HE-Logistics BV uit Hoogvliet is een jong, snelgroeiend bedrijf dat zich vooral bezighoudt met het vervoer van zeecontainers. Met 22 eigen combinaties worden dagelijks tientallen containers vervoerd. Daarvoor zet het bedrijf overwegend Iveco trucks in. Wij reden een dag mee met de nieuwste aanwinst van het bedrijf, een Iveco S-Way 490 met voorloopas.
HE-Logistics werd in 2013 opgericht door Hennie van de Graaf. Het bedrijf maakte een sterke groei door naar inmiddels 22 eigen trucks, 20 charters en gemiddeld nog eens 20 in de bevrachting.
Het bedrijf houdt zich vooral bezig met containertransport in binnen- en buitenland. Daarnaast rijden er een aantal trucks met huif-opleggers voor verschillende opdrachtgevers.
De Broshuis 'Breker' is al negen jaar oud maar bevalt nog prima
90% IVECO TRUCKS
Sinds een aantal jaren bestaat de vloot grotendeels uit Iveco trucks. Op dit moment is dat zelfs 90%! Hennie van de Graaf: “Wij doen zaken met Iveco dealer Schouten in Spijkenisse en wij hebben uitstekende ervaringen met de Iveco trucks. Dat was al geruime tijd het geval, maar sinds de introductie van de S-Way zijn onze chauffeurs ook razend enthousiast. De Stralis was een prima truck, maar die miste een beetje uitstraling. Dat heeft Iveco helemaal goed gemaakt met de huidige generatie trucks. Voor ons zijn het betrouwbare en zuinige trucks, terwijl de chauffeur met name de trekkracht en het comfort roemen.” HE Logistics heeft de trucks ondergebracht in een reparatie- en onderhoudscontract bij Iveco Schouten. Een eigen terrein of werkplaats heeft het bedrijf niet, en dankzij het contract zijn alle kosten vooraf bekend.
Deurtjes open en voor het dock
MEESTAL 'S NACHTS THUIS
Wij gaan vandaag op stap met chauffeur Edwin Siesen (42) van HE Logistics. De geboren Fries rijdt al sinds 2013 voor het bedrijf. Eerst als charter en later in vaste dienst. Hij is in die jaren een ervaren container-trucker geworden. Edwin: "Voordat ik hier kwam rijden heb ik veel internationaal werk gedaan, onder meer op Noorwegen. Dat vond ik prachtig mooi werk, maar toen we kinderen kregen werden andere dingen belangrijk. Voor mij is dit ideaal, meestal ben ik ’s nachts gewoon thuis, en af en toe hebben we mooie ritten naar het buitenland.”
De zwarte Iveco S-Way is net drie weken oud en het is de eerste trekker met voorloopas van HE-Logistics. “Met die extra as kom ik vaak gewoon veel beter uit met de aslasten en daar wordt steeds vaker op gelet. Het is al mijn tweede S-Way en ik moet zeggen dat ik er heel tevreden over ben. Vooral deze 490 trekt echt fantastisch, dat is gewoon een feestje als je een helling op moet.”
BROSHUIS 'BREKER'
We brengen eerst twee lege 20ft containers naar een offshore bedrijf waar de open top containers geladen zullen worden. Daarna rijden we ‘plat’, dat wil zeggen zonder container, naar een terminal waar we een volle 40-voeter opgezet krijgen. Een enorme heftruck, of hoe heet zo’n machine, zet de geladen container met gemak op het vijfassige Broshuis 2Connect ‘breker’ chassis, waarna Edwin de twistlocks vastmaakt. Deze oplegger heb ik in 2014 nieuw gekregen en dat is een ideaal ding, want daarmee kun je met twee 20Ft containers laden en lossen aan het dock. Dat was in het begin wel grappig, want sommige klanten begrepen er niks van. Dan liepen ze mee naar buiten om te kijken hoe het werkt,” aldus Edwin.
WACHTEN
Met de volle container rijden we naar Hazerswoude, maar daar blijkt een kleine kink in de planning ontstaan te zijn. Edwin: “Ze werken hier met tijdslots, maar de Bulgaar die hier voor één uur vanmiddag stond gepland, staat nu in ons tijdslot al aan het dock. Ze zijn al bezig, dus die gaat er echt niet meer voor weg.” Dat betekent dat we even twee uurtjes onszelf moeten zien te vermaken, en dat gaat best eigenlijk. Edwin vertelt over zijn avonturen in Noorwegen en zijn hobby als monteur-chauffeur bij een Stockcar team. Bovendien is het prachtig weer, en kunnen we in de schaduw van een boompje de tijd doorbrengen. Na een kleine twee uur mag de container voor het dock, en alles wat Edwin eraan moet doen is het slot doorknippen en de deuren openen. Een uurtje later is de container leeg. “Deze lege container moet naar de Euromax op de Maasvlakte, en daar krijg ik ook meteen een volle bak voor Duitsland. We besluiten dat ik in Hoogvliet uitstap, want op de terminal mogen toch geen foto’s gemaakt worden. Voor Edwin betekent het nog even een leuk ritje, eerst naar de Maasvlakte en dan richting Duitsland waar hij morgen, vlak over de grens, moet lossen.