De Scania 560R Super met zijn R Highline cabine oogt weinig spectaculair. Het typeplaatje doet echter anders vermoeden, want met 560 pk is hij 30 pk sterker dan de instap-V8 van dit merk. Daarbij komt dat het koppel van de 13 liter Super-motor met 2800 Nm net zo hoog is als dat van de 530R V8. Kortom, heb je nog een V8 nodig of heeft Scania met de Super-motor met 560 pk zijn eigen V8 killer in huis gehaald?
Scania geeft alle testauto’s namen. Deze witte trekker gaat door het leven als Taurus. Die naam staat voor koppig, nederig, betrouwbaar, loyaal en sensueel, maar wat we ons bij dat laatste moeten voorstellen is de vraag. Erg sexy ziet de witte trekker er namelijk niet uit, zo zonder zonneklep. Helaas is dat bij test trucks steeds vaker het geval, want het weglaten van die voorziening zou volgens de aerodynamica experts zorgen voor een fractioneel lagere luchtweerstand, maar wij zijn benieuwd of dat in cijfers uit te drukken is. Hoe dan ook, we hebben het er maar mee te doen deze keer.
Nieuw detail, de aanzuiging achter de grille is veranderd
VERJONGINGSKUURTJE?
Verder is de Scania R Highline cabine eigenlijk niet veranderd. Eigenlijk al niet sinds 2016, toen de ‘Nextgen’ serie geïntroduceerd werd. Het is dan ook tijd voor een opfrisbeurt, en die komt er aan bij Scania, want het nieuwe digitale dashboard is al aangekondigd voor volgend jaar. Of er bij die verjongingskuur ook andere onderdelen vervangen worden is de vraag, maar het verbaast ons niks als ze dan ook het front aanpassen om te voldoen aan de nieuwe aerodynamische en veiligheidsregels van de EU. Daarmee zou de verlengde XL cabine namelijk ook legaal worden in combinatie met een 13,60 oplegger. Dat is echter nog koffiedik kijken, laten we ons eerst focussen op de 560R.
Geen zonneklep om ook de laatste milliliter te besparen
SPIEGELS
Zo’n Scania trek je toch altijd weer aan als een vertrouwde jas, tenminste zo vergaat het ons altijd. De lage instap, de zitpositie achter het indrukwekkende dashboard met overal knopjes en het gevoel als je een deur dicht trekt zorgen voor dat gevoel. De Scania is, zoals gezegd, alweer zeven jaar op de markt en dat ga je toch merken. Zo zijn die grote zonnekleppen bijvoorbeeld vrij onhandig. Er schijnt inmiddels een elektrisch rolgordijn te bestaan bij dit merk maar die zit hier nog niet in.
Verder levert Scania nog steeds geen camerasysteem als vervanging van de spiegels. Het ooit getoonde exemplaar heeft de productiefase nooit gehaald, maar of de meeste chauffeurs dat erg vinden is de vraag. Dat ook Scania uiteindelijk voor camera’s zal kiezen lijkt echter onvermijdelijk.
VERTROUWD GEVOEL
Het vertrouwde gevoel blijft als we de motor starten en wegrijden. Hoewel de Super-motor duidelijk anders klinkt, voelt het nog steeds erg vertrouwd aan allemaal. De samenwerking tussen de Super-motor en de nieuwe overdrive versnellingsbak is bijzonder soepel en foutloos. Eigenlijk staat de naam Super voor de compleet vernieuwde aandrijflijn, dus voor de nieuwe 13 liter motor, de nieuwe G33CM overdrive versnellingsbak en de nieuw ontwikkelde R756 achteras. De gekozen reductie van 1 op 2.53 zorgt ervoor dat de motor laag in toeren blijft. Als de combinatie heel licht rolt, bijvoorbeeld met wind in de rug of op een iets aflopende weg, dan wordt de overdrive ingeschakeld. De nieuwe software maakt steeds die keuze voor je. Soms wordt de neutraal ingeschakeld, maar meestal de OD van overdrive. De computer berekent precies wat het meest gunstig is. Daarbij moet je weten dat er in de neutraalstand toch altijd nog iets van brandstof nodig is om de motor aan de loop te houden. In de OD stand wordt de motor zonder brandstof aangedreven door de massa van de truck. Zodra er iets vermogen gevraagd wordt, kiest de bak voor de 12e versnelling. Dat is de ‘direct drive’ waarbij er geen overbrengingsverlies optreed.
NIEUWE SOFTWARE
We hadden het al over de nieuwe software, maar dat gaat verder dan alleen het schakelen. Voortaan kun je kiezen voor Eco of voor Standaard in het menu. In die Eco stand varieert de snelheid tot 12% van de ingestelde snelheid als je de Predictive Cruise aan hebt. Dat mag dan voor het verbruik de beste stand zijn, voor je genot is dat niet het geval. Stel dat je de cruise control op 85 km/u ingesteld hebt, dan kan het zomaar zijn dat de snelheid daalt tot 75. Vreselijk irritant, en vooral voor wie achter je rijdt in een inhaalverbod. Veel beter is de ‘Standaard’ mode, waarin de marge waarbinnen de truck de snelheid aanpast slechts 6% is. Dat komt neer op 4 km per uur, en dat is beter te accepteren.
Belangrijk daarbij is dat de elektronica daar heel subtiel mee om gaat. Je merkt het vaak niet eens. Ook het ‘Puls and Glide’ systeem is terug, maar ook dat werkt veel minder storend dan voorheen. Bij dat systeem geeft de truck steeds een stootje gas, waarna hij weer van het gas af gaat. Het fijne is dat al deze nieuwe techniek prima samen gaat met de ACC van Scania. Die is nu zodanig goed afgesteld dat hij heel mooi subtiel reageert. De rekenkracht van de computers is enorm verbeterd waardoor hij bijvoorbeeld niet reageert als een invoegend voertuig ook maar iets sneller rijdt dan de truck. Een ander groot voordeel van de nieuwe ACC is dat de Scania nu foutloos stop-and-go aankan. Dat is zeker in fileverkeer ideaal, want dat werkt tot stilstand. Daarna is een klein tikje op het gas voldoende om je voorganger weer te volgen.
CRB ÉN RETARDER
Zoals gezegd doet de 560R niet onder voor de instap-V8 met 530 pk. In de Ardennen ontpopt de Taurus zich tot een dappere strijder die menig collega de achterlichten laat zien. We rijden in het standaardprogramma en laten de truck zelf het werk doen. Op de test-helling blijkt dat de truck niet helemaal met de gewenste 56 kilometer per uur boven komt zoals je mag verwachten, maar dat kan het gevolg zijn van een net iets te hoge versnelling. Na onze koffiestop gaan we terug en zakken we af richting Luik. Daarbij kan de motorrem aan de gang, de nieuwe CRB. Die levert 354 kW bij 2400 toeren en dat is af en toe net niet genoeg. Geen probleem, want dan schakelt de elektronica automatisch de retarder in waarmee de afdaling probleemloos en veilig verloopt.
Terug in Asten komt het moment van de waarheid. De 13 liter Super-motor met de nieuwe aandrijflijn zou met veel minder brandstof genoegen moeten nemen dan de V8 met 530 pk, en dat komt er dan ook uit. Sterker nog, in het zware gedeelte doet de 560 pk versie het zelfs beter dan de eerder geteste 460R Super! Tel daarbij het lagere eigen gewicht van de 13 liter motor, de lagere onderhoudskosten en de lagere aanschafprijs en dan weet ik het zeker, met deze 560R heeft Scania een V8-killer in huis gehaald.