BIGTRUCK TRUCKNIEUWS
SCANIA SUPER 11: EERSTE RIJ-INDRUK!
Scania heeft de Super 11 geïntroduceerd. Een 11 liter, vijfcilinder dieselmotor die gebaseerd is op het bekende 13 liter Super platform. Wij werden uitgenodigd in Zweden voor een eerste rij-impressie met deze nieuwe Scania serie.
De Super 11 zoals ze hem noemen bij Scania heeft in de basis hetzelfde blok, maar dan met een cilinder minder. Bij het ontwikkelen van de 13 liter Super motor werd al rekening gehouden met deze kleinere versie en zo’n 60% van de onderdelen is dan ook identiek. 25% van de onderdelen is aangepast en 15% is echt nieuw. Het inkorten van het blok en een cilinder minder zorgt voor 85 kilo minder gewicht. Interessant voor bijvoorbeeld tankvervoerders.

Maar liefst 85 kilo gewichtsbesparing
De Scania Super 11 en 13 worden in Södertälje gebouwd
VERSTELBARE KLEPTIMING
Een vijfcilinder motor loopt van zichzelf wat minder regelmatig dan een zescilinder. Reden voor Scania om balansassen toe te passen, om zo trillingen te voorkomen. Verder wordt er gespeeld met de brandstofinjectie. Sommige cilinders krijgen wat meer of minder. Ook dat helpt voor een meer regelmatige loop. Verder wordt er variabele kleptiming toegepast. Een techniek die tot nu toe alleen bij personenauto’s werd gebruikt. Dankzij die variabele kleptiming is de werking van de motorrem ook effectiever. Er zijn twee keuzes, namelijk met 230 of 344 kW. Dat is fors meer per liter cilinderinhoud dan bij de 13 liter-versie.

Voor dit soort werk is er de 13 liter of de V8
OP NAAR EURO 7
Een andere nieuwe techniek die Scania toepast is dat de eerste AdBlue inspuiting vlak achter de turbo plaatsvindt. Daar zijn de uitlaatgassen heter dan als je dat verderop doet, zoals bij de 13 liter. Daardoor werkt de AdBlue effectiever en heb je er minder van nodig. De non-EGR motor gebruikt zo’n 10% AdBlue ten opzichte van het dieselverbruik. Dat is 2% minder dan de 13 liter. Alles bij elkaar lijkt het er op dat Scania met deze nieuwe techniek de weg naar Euro 7 is ingeslagen. Gezien de grote gelijkenis met de 13 liter motor kan het bijna niet anders dan dat deze geavanceerde techniek in de toekomst ook op die motor wordt toegepast.
VOOR RELATIEF LICHT WERK
De nieuwe 11 liter motor is leverbaar met 350, 390 of 430 pk met maximaal 2200 Nm aan koppel. Daarmee overlapt de 11 liter de 13 liter Super motor, want die begint bij 420 pk. Scania denkt met de 11 liter motor vooral klanten te bedienen voor wie gewicht belangrijk is. Verder komt de vijfcilinder Super motor vooral tot zijn recht in relatief licht werk, zeg maar tussen de 15 en 25 ton totaalgewicht. In dat segment is de 11 liter motor aantoonbaar zuiniger, maar naarmate de totaalgewichten toenemen wordt het verschil met de 13 liter steeds kleiner. Een grafiek laat zien dat met gewichten van 25 ton het verbruiksvoordeel verdwenen is, terwijl bij zwaardere belasting de 13 liter versie juist zuiniger is.

Mooie combi met de Super 13 motor op Biomethanol
EN HOE DAT RIJDT?
Scania had in Zweden een aantal testvoertuigen voor ons klaarstaan om zelf te testen hoe dat nou rijdt, zo’n vijfpitter. En ja, het klinkt anders, maar niet minder of zo. Het kan aan mij liggen, maar het klinkt zelfs indrukwekkender dan de zescilinder. Accelereren doet de 11 liter gewoon uitstekend, en ook tijdens de hellingproef op het democenter klinkt - en voelt - het allemaal vertrouwd aan. Wel merk je dat er in de lagere toerentallen wat minder vermogen in huis is dan bij de 13 liter. De werking van de motorrem is ronduit indrukwekkend, zeker voor een 11 liter.
LEVERBAAR MET ALLE CABINES
Verder rijden de trucks die voor ons klaarstaan zoals je dat verwacht van een Scania. Niks mis mee dus. Qua interieur is alles hetzelfde gebleven bij Scania, welke cabine je ook kiest. De Super 11 motor is namelijk leverbaar in combinatie met iedere Scania cabine. Van de kleinste P- tot de S- Highline in XXL uitvoering. Eigenlijk heel slim, want een verhuizer bijvoorbeeld heeft wel veel ruimte nodig in de cabine, maar niet veel vermogen. Scania biedt die keuze, mogelijk gemaakt door het modulaire programma.
VOOR WIE IS DE ELF LITER?
Met de Super 11 biedt Scania meer keuze voor wie met minder vermogen uit de voeten kan. De ervaring leert dat er vaak zware trucks worden ingezet voor licht werk, en dat kan best anders. Voor bijvoorbeeld supermarktdistributie heb je echt geen 460 pk nodig, maar het is wel lekker. Daar zou de Super 11 een goed alternatief voor kunnen zijn. Met minder eigen gewicht, een lager verbruik, mogelijk een betere Vecto-score en minder uitstoot kan dat een slimme keuze zijn. Of de inruilwaarde op termijn ook zo gunstig is, blijft voorlopig de vraag.
Iep van der Meer