BIGTRUCK PARKEERPROBLEMEN
GIRTEKA CEO ONDERZOCHT EUROPESE TRUCKPARKINGS
Internationale chauffeurs weten er alles van, het is maar matig gesteld met de truckparkings in Europa. Mindaugas Paulauskas, de CEO van Girteka Transport, maakte onlangs een rit van twee weken in de rol van vrachtwagenchauffeur, waarbij hij 7.600 km aflegde op belangrijke Europese routes. Hiermee kreeg hij inzicht in de dagelijkse praktijk van chauffeurs.
De vraag die Mindaugas zich stelde was waarom jonge mensen geen interesse meer hebben in het vak van vrachtwagenchauffeurs. Zijn het de arbeidsomstandigheden? Of zijn ook onvoldoende parkeergelegenheden en verzorgingsplaatsen daar een oorzaak van? Om uit te zoeken hoe het onderweg gesteld is met de verzorgings- en rustplaatsen trok hij twee weken lang op met een chauffeur van zijn onderneming. Je kunt van Girteka vinden wat je wilt, maar dat zie ik maar weinig transport ondernemers doen. En even voor de beeldvorming, Girteka is met 6000 trucks en 7000 trailers de grootste transporteur van Europa.
Samen met chauffeur Sergei Kovalev maakte Mindaugas de rit, waarbij hij zich onderdompelde in de wereld van zijn eigen chauffeurs. Eén ding leerde hij al heel snel: Ontoereikende parkeervoorzieningen zijn een dagelijkse grote zorg van chauffeurs in heel Europa. Toch zag hij ook grote verschillen tussen de voorzieningen in de verschillende landen.
ZWEDEN EN DENEMARKEN
In Zweden werden goed beheerde en deels zelfs beveiligde parkings aangetroffen, ideaal voor wie dure lading vervoert. Daarmee is dit land een voorbeeld voor hoe het moet onderweg, met goede voorzieningen, beveiliging en een goede organisatie. In Denemarken gelden op veel parkeerplaatsen beperkingen, waardoor een truck er maar negen uur mag staan. Het doorbrengen van de verkorte weekendrust op zo’n parking mag dus niet, en dat is een probleem.
In Duitsland is de nood hoog. Dagelijks rijden er rond de 800.000 trucks in Duitsland en dat zorgt voor overvolle parkings, wat leidt tot veel stress en logistieke vertragingen. Het is vanaf halverwege de middag vrijwel onmogelijk om nog ergens een plek te vinden, terwijl de wetgever dat wel eist aan de hand van het rijtijdenbesluit. In Nederland en België ervaart Mindaugas de situatie een stuk beter, met hier en daar beveiligde parkings. “Toch overtreft ook hier de vraag het aanbod, zeker rondom de grote steden waar veel DC’s gevestigd zijn. In de basis is het in Nederland en België dan ook beter geregeld dan in Duitsland, maar ook hier is uitbreiding noodzakelijk.”
NEDERLAND, DUITSLAND EN BELGIË
FRANKRIJK EN SPANJE
In Frankrijk ervaart de Girteka CEO uitstekende parkeerfaciliteiten langs de grote snelwegen waar chauffeurs veilige en comfortabele stops kunnen maken. Gek genoeg is dat niet het geval op de nationale en lokale wegen. Daar zijn parkeerplaatsen schaars en ontbreken basisvoorzieningen. In Spanje voldoet de beschikbaarheid van betaalde parkings over het algemeen aan de behoeften van de chauffeurs, maar de kwaliteit ervan loopt erg uiteen. Een meer uniforme aanpak van voorzieningen zou daar veel verbetering in aan kunnen brengen.
CONCLUSIE
De observaties van Mindaugas Paulauskas komen grotendeels overeen met de ervaringen van veel chauffeurs. De huidige staat van de parkeer infrastructuur in Europa schiet ernstig tekort en voldoet lang niet aan de eisen die eraan gesteld mogen worden. Vooral het doorbrengen van de verplichte weekendrust en de verkorte weekendrust geeft problemen, maar ook door de week is er een groot tekort aan parkings. Daarmee ziet Mindaugas een grote discripantie tussen de beschikbare voorzieningen en de eisen die de wetgever stelt. Dat is niet alleen vervelend voor chauffeurs, het zorgt ook voor lagere financiële resultaten van logistieke bedrijven. Hogere kosten en vertraagde zendingen zijn regelmatig het gevolg. Verder zou het verbeteren van de parkeerinfrastructuur kunnen helpen om het vak van chauffeur weer interessant te maken. “Betere parkeerfaciliteiten gaan niet alleen over het naleven van wet- en regelgeving, het gaat ook over het respecteren van het harde werk van de Europese beroepschauffeur,” aldus Mindaugas. Hij vraagt dan ook om een robuustere en chauffeurs vriendelijkere parkeerinfrastructuur als investering in een positiever beeld van het vak van vrachtwagenchauffeur.
Team BIGtruck