BIGtruck Reportage
GIRO DI KIKA DANKZIJ NEDERLANDS WEGVERVOER
BIGtruck Reportage
GIRO DI KIKA DANKZIJ NEDERLANDS WEGVERVOER
BIGtruck Reportage
GIRO DI KIKA DANKZIJ NEDERLANDS WEGVERVOER
Een groep van Nederlandse vervoerders bij elkaar gebracht door een hele enthousiaste chauffeur zorgden er ook afgelopen juni voor dat Giro di Kika 2022, fietsen tegen kinderkanker in de Dolomieten, een succes werd.
De website van Giro di Kika ziet er heel mooi uit, en mogelijke deelnemers wordt precies uitgelegd wat ze moeten doen om mee te kunnen doen met het bij elkaar fietsen van gelden om het onderzoek naar kinderkanker een nieuwe impuls te geven.
Wat we niet zien is de logistieke operatie achter het jaarlijkse evenement, dat sinds 2014 wordt georganiseerd, in hele goede handen is.
Een van de drijvende krachten achter de logistieke operatie is Bert van Leeuwen. “Noem me maar Bertje, zo kent iedereen me.” Hij is een ervaren internationaal chauffeur met maar liefst 44 dienstjaren. Tegenwoordig rijdt hij bij de FedEx in Duiven. Van daar uit rijdt hij door Europa. Wie zo lang in het vak zit als Bertje, kent natuurlijk alles en iedereen. Zo kwam hij, nadat de Stichting Giro di Kika hem in 2018 vroeg of hij wat kon opzetten ten aanzien van de logistiek richting Italië, al snel in contact met De Wit transport en een chauffeur van Simon Loos. “dat was nog een trip bedstaande uit vijf etappes.” In 2020 ging het evenement vanwege corona niet door, maar in de zomer van 2021 konden betrokkenen wel weer richting Dolomieten. Bertje wist zich intussen verzekerd van de steun van Bart Pultrum en Johan Leverink, beiden gerespecteerde transportondernemers uit Rijssen die hun bedrijf flink hebben laten groeien en die inmiddels het stokje aan de volgende generatie hebben overgegeven. Bertje kwam verder in contact met zijn vriend Maarten Harbers, een van de zonen van Jan Harbers die nu enkele Volvo-dealerschappen runnen in het midden en oosten van ons land. “Zij stelden meteen een demotruck beschikbaar, dat vond ik echt klasse.” Maar Bertje kwam er al snel achter dat meer materieel gewenst was.
PAAR CIJFERS
De bedoeling is dat er een grote hoeveelheid voedsel en een complete keuken en een compleet tentenkamp, tijdelijk vanuit Nederland naar het noorden van Italië verhuist. Daarbij is er ook een aggregaat nodig. Daar kon Joost Ganzeboom, voor zorgen. Verder een vriescontainer en natuurlijk een volledig operationele mobiele keuken met alle aansluitingen die daarbij nodig zijn. In totaal kan dit mee in vier trailers. Al dit moois verhuist naar een Italiaanse camping, die door de Stichting Kika deels wordt afgehuurd. “In het begin heb je zo’n 250 deelnemers die in de Dolomieten geld bij elkaar fietsen. In de loop van de week groeit dit aantal naar zo’n 450 deelnemers.”
PREDAZZO-BORMIO
Het plaatsje in de Dolomieten van waaruit afgelopen gefietst werd is Predazzo. Van daaruit is er donderdag een reisdag naar Bormio om daar de bekende Stelviopas te fietsen, de classico. Die pas staat bekend om zijn schitterende uitzichten. “Maar wanneer ze in Bormio aankomen, moeten wij donderdagmiddag weer klaar staan met ons volledige kampement. Dat lijkt eenvoudig, maar dat is het geenszins. Wij kunnen niet over de Stelviopas, dus we moeten bijna 700 km omrijden. Tel daarbij de tijd op die je nodig hebt om het ene kampement af te breken en het weer op te bouwen in Bormio, en het moge duidelijk zijn dat we die dag een beste klus hebben”, aldus Bert van Leeuwen, die echter uitstraalt dat hij zulke dagen voor geen goud zou willen missen. “Het wegtransport is nog vaak het pispaaltje van de maatschappij. Maar als je ziet wat het transport maatschappelijk allemaal doet, ook met truckruns en zo, dan is dat toch heel wat. Ik ben blij dat we zo’n leuk transportteam hebben nu en ik hoop dat we nog jaren door mogen op deze manier, voor een wereld met kinderen zonder kanker!”