BIGtruck Cabinetest 2022
Iveco S-Way
Praktisch werkpaard
Met de S-Way verbaasde Iveco vriend en vijand met het fraaie, actuele ontwerp. We kunnen rustig stellen dat het Italiaanse merk voor het eerst het befaamde Italiaanse design los heeft gelaten op een truck. Kortom, het ziet er gewoon erg goed uit.
Als je instapt in de S-Way blijkt echter dat het interieur een klein beetje vergeten is bij de jongste update. Hier wordt ook meteen duidelijk dat deze truck in de basis dezelfde cabine heeft als de Stralis. Dat zie je bijvoorbeeld aan de vloer die ter hoogte van de stoel omhoog loopt, een gevolg van de modulaire bouw van Iveco.
Toch is dit merk er, mede dankzij het nieuwe hoge dak, in geslaagd een modern ogende truck neer te zetten met een cabine die ruim genoeg is voor een week van huis.
Prima gordijnen
Het is vroeg in de ochtend als ik slaperig mijn ogen open. Ik realiseer me dat ik voor een toiletbezoek toch echt de cabine uit moet. Terwijl ik naar buiten stap, valt me op dat het al aardig licht is buiten. Dat had ik met de gordijnen dicht niet zo door. Eenmaal terug kijk ik nog eens goed: nee, de gordijnen laten echt nauwelijks licht door. Hoort Iveco niet een budget-merk te zijn, met dunne, goedkope gordijntjes? Tijdens de cabinetest zagen we al dat Iveco zijn zaakjes prima op orde heeft, en dat geldt dus ook voor de gordijnen. De S-Way kan goed meespelen met de andere merken.
Terwijl om mij heen de ene na de andere chauffeur vertrekt, mag ik nog even terug gaan liggen. Dat is geen straf: het matras van de Iveco is lekker dik. Het is iets aan de stevige kant maar persoonlijk heb ik dat liever dan zo’n zacht matras waar je in weg zakt. Helaas heb ik geen kussentje bij me, dus dat is even behelpen. Gelukkig heb ik gisteravond het hoofdeinde iets omhoog gezet. Dat ging met de hand best eenvoudig.
Night lock
Zittend op het bed doe ik mijn schoenen weer uit. Dankzij de hoge cabine is ook het uittrekken van mijn broek geen enkel probleem. Voor de zekerheid doe ik het night lock weer op de deur: dat is zo eenvoudig dat je geen reden hebt om dit over te slaan. Ik sluit de gordijntjes weer om mijzelf op te sluiten in het donker. Alleen het bedieningspaneel in de achterwand geeft nog licht. Er zit ook een lampje onder het bed dat vrij fel schijnt, één of ander controlepaneeltje, maar daar heb ik mijn tas voor gezet. Terwijl naast mij een vrachtwagen start en wegrijdt, kruip ik weer in mijn slaapzak. Die ligt op een dikke, redelijk zachte en fijne matras. Iets meer dan twee uur later word ik wakker, ietwat beschaamd dat het al zo laat is. Uitslapen in de Iveco S-Way is blijkbaar geen probleem.
Basics
Het bewijst dat er op de S-Way weinig aan te merken valt, hooguit dat de aan ons overhandigde versie wat basic is in de uitvoering. Andere merken doen er alles aan om een wat meer opgedofte variant aan ons te lenen. Voor de afmetingen heeft dit geen gevolgen maar voor zaken als look en feel wel. We zijn best benieuwd hoe de S-Way er dan uit zou komen. Het analoge dashboard ziet er goed uit en de displays zijn een tikje aan de bescheiden kant.
Mooi zijn de twee koelkasten die je makkelijk onder het bed vandaan trekt. Verder laat het tweede bed zich makkelijk open- en inklappen. Wat dan ontbreekt is een trapje om in dat bovenbed te komen. Verder is de S-Way een cabine om mee te rijden, een tafeltje om even op de laptop te werken, wat te eten of wat te drinken, ontbreekt. De meewerkende collega’s aan deze test beschouwen de S-Way als een simpele, maar doeltreffende cabine.
Pluspunten
+ Bed en gordijnen scoren voldoende
+ Originele koelkast-oplossing
+ Lekker veel ruimte
Minpunten
- Geen trapje naar bovenbed
- Geen tafeltje
- Stuurverstelling mag beter