BIGTRUCK REPORTAGE
ELEKTRISCH TRANSPORT ‘IN-STYLE’
Bram den Hartog (20) rijdt sinds een paar maanden op een fraaie Volvo FM Electric voor Van Dorp Hout uit Zoetermeer. Voor Bram is het niks bijzonders dat hij elektrisch rijdt; het is namelijk zijn eerste vrachtwagen en afgezien van de lesauto reed hij nooit met een dieseltruck! Met deze schitterend opgebouwde Volvo FM Electric bewijst Van Dorp Hout dat een elektrische vrachtwagen niet alleen prima inzetbaar is, maar er ook heel gaaf uit kan zien!
De geel-witte Volvo FH Electric van Van Dorp rijdt nog maar een paar maanden rond. Toch is het al een bekende truck die door truckspotters veelvuldig op de foto gezet wordt. Chauffeur Bram heeft veel plezier van zijn Volvo. “Ik mocht zelf aangeven wat ik wilde en ik ben altijd al een liefhebber geweest van Volvo Trucks. Dat het uiteindelijke een FM werd, was de keuze van de baas. Aanvankelijk vond ik dat jammer, maar het is wel een hele handige truck in dit werk. Bovendien val ik nu op, want opgebouwde Volvo’s FH zijn er zat, maar een FM kom je maar amper tegen met wat extra opbouw en leuk in de kleuren.” Bram had zijn groot rijbewijs al vroeg op zak. “Ik was zo'n ventje dat altijd al chauffeur wilde worden en dat is gelukt!”
Dat het om een elektrische truck gaat, is voor Bram niks bijzonders. Bram: “Ik heb eigenlijk nooit met een dieseltruck gereden. Ja, alleen om te lessen, maar daarna kreeg ik deze. Ik vind het helemaal top en voor ons werk is het ideaal. Ik kan probleemloos een dag werken op één acculading en als ik ‘s avonds op de zaak kom, gaat ‘ie aan de stekker. Met een app kan ik precies zien of het allemaal goed gaat met laden. Laatst kreeg ik ineens een melding ‘Laden afgebroken'. Bleek dat alle stroom eruit lag op de zaak! Dat had niks te maken met de truck dus, maar door die melding konden we wel meteen ingrijpen. Daardoor had ik de volgende ochtend gewoon weer een volle accu.”
PARTICULIERE ADRESSEN
Van Dorp Hout is gespecialiseerd in tuinhout in allerlei soorten, vormen en maten. Daarnaast levert het bedrijf ook prefab-tuinhuisjes. Directeur Henk-Arie Schra runt het bedrijf met zijn broer Jouk. “Wij leveren vooral aan hoveniersbedrijven, en we hebben ook een winkel en een webshop. Het overgrote deel bestaat echter uit zakelijke klanten”, aldus Henk-Arie. Toch worden er dagelijks heel wat particuliere adressen aangedaan door de vrachtwagens die voor Van Dorp rijden. “Meestal zijn dat de particuliere klanten van de hoveniers aan wie wij leveren. Zij laten het tuinhout dan meteen bij de eindklant aanleveren, waardoor ze het zelf niet hoeven te vervoeren. Voor ons betekent dit dat we daar bij de keuze van onze truck rekening mee moesten houden”, licht Henk-Arie toe. Hij vervolgt: “Tot een paar maanden geleden hadden we alleen zware bestelwagens met aanhangwagens. De rest van ons transport werd uitbesteed. Wij hebben toen besloten om zelf een truck aan te schaffen, en dan ook meteen maar een toekomstbestendige. Hier in de Randstad krijgen we steeds vaker te maken met zero-emissiezones en als je dan toch investeert in de toekomst, dan ook meteen maar goed.”
ERGONOMISCH EN GOED ZICHT
Niet alleen de trekker is nieuw; ook de trailer en de elektrische kooiaap zijn nieuw: Henk-Arie: “Ik heb heel veel verstand van hout en houtbewerkingsmachines, maar niet van vrachtwagens. Dat er nu een uitgekiende en hele fraaie combinatie voor de deur staat, is vooral het gevolg van de bemoeienis van ex-collega Aart-Jan Hoogland en Bram zelf natuurlijk. Hij moet er tenslotte mee werken. De keuze voor elektrisch en voor de Volvo FM was overigens wel de mijne. Ik vind het belangrijk dat de chauffeur laag zit en een ergonomische instap heeft. Door de lage zit heeft hij gewoon meer zicht rondom de truck, wat belangrijk is in woonwijken.” De Volvo FM Electric is uitgevoerd met een Globetrotter-slaapcabine. “Niet dat we dat nodig hebben, maar het geeft toch extra comfort en het staat gewoon veel mooier”, zegt Henk-Arie. “Waar ik wel expliciet om heb gevraagd, is een traanplaat vlonder ter bescherming van de accu's. Bij de opbouwer heb ik Bram enigszins losgelaten om nog meer dingen te kiezen voor de aankleding van de truck. Dat is een klein beetje uit de hand gelopen… Maar het resultaat is prachtig, toch?! Ik zie het ook als een rijdend visitekaartje”, zegt Henk-Arie.

