BIGtruck Cabinetest 2022
DAF zet de nieuwe maatstaf
BIGtruck Cabinetest 2022
DAF zet de nieuwe maatstaf
Om te beginnen willen we alle merken bedanken voor hun medewerking. Geen ander medium in Europa slaagt erin om alle zeven merken op een rij te krijgen voor een vergelijkende test. Daarbij kwam Ford trucks zelfs vanuit België naar onze test, waarmee dit ‘nieuwe’ truckmerk meteen de ambities voor de Nederlandse markt onderstreept.
Het vergelijken van alle acht trucks is een heidens karwei en daar is teamwork voor nodig. Tegelijkertijd is het opletten dat alle merken op een faire manier behandeld worden. Vergelijk het met personenauto’s. Je kunt eigenlijk geen BMW 7-serie vergelijken met een Dacia Stepway, maar in de basis doen ze hetzelfde. Je kunt jezelf er mee verplaatsen van A naar B en ze hebben beide allerlei snufjes aan boord zoals audio, een airco en elektrisch te openen ramen. Toch zijn de verschillen groot, zowel in afwerking, finesse en niet te vergeten: de prijs. Over dat laatste hebben we het niet in deze test, maar het mag duidelijk zijn dat merken als Mercedes-Benz, MAN, Scania, Volvo en DAF zich in een hoger prijssegment bevinden dan Renault Trucks, Iveco en Ford.
Wij beperken ons in deze test tot de cabines van de trucks, ongeacht of daar een dikke V8 onder schuil gaat of andere prachtige techniek. De beperking voor de afmeting van cabines zit hem vooral in de wetgeving. Binnen de toegestane lengte van een voertuigcombinatie is maar een beperkte ruimte voor een cabine, en dat geldt ook voor de breedte en de hoogte. Bovendien moet onder die cabine de techniek een plek krijgen, en zie daar de uitdaging voor de ontwerpers.
Nieuwe wetgeving
Nu is er recent nieuwe wetgeving van kracht geworden op het gebied van de toegestane afmetingen, waardoor er in de lengte meer mogelijk is. Dat kan alleen als de voorkant van de cabine aan strenge, aerodynamische- en veiligheidseisen voldoet. DAF is de eerste truckproducent die een hele nieuwe generatie trucks ontwikkeld heeft aan de hand van die eisen, en dat verschil wordt duidelijk in deze test.
Dat zien we vooral aan de totale interieurlengte, van voorruit tot achterwand. Die ligt bij de meeste merken tussen de 206 en 210 centimeter. De Iveco is de kortste, met slechts 198 centimeter. De DAF XG+ is hier met 241 centimeter meteen de koploper, en dat merk je aan alles in die cabine.
Op het gebied van afwerking en kwaliteit van de gebruikte materialen scoren de beide Duitse merken hoge ogen. Als het gaat om gebruiksgemak en de bediening wint de MAN TGX met zijn slimme systemen aan boord, maar ook met uitstekende bedden. Ook de Volvo doet het erg goed waar het gaat om de afwerking en de bediening van alles aan boord. Daarbij moet wel aangetekend worden dat de Volvo met zijn luxe lederpakket alles behalve standaard is. In de basisuitvoering met plastic deurpanelen is het verschil duidelijk minder groot. Renault Trucks pakte stevig uit met een fraai interieur met carbon details en lederen meubilair aan boord. Ook de Ford F-Max was voorzien van een optiepakket met een luxe interieur, maar dat kan niet verhullen dat de Ford wat minder hoog gepositioneerd is. Dat geldt ook voor de standaard uitgevoerde Iveco S-Way. Met beide is niks mis, maar ze kunnen qua uitstraling en comfort niet wedijveren met de premium merken zoals MAN, Mercedes, Scania, Volvo en DAF.
Opbergruimte
Door de grote cabine-inhoud heeft DAF ook kans gezien het meeste leef- en opbergruimte te creëren, en bijvoorbeeld de grootste koelkast. Tel daarbij de optie voor een dubbele draaistoel, de praktische uitschuiftafel en het moderne, overzichtelijke dashboard en de uitkomst is duidelijk. DAF zet de maatstaf voor de Europese truckmerken en het wachten is op een andere merk dat aan de hand van de nieuwe regels een grotere, langere cabine bouwt.