BIGtruck Reportage

ELEKTRISCH ONDERWEG NAAR DUITSLAND

BIGtruck Reportage

ELEKTRISCH ONDERWEG NAAR DUITSLAND

Elektrisch rijden met personenauto’s is inmiddels al gemeengoed maar voor trucks staat het nog in de kinderschoenen. Tenminste, als we kijken naar het aantal elektrische trucks in Nederland. Volgens Volvo kan dat anders, want dit merk heeft al een complete serie zware, elektrische trucks die volgens de Zweedse truckfabrikant nu al leverbaar zijn. Onlangs reden we een Volvo FMX 6x2 Electric met een drie assige kippertrailer naar Duitsland om ervaringen op te doen met deze techniek.

Volvo Trucks heeft tijdens een evenement klanten kennis laten maken met de elektrische generatie Volvo trucks. Zo’n zelfde evenement vindt ook in Duitsland plaats, vandaar dat de trucks naar Keulen moesten. De afstand van Zweden naar ons deel van Europa was te groot om de trucks zelf te laten rijden, maar dit ritje over ruim 200 kilometer zou geen probleem moeten zijn.

BIGtruck werd uitgenodigd voor deze rit waarbij chauffeur Evert Morren ook mee ging. Evert is chauffeur in hart en nieren en rijdt al jarenlang met dieseltrucks heel Europa door. Privé is hij inmiddels helemaal overgestapt op elektrisch rijden en hij is dan ook zeer benieuwd wat die techniek in een truck kan doen.

TYPISCH ZWEEDS

Bij de importeur in Beesd staat de baby blauwe Volvo FMX voor ons klaar. De 6x2 trekker heeft een extreem lange wielbasis waardoor de accu’s een plek konden krijgen. In Zweden is dat geen punt maar voor onze contreien is het wat aan de lange kant. Achter de trekker hangt een Zweedse Slep kipper oplegger met een schuifchassis. Ook dit is typisch Zweeds. In verband met de daar geldende brugformule moet je in beladen toestand het assenstel naar achteren schuiven. Daardoor wordt het totaalgewicht verdeeld over een groter oppervlak en alleen met die lengte mag de combinatie maximaal beladen worden.

688 ELEKTRISCHE PAARDENKRACHTEN!

Nadat de truck van de oplaad stekker is gehaald rijdt Evert de eerste kilometers. Hij is meteen enthousiast over het comfort van de Volvo FMX. ,,Wat rijdt dit super! Echt heel erg stil en bijzonder comfortabel’’ aldus Evert. De Volvo trekt als een malle. Geen wonder, want het vermogen van de elektromotor bedraagt 490 kW. Omgerekend is dat maar liefst 668 pk, logisch dus dat de lege combinatie wel van zijn plek wil. Qua onderhoudskosten vrezen we dan ook dat de bandenslijtage daar een prominente post in zal worden. Wie onzorgvuldig met dat vermogen om gaat zal al snel zijn banden in fijnstof zien op gaan!

NAAR KEULEN

We rijden via de A2 naar het zuiden, om vervolgens door Eindhoven te rijden. Die binnendoor route wordt door Evert niet per ongeluk genomen. ,,Ik wil niet alleen snelweg rijden, maar ik wil ook ondervinden wat zo’n elektrische truck in de stad doet. Bijkomend voordeel is dat we daarmee de accu’s even extra opladen, want iedere keer als je remt stroomt er rem energie terug de accu’s in!’’ In het stadsgewoel blijkt de FMX zich net zo op zijn gemak te voelen als op de snelweg. Alles aan boord werkt net als in een diesel, alleen blijft het heerlijk stil in de cabine.

MOOIE TECHNIEK

Volvo gebruikt voor de elektrische range mooie techniek, waarbij de I-Shift transmissie het hart vormt. Van de 12 versnellingen worden over het algemeen maar drie gebruikt, maar als het nodig is staan er altijd de juiste overbrengingen klaar om de klus te klaren. Het vermogen wordt geleverd door drie elektromotoren die aan de I-Shift bak gemonteerd zijn. Als je een lichtere versie koopt kunnen dat er ook twee, of één zijn, al naar behoefte. In dit geval zijn ze alle drie aanwezig en samen leveren ze het indrukwekkende vermogen van 490 kW, oftewel 688 pk! In de lange wielbasis van de trekker zijn zes accu’s verstopt met een capaciteit van 540 kWh. Dat zou voldoende moeten zijn voor een bereik tot 300 kilometer, maar wij rijden leeg dus dat zal een grotere actieradius inhouden.

VERBRUIKSMETING

Nadat we de truck hebben afgeleverd in Keulen kan ik maar één conclusie trekken. Dit went echt heel snel. Het werk als chauffeur blijft het zelfde, maar dan zonder de herrie van een diesel, de bijbehorende trillingen en de uitlaatgassen. Evert was al helemaal om en ik kan het daar eigenlijk alleen maar mee eens zijn. Mits je uitkomt met het beperkte bereik dan, want dat blijft een dingetje. Uit de data van Volvo blijkt dat het verbruik van de FMX 240 kWh is over de hele rit van Beesd naar Keulen. Dat is een rit van 206 kilometer, waardoor het gemiddelde verbruik neer komt op 1,16 kWh per kilometer. Aangezien de rit vooral over snelwegen liep bedroeg de regeneratie van energie door te remmen slechts 21 kWh. Volgens Volvo hadden de hoge temperaturen van ruim 30 graden een negatieve invloed op het verbruik. De accu’s zijn dan wat minder efficiënt.

CONCLUSIE

Met aan het einde van de rit nog 138 kWh over zou de actieradius in totaal 325 kilometer bedragen, maar belangrijk hierbij op te merken is dat we leeg reden. Met volle belading komt dat cijfer uiteraard een stuk lager uit. In intensief stop and go kan dat echter nogal variëren door de regeneratie van remenergie. Het opgegeven bereik van 300 kilometer zou dan ook zomaar eens kunnen kloppen, maar dan moet je daar wel de PTO uren vanaf halen als je moet kiepen of kranen. Alles bij elkaar laat Volvo met deze techniek wel zien dat het kan, ook nu al als je niet heel ver van huis hoeft.

Iep van der Meer

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Volgende pagina