Dit verwacht je niet op een elektrische truck
DUBBELLUCHT
Bij de opbouwer is het chassis aangepakt, zijn de zijskirts verlengd en is de zonneklep gemonteerd. Ook verrees er een klassieke lichtbak op het dak, werd er extra verlichting aangebracht en kwam er een fraaie achterbumper onder de truck. “Het interieur is nog helemaal standaard, maar daar wil ik zelf wat aan laten doen binnenkort”, vertelt Bram. Alles bij elkaar is de Volvo FM Electric Globetrotter een truck om door een ringetje te halen. Door de wat ‘gedrongen’ proporties ziet de truck er bijzonder stoer uit en trekt de auto veel aandacht. Maar het is wel gewoon een werkauto. Ook bij de nieuwe trailer is aan alles gedacht. De oplegger is voorzien van vele rongpotten, sjors mogelijkheden en een elektrisch-in hoogte verstelbaar dak. Verder is er een liftas en een gedwongen stuuras. Opvallend is dat er gekozen is voor dubbellucht op de trailer. “Daarmee verstoren we minder de bestrating bij de klanten en bovendien is het stabieler op smalle weggetjes, waar ik ook regelmatig rijd”, licht Bram toe. Met het oog op de veiligheid zijn er flitsers én achterlichten aangebracht in het achterportaal van de trailer en voorop de trekker, met daar ook zwaailampen.

Bram is superhandig met de elektrische Terberg King Lifter
ELEKTRISCHE MEENEEMHEFTRUCK
Achter de oplegger hangt een slimme, elektrische meeneemheftruck. Een bijzonder geavanceerd apparaat met side-shift en met besturing- en aandrijving op alle drie wielen. Bram: “Daardoor kan ik alle kanten op rijden. Meestal doe ik in woonwijken daarmee de laatste meters en kan ik door steegjes en tussen paaltjes door om zo dicht mogelijk bij de klanten te komen.” In de oplegger zit een oplaadplug voor de kooiaap, maar die heeft Bram nog niet nodig gehad. “Ik heb laatst vier dagen gewerkt op één laadbeurt, dus ook dat gaat prima.”
WERKEN-LEREN
Na het lossen van de vrachtwagen op de zaak, worden de pakketten geladen voor de route. Bram: “We hebben vanmiddag vijf klanten in de regio. Vanmorgen heb ik ook een rit gedaan. En hoewel ik vandaag een volle dag heb, kom ik prima uit met de actieradius van de Volvo-truck.” Met een elektrische heftruck wordt het hout geladen. Schuttingpanelen, ronde palen, balken en een paar zakken snelbeton worden in rap tempo geladen vanaf de zijkanten van de trailer. Bram zet op de juiste plekken rongen in de vloer waardoor alles heel eenvoudig vast wordt gezet. “Doordat er zoveel rongpotten in de vloer zitten komt dat eigenlijk altijd goed uit. Dat werkt echt ideaal en meestal hoef ik verder niks af te spannen.” Na het sluiten van de schuifzeilen gaan we op pad. Intussen vertelt Bram over zijn werk: “Ik begon hier al op 16-jarige leeftijd op zaterdag en via het STL Werken-Leren-traject heb ik mijn chauffeursdiploma gehaald. Ik wilde altijd al chauffeur worden en dit bedrijf kende ik van binnenuit. Logisch dus dat ik hier begon, eerst op een bestelwagen”, vertelt Bram. Intussen hebben we de eerste klant bereikt. Bram opent de schuifzeilen en laat de kooiaap op straat zakken. Behendig vist hij de juiste pakketten uit de trailer om ze af te leveren.
COUNTRY MUSIC!
In no time rijden we door naar de volgende klant. Bram rijdt soepel en vlot met de Volvo en de rust in de cabine is fantastisch. Bram: “Ik weet niet beter; voor mij is dit normaal, maar ik snap wel dat het een verschil is met een diesel.” Opvallend is dat onze jeugdige chauffeur met zijn duurzame truck hobby’s heeft die wat minder modern zijn dan je zou denken. Zo luistert hij de hele dag naar Country and Western muziek en rijdt hij privé met een oude terreinwagen met een vier liter zescilinder-benzinemotor. Bram: “Ik ben heel erg tevreden over de elektrische Volvo-truck en de elektrische meeneemheftruck. Dat werkt gewoon fijn, maar ik ben niet een 'duurzaamheidsfreak' ofzo. Voor mij is dit gewoon een hele slimme combinatie waarmee ik met veel plezier werk. Het is heerlijk stil aan boord en met de uitstekende audio-installatie in de Volvo geniet ik de hele dag van mijn favoriete muziek. En zoals ik eerder al zei: voor mij is een elektrische vrachtwagen inmiddels de normaalste zaak van de wereld en ik vind het heerlijk rijden. In mijn vrije tijd laat ik mijn terreinauto wel los, soms ook off-road, en dat is ook fantastisch.’’

Bram den Hartog zijn eerste truck is elektrisch
Iep van der Meer