BIGtruck Nieuws
DAF zet succes voort met nieuwe XD-serie
BIGtruck Nieuws
DAF zet succes voort met nieuwe XD-serie
Een jaar na het succes van de grote cabines, verrast DAF nu met een nieuwe serie distributietrucks, een serie bouwtrucks en met nieuwe elektrische trucks.
DAF heeft de gang er flink in. Zo stil als het was tijdens corona en de bijbehorende lockdowns, zo lijkt het vuurwerk van de Eindhovense truckfabrikant nu geen einde te kennen.
Na de nieuwe XF, XG, en XG+ komt DAF nu met de XD-serie, bedoeld voor distributiewerk en veel voorkomende werkzaamheden in bijvoorbeeld (semi-)overheidsdiensten.
17 cm lager
De XD mag met recht als het kleinere zusje van de XG worden gezien. Daarbij zegt DAF dezelfde aerodynamica na te streven, maar met zo’n kortere cabine zal het resultaat natuurlijk minder spectaculair zijn vergeleken met bijvoorbeeld de CF. Proefritten zullen uitwijzen of de beter gestroomlijnde cabine, want dat is-ie zeker, leidt tot een stiller werkpaard. De hoeken aan de voorkant van de cabine zijn in elk geval mooi afgerond. DAF zegt dat deze cabine 17 centimeter lager op het chassis staat dan een XF. Daarbij is als optie in het rechter portier een extra ruitje leverbaar en kun je de zitting van de passagiersstoel opklappen. Het DAF Digital Camera System en de DAF Corner View dragen bij aan een goed indirect zicht. De DAF City Turn Assist waarschuwt de chauffeur met zichtbare en hoorbare signalen wanneer andere weggebruikers zich in de dode hoek aan bijrijderszijde bevinden. DAF suggereert dat die laatste wat langer is, voor wat meer ruimte achter de stoelen. Maar slapen kun je er niet.
Geen Super Space Cab
Klanten kunnen kiezen uit drie XD-cabinevarianten, te weten een slaapcabine, een verhoogde slaapcabine en een dagcabine. Stoel en stuurwiel kunnen volgens DAF optimaal versteld worden en ja, de XD krijgt hetzelfde fraaie digitale dashboard als zijn grotere broers. Door de combinatie van een nieuw ontworpen voorzijde van het chassis, een nieuwe cabine-ophanging en een nieuwe ophanging van de achteras, rijdt de XD ongeveer zoals zijn grotere broers. De nieuwe generatie DAF XD kan vanaf nu besteld worden en is beschikbaar in diverse 4x2 en 6x2 varianten, zowel trekker als bakwagen. De productie begint in de herfst van 2022. Er zou ook sprake zijn van vernieuwingen aan de MX11 motor van DAF, maar daar is in de perskit nu niets over te vinden. Maar een en ander werd in Hannover op de IAA wel even kort aangestipt.
Nieuwe bouwtrucks
Op de IAA onthulde DAF ook de nieuwe generatie bouwvoertuigen XDC en XFC. Hiervan worden versies leverbaar met twee, drie en vier assen en met enkele of dubbele aandrijving. Let wel, er is dus geen sprake van een DAF met een aangedreven vooras. Dat de nieuwe generatie bouwtrucks beschikbaar komt met zowel de XD- als de XF-cabine heeft een eenvoudige oorzaak. Op bouwterreinen is best flink vermogen nodig. Aangezien de XD alleen met de 11 liter motor wordt geleverd, kom je als klant dus niet verder dan 450 pk. Door ook een XFC aan te bieden, kan DAF onder die cabine een dertien liter motor kwijt, dus kun je dan over 530 pk beschikken. De cabines voor de bouwtrucks hebben een grotere oploophoek dan de XD’s en XF-en die voor de gebaande weg bedoeld zijn. DAF verzekert ons dat de bodemvrijheid dik in orde is. De productie van deze bouwtrucks loopt in het begin van 2023 aan.
DAF XD Electric
Het kon natuurlijk niet uitblijven. Nu bij Mercedes de eActros in productie is, ook Volvo serieproductie heeft aangekondigd van elektrische trucks en nu er in ons land elektrische MAN’s en Scania’s rond rijden en enkele DAF’s, dat Eindhoven met de komst van de XD-Serie een nieuwe generatie elektrische trucks op de markt zou brengen. Daarbij krijgen we de indruk dat de invloed van stadsgenoot VDL in dit concept flink is afgenomen. DAF spreekt namelijk van ‘volledig nieuwe, modulaire aandrijflijnen met een bereik van naar keuze 200 of 500 kilometer'. Een groot pluspunt is dat DAF meteen een variant met een trekkerchassis aanbiedt. Dit bereik wordt mogelijk gemaakt door eigen elektromotoren die goed zijn voor vermogens van 170 tot 350 kW (230 tot 480 pk). In combinatie met batterijsamenstellingen met tot in totaal 5 pakketten, kan het totale volledige elektrische bereik oplopen tot meer dan 500 kilometer – vanzelfsprekend afhankelijk van inzet en omstandigheden. De Nieuwe Generatie XD Electric en XF Electric zijn geschikt voor snelladen met vermogens tot 325 kW. Een batterij van drie pakketten kan hierdoor in iets meer dan drie kwartier van 0 tot 80% van zijn capaciteit worden opgeladen. De optionele boordlader biedt de mogelijkheid om met wisselstroom (AC) tot 22 kW op te laden. Dit biedt de flexibiliteit om het voertuig ook in te zetten wanneer geen gelijkstroomladers (DC) beschikbaar zijn.
Haasje over
Genoemde merken laten zien in een klassiek haasje over spel terecht te zijn gekomen. Mercedes kondigde op zondagavond de elektrische trekker aan met 500 km bereik. De dag erna deed DAF hetzelfde, maar met een nieuw model. Scania deed soortgelijke aankondigingen en MAN liep wat ons betreft wat ver voor de muziek uit met 800 km bereik. Daarmee is Volvo nu weer aan zet, dat nog op 300 km bereik is blijven steken. Ook het koppel Iveco-Nikola zit al iets boven de 500 km.
De nieuwe DAF’s XD Electric en XF Electric worden geassembleerd op een gloednieuwe productielijn in Eindhoven. De productie gaat in 2023 van start.