BIGtruck Reportage

DE LASTDRAGER II

Wiersma Olie & Techniek BV uit het Friese Oudehaske vierde onlangs haar 150 jarig jubileum. Eigenaar Germ Wiersma vierde dat met de onthulling van een strikt geheim gehouden project, namelijk een nieuwe Scania 660ST ‘De Lastdrager II’ trekker.

Wiersma begon 150 jaar geleden als brandstofhandel met de toen reguliere brandstoffen, turf en kolen. Met het Skûtsje ‘Lastdrager’ werden die brandstoffen vervoerd. In 150 jaar tijd veranderde de wereld enorm, en Wiersma ging met zijn tijd mee. Turf en kolen maakten plaats voor olieproducten, en vooral door niet fossiele brandstoffen.

Ook het transport van die brandstoffen veranderde ingrijpend, maar met de ‘De Lastdrager II’ blijft de herinnering levend door de schitterende airbrush van het skûtsje door MW designs. De koers die het bedrijf al die jaren gevaren heeft wordt geïllustreerd met de Friese spreuk op de cabine die vrij vertaald betekent: ,,Je kunt de richting van de wind niet veranderen maar wel de positie van de zeilen’’.

VLASTUIN SCANIA 660 ST

Voor eigenaar Germ Wiersma was het meteen duidelijk wat er voor het jubileum moest komen: een Scania Torpedo van Vlastuin Truckopbouw. Voor Vlastuin was dit project al nummer 37 uit de ‘Nextgen’ serie van Scania. In Nederland is het echter nummer zes. De Scania werd besteld met een extra lang chassis, waarna de cabine naar achteren verplaatst werd. Vervolgens werd de motorkap gemonteerd en werden de spatborden en de onderrand van de cabine aangepast. Ook de instappen werden door Vlastuin ontworpen, keurig weggewerkt in de zijskirts. Bijzonder is dat de originele opstappen die voor de vooras zitten afgedekt zijn met aluminium platen. Die zijn eenvoudig weg te halen voor als er onderhoud gepleegd moet worden.

DAF-MAN GEERT

We volgen chauffeur Geert Visser voor een rit. Geert heeft verschillende werkgevers gehad in Friesland, maar zijn hart lag eigenlijk bij het stenenvervoer met een autolaadkraan. Geert: ,,Dat werk deed ik het liefst, maar ik heb ook wel met bulkopleggers en huiftrailers gereden. Na een faillissement van een werkgever reed ik een tijd voor uitzendbureaus, totdat Wiersma mij belde. Ze zochten een trailerchauffeur en dat leek me wel wat, hoewel met gevaarlijke stoffen rijden wel nieuw voor me was. Na de nodige opleidingen kwam ik op een Renault Premium terecht met deze trailer. Het werk wende snel en die Premium vond ik eigenlijk best een prima auto. Van huis uit ben ik een DAF man, maar die Renault deed het ook goed. Totdat Germ bij me kwam en me in vertrouwen over dit project vertelde. Of ik dan op die Scania zou willen rijden’’. Daar zei hij natuurlijk geen nee tegen, want de combinatie is echt een visitekaartje geworden, en de droom van menig chauffeur.

NALOOPAS

De trekker is uitgevoerd als 6x2 met een sturende naloopas. Gezien de boerenerven waar Geert soms moet lossen is dat wel handig. Ook de oplegger is voorzien van een naloopas, waardoor de combinatie toch verrassend wendbaar is. Geert: ,,De oplegger is inmiddels 12 jaar oud, maar na een grondige inspectie bleek dat hij nog in uitstekende conditie was. We hebben hem wel helemaal laten aanpakken en spuiten, waardoor hij nu prachtig bij de trekker past’’. Inmiddels zijn we aangekomen bij een landbouwbedrijf in de polder waar Geert de brandstoftank vult.

Nadat we twee landbouwbedrijven hebben voorzien van Blauwe Diesel EN590 rijden we naar de gemeente Ermelo waar de tank afgevuld wordt met 100% Neste MY. Vervolgens rijden we achter Geert aan naar de BIGtruck Trophy waar de ‘Lastdrager 2’ één van de meest spectaculaire trucks is op de show. Na het weekend laadt Geert weer een volle vracht in Geertruidenberg voor Friesland.

TOT 90% MINDER CO­­­₂ UITSTOOT

Het kleurloze goedje is geschikt voor alle diesels, dus ook voor machines, zonder dat er aanpassingen aan de motor hoeven te worden gedaan. Het heeft echter ook een nadeel, en dat is de prijs. Neste MY is namelijk wel wat duurder dan diesel, reden voor sommige bedrijven om te kiezen voor een Blauwe Diesel EN590. Dat is een mooi woord voor een samengesteld product uit HVO100 en diesel. Toch zijn er volgens Future Fuels steeds meer bedrijven die Neste MY puur toepassen. Vooral lokale overheden, maar ook bedrijven die daar afspraken over gemaakt hebben met hun opdrachtgevers. Instanties als Rijkswaterstaat en de Waterschappen eisen steeds vaker in hun aanbestedingen een forse CO2 reductie en dan is Neste MY een mooie oplossing. Met tot 90% reductie van de CO2 uitstoot zorgt Neste MY op dit moment voor een duurzame oplossing die volgens Future Fuels soms zelfs schoner is dan elektrisch rijden. “Dat is namelijk niet alleen nog veel duurder, ook de herkomst van de stroom is meestal minder schoon dan je zou willen”, zegt het bedrijf. Kortom, rijden op de hoogwaardige HVO Neste MY Renewable Diesel zorgt voor duurzaam transport, ook als je kijkt naar de uitstoot van ‘Well to wheel’.

Iep van der Meer

Vorige pagina

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!