Na de Tweede Wereldoorlog bouwde Scania eigenlijk alleen torpedo-trucks. Aanvankelijk waren dat chassis met een aandrijflijn, een motorkap met spatborden en een houten stoeltje waar lokale carrosseriebouwers dan een cabine op plaatsten. In Zweden was zo’n torpedo geen probleem maar in Nederland wilden vervoerders graag frontstuurtrucks.
Het leidde tot Nederlandse frontstuurtrucks op basis van Scania. Op het chassis werden frontstuur-cabines gebouwd door Werkspoor, in opdracht van Scania importeur Beers en Zonen in Den Haag. Bij die trucks was een fiberglas frontstuur-cabine over de motor heen gebouwd. Heel lang duurde dat overigens niet, want al snel hadden ze in Zweden door dat er een af-fabriek frontstuur model moest komen.
Dat werd de LB76 die in 1963 het licht zag. De frontstuur-cabine met zijn ronde vormen was geen kantelcabine, maar er zat een luik in de motortunnel. Om vanaf de voorkant bij de motor te komen kon de grille worden gedemonteerd, waarna de radiator als een deurtje open kon.
Het vierkante neusje bood plaats aan de V8 motor
DE SCANIA 0- SERIE
Hoewel liefhebbers de LB76 nog steeds één van de mooiste Scania trucks vinden, werd het model geen groot succes. De cabine was niet erg praktisch en de grille was eigenlijk veel te klein. Trucks van dat type die naar warme landen reden als Italië en Spanje lieten vaak de hele frontplaat met de grille thuis voor meer koeling. Rond 1970 werd de LB76 afgelost door de 0-serie. Die trucks hadden een grote kantelcabine met rechte lijnen en voor die tijd veel ruimte en comfort. De 0-serie was te herkennen aan de rechthoekige koplampen in de voorbumper. Die voldeden overigens niet heel goed, waardoor veel chauffeurs ze vervingen door dubbele ronde koplampen in de bumper. Op de oude foto van de twee Scania 110 Super Trucks van J.P. Vis & Zonen die je hier ziet, zag je dat ze bij dat bedrijf nog veel verder gingen. Daar werden al ronde koplampen boven de bumper geplaatst, op de plek waar Scania dat later bij de 1-serie af-fabriek deed.
Scania met Nederlandse Werkspoor cabine
TRILLENDE SPIEGELS
Een ander kenmerk van de eerste 0-serie Scania’s was dat de spiegels alleen aan de onderkant vast zaten aan de deuren. Ook dat was geen groot succes want die spiegelsteunen bleken maar weinig stabiel. Dat werd al snel opgepakt, en bij de latere trucks van dezelfde serie liep de spiegelsteun al door naar een bevestigingspunt aan de bovenkant. Verder had de 0-serie de merknaam met losse, verchroomde letters op het front.
De type-aanduiding stond centraal op de grille, met daaronder de toevoeging ‘Super’. Bij de introductie van de 1-serie werd de merknaam met dikkere, aluminium letters gemonteerd op een zwarte plaat. Tevens kwam toen de type aanduiding rechts voor naast de koplampen, met aan de andere kant bij de V8 modellen het befaamde V8 logo.
SUPER AL VANAF 1961
De naam Super werd voor het eerst geïntroduceerd in 1961 op de Scania 75 Super. Die naam Super was een afkorting voor Supercharged, een ander woord voor turbolading. De DS10 krachtbron van tien liter leverde met turbo een vermogen van maar liefst 205 pk. Dat was 40 pk meer dan de uitvoering zonder turbo. In 1969 werd de V8 turbomotor geïntroduceerd in de Scania 140 Super. Met 350 pk was deze 14 liter krachtbron geschikt voor het zwaarste werk en al snel werd de V8 populair in heel Europa. Deze krachtbron stond ook in de 140 Super, die daarmee de naam ‘King of the Road’ met trots droeg. Scania deelde zelfs stickers uit met die tekst, in opvallende gele letters op een zwarte ondergrond. Veel chauffeurs plakten die zwarte sticker op het dashboard, waardoor het van buiten goed te zien was. In die tijd reden ook veel trucks rond met rode stickers met in het wit het vermogen. Aanvankelijk dus 350 pk, en met de introductie van de 1-serie werd dat 375 pk. Voor die tijd indrukwekkende cijfers, maar vandaag de dag hooguit genoeg om een supermarkt mee vol te rijden.
DE TORPEDO'S
Al die jaren produceerde Scania nog steeds de 110, en later 111-serie Torpedo met de slanke neus. In die neus paste alleen een lijnmotor. Rond 1975 kwamen daar de V8 Torpedo’s bij met hun vierkante neus. Die trucks hadden de wat smallere Scania 80-serie cabine met daarvoor een kunststof neus die genoeg plaats bood voor de V8 motoren. In feite was dat de start van het modulaire Scania cabine programma. Dit model kwam later ook als 141, terwijl andere chassis configuraties ook andere type-aanduidingen kregen. Zo waren er de 145 en de 146 6x4 modellen.