BIGtruck Column

IK VERDIEN NIET GENOEG

Oorlogen, natuurrampen, klimaatveranderingen en verandering in de economie kunnen leiden tot schaarste. Kijk maar naar de huidige prijs van gas, olie en graan. Ook in de marketing wordt dankbaar gebruik gemaakt van schaarste. Het creëren van schaarste is een marketingtrucje om jou te overtuigen tot het doen van een snelle aankoop. Met termen als: Op=Op, zolang de voorraad strekt en nog een paar kamers vrij. Dit is één van de zeven principes van Cialdini, die iedere verkoper, marketeer en copywriter leert in zijn opleiding. Maar of het nu gaat om een marketingtruc of om externe invloeden, ze hebben één ding gemeen, namelijk: Prijsstijging! Maar deze schaarsteregels lijken niet toepasbaar op de praktische beroepen. En dit terwijl de vraag naar personeel nog nooit zo groot is geweest. Maar het loon stijgt niet mee. Hoe betalen we onze rekeningen nog?

CHAUFFEURS GEVRAAGD

Door de vergrijzing en groeiende economie is de vraag naar personeel groot. Ook is de arbeidsmarkt veranderd en zijn de wensen van werkgevers en werknemers anders dan vroeger. Veel bedrijven doen water bij de wijn. Parttime werken is vaak geen probleem en er is meer balans tussen werk en privé. Maar een loonsverhoging zit er niet in. Maar schaarste leidt toch tot prijsstijgingen? Helaas heeft het beroepsgoederenvervoer een standaard cao en dit betekent dat je er niet van mag afwijken. Ook niet in positieve zin. Het mooie is dat de meeste cao-lonen stijgen. De cao voor het beroepsgoederenvervoer loopt nog tot 1 januari 2023. Dus wie weet stijgt ons loon dan ook.

INFLATIESPIRAAL

Een loonsverhoging kan leiden tot nog hogere inflatie. Werkgevers willen nou eenmaal graag hun winsten behouden. Door het betalen van meer loon worden de prijzen ook verhoogd. Tevens hebben wel werkgevers last van de inflatie. Ik zou nu niet graag de maandelijkse factuur van de brandstofleverancier willen betalen. Plus dat de prijsschommelingen van brandstof niet altijd doorberekend kunnen worden aan de klant. En met de energietransitie voor de deur, staat je werkgever flinke investeringen te wachten. Probeer nu maar nieuwe materiaal te bestellen. Katsjing! En dan heb ik het nog niet over de levertijd.

DE OVERHEID IS AAN ZET

Zelf zie ik meer in kostenverlaging voor de burger en sociale premies op arbeid moeten worden verlaagd. Werken moet beloond worden. De groep werkende armen stijgt. Ons land is gewoonweg erg duur. De werkende armen bestaan globaal gezien uit twee groepen, namelijk laaggeschoolden met een minimumloon en hoogopgeleide zelfstandigen. Zelf ben ik vrachtwagenchauffeur en freelancer dus ik ben dubbel de Sjaak.

Maar of je nu kiest om het loon te verhogen of de lasten te verlagen. We zitten met een groot probleem, want personeel is schaars. OP=OP, zolang de voorraad strekt en nog maar een paar mensen vrij.

Jarno van den Noort

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!