BIGtruck Cabinetest 2022
Scania S-Highline
Slapen in Scandinavische sferen
De Scania S-Highline cabine loopt al een tijdje mee en sinds de introductie is er maar weinig veranderd. Wel zijn de bedden wat dikker, maar verder is het erg conservatief aan boord van de S-Highline cabine.
Deze uitvoering is voorzien van een volledig vlakke vloer en kent om die reden vier instaptreden. Die zijn echter zodanig geplaatst dat het instappen toch eenvoudiger is dan bij sommige andere trucks van dit kaliber, zoals de Actros. Eenmaal boven kom je terecht op de door veel chauffeurs zeer gewaardeerde werkplek. Omgeven door een dashboard dat je omringt, en voorzien van enorm veel knopjes. De Scania heeft het meest conservatieve dashboard van allemaal en kent zoveel schakelaars dat ze zelfs doorlopen in de deur. Toch is dat dashboard, zeker in combinatie met de nog steeds uitstekende stuurverstelling voor veel chauffeurs favoriet.
Na een dag testen werd het tijd om te overnachten in de Scania Super. Om het aangenaam te maken op deze warme dag, werd de meer dan welkome standairco ingeschakeld, die de cabine op een aangename temperatuur bracht, wat enorm heeft geholpen voor een goede nachtrust. Deze is ook mooi in- en uit te schakelen via de afstandsbediening bij het bed. Ook de standkachel is wanneer je dat nodig vind eenvoudig in te schakelen. Toen ik eenmaal het licht uit deed, en op een gegeven moment weer aandeed, viel me op dat de felheid van de verlichting in de cabine in te stellen is via het dashboard, maar niet vanaf het bed. Het is dus goed nadenken hoe fel je de verlichting wilt hebben bij het wakker worden.
Gordijnen
Het matras is relatief comfortabel, het is alleen wat aan de smalle kant. Dus als eerste maar de bestuurdersstoel wat naar voren geplaatst voor iets meer ruimte bij het draaien in bed. De dikte is op zich goed, maar iets meer dikte zou misschien voor perfecte comfort zorgen. De breedte, met name achter de stoelen kan wel beter, 5 à 10 cm extra zou een hele hoop schelen. De gordijnen bedekken de gehele raampartij, dat was goed. Alleen viel me op dat de inkepingen voor de handgrepen op de verkeerde plek zaten, midden bij de voorruit (misschien per ongeluk de gordijnen aan de verkeerde zijde geplaatst?). Helaas lieten ze vrij veel licht door toen het eenmaal licht buiten was, deze zou ik graag volledig verduisterd zien. Kortom, kansen voor de accessoireshandel, want die bieden gordijnen te kust en te keur. Het dakluik was wel goed verduisterend, na het rolgordijntje daar dicht geschoven te hebben.
Nachtslot
In de deurpanelen zijn bij de rode reflector twee beweegbare soort haken gemonteerd. Als je de deuren eenmaal dicht en op slot hebt zitten, kun je deze haken uit het paneel kantelen en ze om de instapgreep/beugel doen, waardoor de portieren van buitenaf niet te openen zijn. Net een soort nightlock, wat een extra gevoel van veiligheid geeft, en waardoor je toch even wat lekkerder slaapt. Aan beide einden van het bed is genoeg opbergmogelijkheid voor kleine artikelen, waardoor je bijvoorbeeld je telefoon zo bij de hand hebt. Goed over nagedacht, typisch Scandinavisch!
Al met al heb ik een redelijke nachtrust gehad in de Scania,. Het bed was op zich prima, maar dus wel voor wat verbeteringen vatbaar zoals boven benoemd, om nog wat frisser wakker te worden, en weer fit aan de werkdag te beginnen.
Tip, doe het snoer van de afstandsbediening in het opbergnetje ernaast, zodat dit niet los bungelt. Het zou kunnen voorkomen dat je per ongeluk met een vinger ofzo erin blijft haken en het oprekt, beschadigt, etc. En bijna vergeten: je kunt in deze Scania ‘super’ veel spulletjes kwijt!
Pluspunten
+ Bediening standairco/standkachel
+ Nightlock nu leverbaar
+ Voldoende opbergmogelijkheden
Minpunten
- Matras wat te smal
- Gordijnen aan de dunne kant
- Stoel verstellen nodig voor een goede nachtrust