BIGtruck Cabtest 2022
Renault Trucks T High Evolution
Evolutie bij Renault met veel verbeteringen
De Renault Trucks T High kreeg vorig jaar een facelift die verder ging dan alleen een nieuw frontje. In twee criteria onderscheidt zich deze Renault Trucks T Evolution zich behoorlijk van zijn voorganger: de sterk verbeterde stuurverstelling en een nieuw, dikker onderbed.
Dit alles werd verpakt in een nieuw frontje dat goed aanslaat in de markt. Je hoort niemand meer zeggen dat dit een ‘raar ding’ is of iets dergelijks., Integendeel: Renault heeft hier laten zien dat het goed het midden weet te houden tussen stoer en ingetogen, met een heel eigen gezicht.
Stroomlijnkuur
Ga je dan echt goed het exterieur bekijken, dan zie je dat de Renault-cabine een stroomlijnkuur heeft ondergaan. De afrondingen van de zijkanten aan de voorkant van de cabine zijn geperfectioneerd. Overal waar we naden zagen, bevinden zich nu rubberstrips, die de rijwind optimaal begeleiden. Daardoor wordt de Renault ook stiller en natuurlijk zuiniger. Ook aan de zijkanten van het chassis heeft het merk dit consequent doorgevoerd.
Uniek
De Renault-cabine mag je niet onderschatten. Dit is de enige truck met een fatsoenlijke, perfect instelbare telefoonhouder, voor die chauffeurs of eigen rijders die liever van hun telefoon navigeren. Het nieuwe matras is al dikker, maar kan ook nog van een topper voorzien worden. Dan kent de Renault nog een ‘halve hangmat’ die je uit kunt rollen op het onderbed. Het bovenbed heeft een keurig trapje, maar dat hangt vervolgens wel altijd in het zicht. Mooi en uniek is de mogelijkheid om het bovenbed over de lengte half om te klappen. Rij je alleen, dan creëer je op die manier veel meer opbergruimte. Daarover heb je bij deze cabine overigens sowieso niet te klagen. De Renault kent tal van vakken, vakjes, lades, enz, waar je je spullen goed kwijt kunt.
Prima bed
De Renault Trucks T Evo is voorzien van een comfortabel onderbed. Dit is te danken aan de nieuwe, dikkere matras die Renault hierbij gebruikt. De gordijnen sluiten goed af, echter tussen gordijn en rail komt vooral bij zonsopkomst veel licht naar binnen. Stil is de Renault ook, geluid van buitenaf is nagenoeg nihil.
Ook is er voldoende plek om je om te kleden. Dankzij de stabiele cabinevering, blijft de cabine rustig. Vanaf het bed zijn vele functies op afstand bedienbaar, iets dat zeer prettig is. Dan de koelkast. Daarvan moet vermeld worden dat die lekker groot is en dat je die makkelijk naar je toe trekt en weer terugrolt onder het bed.
Het grootste verschil met de vorige generatie is echter de verstelling van de stuurkolom. Daar schoot het vorige model echt in tekort, maar naar die kritiek is goed geluisterd. De nieuwe verstelling is zelfs één van de beste in deze test met een verstellingshoek van 57 graden! Alleen de Volvo doet dat ietsje beter dankzij de ‘necktilt’ functie.
De draaibare bijrijdersstoel draagt bij aan een groot comfort aan het eind van een drukke werkdag. Helaas ontbreekt een tafeltje waardoor er nergens een laptop fatsoenlijk geplaatst worden, waardoor het bijwerken van de administratie of het surfen op het net een probleem is. Volgens Renault Trucks is zo’n tafeltje tegen meerprijs te bestellen.
Pluspunten
+ Fraaie stuurverstelling
+ Lekker dikke matras
+ Detailafwerking keurig
Minpunten
- Te grote dode hoek rechts
- Geen dakluik
- Tafeltje alleen als optie