BIGtruck Cabinetest 2022
Mercedes-Benz Gigaspace
Dit is de stand van techniek
Mercedes-Benz is zo’n merk dat niets verkeerd doet, eigenlijk alles goed doet, maar daarvoor dan weer te weinig waardering krijgt. Nog nooit stelde een Actros-cabine ons teleur, ook niet als we er met twee man een paar dagen mee weg waren geweest, zoals de afgelopen twee jaar.
Maar wat je er ook van vindt, het is vaak wel even wennen. Dat begint met de instap. Via vier, vrij recht boven elkaar geplaatste treden klim je naar grote hoogte in de Actros, waar je dan wel een compleet vlakke vloer aantreft.
Revolutionair
Het interieur is revolutionair met het het vrijwel knoploze dashboard dat uit twee tablets bestaat. Dat oogt heel modern maar je mist een beetje het ‘cockpit’ gevoel in de Actros. De meeste functies bereik je door te ‘swipen’ op de touchscreens, net als op je smartphone. Voor een aantal functies zijn er nog schakelaars die als een soort sneltoetsen werken. Verder is er het Mirrorcam systeem in plaats van spiegels. Daar is nog lang niet iedereen aan gewend, maar geloof ons, dat went echt als je er een dag mee rijdt. Overigens hebben we hier al te maken met de tweede generatie van dat systeem, met kortere armpjes.
Verstelbaar onderbed
De Mercedes-Benz Actros L beschikt over een vrij harde, maar rechte matras, ondanks dat er een topper op ligt. Het bed is eenvoudig verstelbaar door middel van een ‘houten’ plankje dat je zelf omhoog dient te zetten. Je zou daar, zeker bij dit merk elektrische verstelling verwachten, maar het simpele systeem werkt prima. Het bed kent geen inhammen, en dat is fijn. Het bovenbed is hoog opklapbaar, waardoor je moeiteloos op het onderste bed kunt zitten. Ook zijn vanaf het bed diverse functies te bedienen, zoals de radio, standairco, standkachel, binnenverlichting en de camera’s. Hierdoor is het mogelijk om met gesloten gordijnen toch buiten de auto te kunnen kijken. Handig als je gerommel rond je auto hoort op de parking.
Binnenverlichting
De binnenverlichting kun je op meerdere sterktes instellen en de ‘moodlight’ mogelijkheden met kleurtjes zijn uniek. Stilstaand is de cabinevering wat aan de zachte kant waardoor de cabine snel schommelt tijdens het bewegen erin, bijvoorbeeld als je je moet omkleden. Ook is de cabine stil van binnen en is er weinig buitengeluid te horen.
Geen trapje
Tussen de rails en de gordijnen schijnt de ochtendzon makkelijk naar binnen. De cabine is ruim, waardoor het eerder genoemde omkleden eenvoudig kan. Het bovenste bed moet je bereiken door op het dashboard te gaan staan. Dat blijft toch een dingetje, want hoewel dat dashboard daar echt tegen kan is het toch iets wat chauffeurs niet graag doen. Verder is de instelling van de standkachel niet eenvoudig.
Op het dashboard is er geen plek voor een laptop en dat is een gemiste kans in deze tijd. Mercedes levert wel degelijk een uitklapbaar tafeltje aan de bijrijderskant, maar dat zat hier niet in. Opbergruimte is er in de Actros L voldoende. We zeiden net dat Mercedes niks verkeerd doet. Maar te midden van dit gezelschap zie je toch dat dit merk hier de oudste cabine in de branche afvaardigt. Naar we hebben begrepen gaat daar spoedig verandering in komen.
Pluspunten
+ Lekker veel ruimte
+ Riante stoelverstelling
+ Rechte matras
Minpunten
- Opstap naar bovenste bed
- Cabine gaat al ruim 10 jaar ongewijzigd mee
- Instelling standkachel