BIGtruck Cabinetest 2022

MAN TGX GX individual

Veel meer chauffeursgericht

De nieuwe MAN TGX-serie werd twee jaar geleden geïntroduceerd. Inmiddels is het een begrip en zie je hem overal al rondrijden. Dat is knap, want MAN had veel tegenslag met de introductie, die deels in de eerste lockdown viel. Daarna kwam de Oekraïne-oorlog, waardoor de fabriek eerder dit jaar zes weken dicht moest. Maar MAN levert weer en deze test laat zien dat dit merk veel meer aandacht schenkt aan de chauffeur.

De in 2020 geïntroduceerde nieuwe MAN TGX serie deelt de cabinestructuur met zijn voorganger maar MAN is erin geslaagd met nieuwe panelen zoals deuren en zijwanden, een compleet nieuwe grille en bumper en nieuwe hoge daken een bijzonder moderne truck neer te zetten. Het grootste verschil is echter het interieur. Daar heeft MAN echt de stap gemaakt van een degelijke werkplek naar een comfortabele huiskamer, voorzien van de nieuwste elektronische verwennerij.

Bij de vorige editie maakte MAN indruk met de TGX Individual Lion S editie. MAN laat hiermee zien dat er een nieuwe wind waait bij het merk. Klanten en chauffeurs hebben dit ook in toenemende mate in de gaten, want je ziet ze overal rijden en zeker niet alleen in het exceptioneel vervoer. Ook deze keer laat MAN zich niet onbetuigd. Het liet de top-versie in een mooi kleurenpalet spuiten en men vergat niet om de Individual-uitvoering onze kant op te sturen. Verstandig dat ze dit in tijden van chauffeurstekort zo aanbieden.

Makkelijke bediening

Het nieuwe digitale dashboard is een voorbeeld van hoe het moet. Het is eenvoudiger dan bij Scania, minder klinisch dan bij Mercedes en in zekere zin ook Volvo. Daarmee willen we zeggen: het moet wel een beetje een truck blijven. Wellicht om die reden bedacht MAN het Smart-Select systeem, waarbij je met een wiel de vele mogelijkheden achter de display kunt bedienen. Ook de bediening van de standkachel is eenvoudig. Die is kinderlijk eenvoudig, precies wat we graag zien. Verder heeft de nieuwe TGX alles meegekregen wat al goed was bij de vorige: plenty opbergruimte en een matras op een lattenbodem, net als thuis. Onze slaap-proefpersoon hoorde je nergens over en moest echt wakker worden gemaakt omdat er toch echt een nieuwe dag begonnen was! Daarbij biedt de GX-cabine voldoende ruimte om je om te kleden.

De handrem bevindt zich niet meer op de vloer, maar op het dashboard en is elektrisch bekrachtigd. Dat scheelt enorm veel ruimte, want die grote console naast de stoel is verdwenen. Een ander minpunt van de vorige cabine was de te grote dode hoek op rechts. Die werd meest veroorzaakt door onnodig grote spiegelhuizen. MAN heeft het allemaal verbeterd en komt nu zelfs met Optiview, waarbij de spiegels worden vervangen door camera’s.

Pluspunten

+ Mooie uitstraling

+ Handige knopjes in het portier

+ Smart-Select went erg snel

Minpunten

- Matras ingekort om opbergvakje

- Geen nightlock

- Geen vriesmogelijkheid koelkast

Wil je graag alle testresultaten zien?

Van onze Cabinetest hebben we naast dit verslag, ook nog de cijfers van alle door ons geteste modellen in een handige PDF gezet. Dodehoekgegevens, afmetingen van de cabine en opbergruimtes staan allemaal in deze factsheets beschreven. Deze kun je voor helemaal niks in je mail ontvangen als je je inschrijft op onze nieuwsbrief. Klik dus op de knop hieronder, en krijg direct de factsheets in je mail!

Dirk-Jan Verhoef

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!