BIGtruck Reportage

DAF XF TWEE KEER KLOKJE ROND!

Transportena & Zn uit Sneek rijdt met twee DAF trucks en een Scania. De DAF XF 105 BT-TT-87 werd nieuw gekocht bij Verspui Trucks in 2008 en sindsdien heeft hij een aardige boodschap gedaan. De teller is namelijk net voor de tweede keer rond geweest, maar eigenlijk heeft deze truck nog veel meer kilometers gemaakt. Toch rijdt Robert Portena nog dagelijks met de truck, en met veel plezier.

Oprichter van Transportena, en de vader van Robert en Sander kocht de 510 pk sterke trekker voor zichzelf, en hij reed er ook de meeste kilometers mee. De trekker werd vooral in de beginjaren continu ingezet op Denemarken, waarbij Henk het stuur af en toe aan één van zijn zonen gaf. Rond de 350.000 kilometer werd de tachograaf vervangen. Dat betekent dat de kilometerstand van 2 miljoen inmiddels al heel ruim overschreden is.

Henk Portena: ,,Wij hadden twee van deze auto’s en met die andere waren we wat minder gelukkig. Die hebben we na 1,2 miljoen kilometer ingeruild. Deze heeft eigenlijk nooit een foute slag gemaakt. Natuurlijk zijn er allerlei onderdelen vervangen, zoals de waterpomp, de dynamo en twee keer een turbo. De motor en de versnellingsbak zijn echter nog nooit open geweest in al die tijd.’’

HANDBAK

Toen de truck uit de garantie was liet Henk hem tunen voor wat meer vermogen, maar ook voor een lager verbruik. De 510 pk sterke MX13 krachtbron werd zo’n 15% opgeschroefd, en met het gewenste resultaat. Henk: ,,Sindsdien trok hij veel beter en het verbruik was zelfs beter dan voor de tuning.’’ Kennelijk heeft de motorspecialist zijn werk goed gedaan, want al die jaren en kilometers later snort de zescilinder nog prachtig. Dat kunnen we zelf constateren als we een rit maken met Robert met de oude dame. Robert rijdt vooral binnenland met de DAF, en dat bevalt hem prima. ,,Ik vind dit mooi werk, en zo ben ik in de avonduren thuis bij vrouw en kinderen. Dat ik om die reden de oudste truck heb vind ik helemaal niet erg. Henk en Sander rijden regelmatig langere ritten en dan is het logisch dat die wat jonger materiaal rijden’’ aldus Robert, terwijl hij de DAF rustig door de versnellingen heen werkt. Dat moet in deze DAF nog met de hand, maar ook dat vindt hij niet erg.

VOLLE BAK

Het volgende adres is in Beek, waar we een aantal pakketten plywood moeten afleveren. Hier blijkt hoe handig zo’n meeneemheftruck is. Aanmelden, zeiltje los en zelf even lossen. Binnen krap tien minuten rijden we weer. Robert: ,,Bij bedrijven hebben ze vaak wel een heftruck, maar ik hoef daar nooit op te wachten. Dat werkt supersnel!’’ Het ophangsysteem aan de Van Hool trailer werkt erg slim. In no time is het pakket hout gelost, en hangt de Aap weer achter de trailer. Met de lege oplegger gaan we naar Spijk, waar een lading kunststof korrels in enorme bigbags staat te wachten. Hier wordt de oplegger geladen door een vriendelijke dame met een kleine wiellader. Ze doet dit vaker, want het gaat behoorlijk rap. Na het wegen zetten we weer koers naar het noorden. De DAF moet er nu wat harder aan trekken met een volle bak lading van 25 ton. Robert schakelt rustig op en de oude DAF doet rustig snorrend zijn werk.

KROKANTE KORSTJES

Wie de DAF Super Space Cab ziet staan zal onder de indruk zijn hoe hij er nog uitziet, maar als je dichterbij komt blijkt de tand des tijds best een beetje te knagen. Vooral bij de portieren is de cabine wat krokant aan het worden, en ook de rand tussen de stalen cabine en het kunststof dak krijgt rondom wat korstjes. Robert: ,,De voorbumper was al heel snel roestig, dat was een kwaal van deze serie. Die hebben we na een jaar laten stralen en poedercoaten en sindsdien is hij strak. Verder hebben we op het hele front hier en daar wat steenslag bijgestipt.’’ Laten we het karakter noemen wat de DAF toont, want hij rijdt nog dagelijks.

BOEREWERK

De lading kunststof korrels wordt afgeleverd bij Runia in Nijemirdum waar de bigbags tijdelijk worden opgeslagen. Na een bak koffie op kantoor bij Runia, meldt de planning dat we nog een lading gras moeten laden bij de grasdrogerij in Opeinde. Vervolgens moet die lading er nog uit in Sondel, vlakbij Nijemirdum dus waar we net waren. Het is een mooi voorbeeld van een boerenerf zoals Robert dat regelmatig tegen komt. Het is passen en meten om de trailer op het erf te krijgen, maar uiteindelijk lukt dat dankzij de stuuras. Nadat de boer zijn gedroogd gras in ontvangst heeft genomen is het een kwestie van uitvegen, de zeilen sluiten en terug naar Sneek!

Iep van der Meer

Vorige pagina

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!