijgen, want de koelkast kan niet open als de stoel gedraaid is.

Na een dag werken is het tijd voor nachtrust. Deur dicht, lichtjes aan, gordijnen losgemaakt en dichtgeschoven, slaapzak uitgerold en daar lag ik in een ruim bed met comfortabel matras. De volgende ochtend kon ik beamen wat anderen ook al hadden gezegd: je slaapt heerlijk in een Volvo FH Globetrotter.

Het bed: met ca. 70 cm breed genoeg, maar niet de breedste in dit vergelijk, en met meer dan 2,20 meter lengte heerlijk lang. Niet alleen om uit te strekken, maar ook handig om een tas met basics aan hoofd- of voeteinde neer te zetten. De matras voelt stevig genoeg aan en is dik genoeg om ook in zijligging heerlijk verder te kunnen slapen.

Verlichting: de centrale verlichting geeft overal voldoende zicht op maar is niet overheersend fel. Boven het bed aan voet- en hoofdzijde een gemakkelijk te bedienen bedlamp, waar je niet naar hoeft te zoeken.

Roldeurtjes

Opbergruimte is er genoeg in de FH cabine, ook boven de voorruit, ondanks dat het middelste kastje daar is opgeofferd voor dat grote glazen dakluik. Gelukkig zijn er ook riante kasten aangebracht tegen de achterwand. Daar blijkt wel dat je de beide buitenste kastjes alleen kunt openen als de middelste dicht is. De roldeurtjes delen kennelijk dezelfde rail. Verder is er veel ruimte onder het bed en in de beide vakken aan de buitenkant. Opvallend is wel de beperkte beenruimte voor de bijrijder, zelfs met de uiterst comfortabele lederen stoel tegen het bed.

Resumerend: Volvo heeft na de laatste facelift van begin 2020 al het goede voortgezet en tal van nieuwe zaken toegevoegd. Die hebben echter voornamelijk met het rijden te maken. Zeker wanneer je gegeven is om wat langer in dit vak te vertoeven, valt op dat Volvo zijn slaapcomfort-zaakjes altijd best goed voor elkaar heeft gehad. Tot slot nog het opvallende punt dat in het geval de Volvo kantelt, je als chauffeur snel kunt ontsnappen door het grote dakraam. En na al deze zonnige maanden is het ook van belang om te melden dat Volvo een groot zonnescherm biedt over de volle breedte van de voorruit.

Pluspunten

+ Prima matras en standkachel

+ Doordachte veiligheid

+ Voldoende opbergruimte

Minpunten

- Krappe beenruimte bijrijder

- Geen tafeltje

- Bed kent helaas nog inhammen

Wil je graag alle testresultaten zien?

Van onze Cabinetest hebben we naast dit verslag, ook nog de cijfers van alle door ons geteste modellen in een handige PDF gezet. Dodehoekgegevens, afmetingen van de cabine en opbergruimtes staan allemaal in deze factsheets beschreven. Deze kun je voor helemaal niks in je mail ontvangen als je je inschrijft op onze nieuwsbrief. Klik dus op de knop hieronder, en krijg direct de factsheets in je mail!

Pieter de Mos

Vorige pagina

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Volgende pagina