BIGTRUCK REPORTAGE

DUBBEL BEMAND NAAR OOSTENRIJK

Daisy en Joery van der Linden rijden dubbel bemand internationale ritten voor Visser Transport Agencies uit Aalsmeer. Dat doen ze met een fraaie Scania 560S Highline combinatie met bakken van Ebo van Weel. In BIGtruck Online Magazine vertellen ze hun eigen verhaal.

Wij zijn Joery en Daisy van der Linden, wij rijden dubbel bemand met bloemen naar Oostenrijk, Slovenië en Kroatië. We zijn inmiddels 7 jaar samen en vorig jaar getrouwd. In 2017 hebben we elkaar leren kennen bij een Transportbedrijf in Oss. Joery werkte daar als chauffeur en Daisy werkte in de tankreiniging terwijl ze met haar rijbewijs bezig was. We zijn elkaar voor het eerst tegengekomen in de wasstraat. Er was één chauffeur met een beklede auto en ik wilde die auto wel eens zien. Van het één kwam het ander en na 3 maanden hadden we een relatie. Na een paar maanden kwam er een vacature voorbij voor dubbel bemand werk. Wij zagen dat wel zitten maar de mensen om ons heen waren er niet zo enthousiast over. We waren natuurlijk nog maar net samen en dan al meteen 24/7 bij elkaar op de lip gaan zitten is natuurlijk wel een dingetje. Toch zijn we in de auto gestapt en op gesprek gegaan bij VTA in Aalsmeer. We konden meteen beginnen.

Voor Daisy begon het in de wasstraat

EERST MET OPLEGGER

Dat was in 2018, toen zijn we begonnen bij VTA, oftewel Visser Transport Agencies in Aalsmeer. We zijn begonnen met een trekker-oplegger, waar we drie jaar mee hebben gereden. We deden soms de weekendrit met een combi en daardoor hebben we ook de kans gekregen om met een combi te leren rijden. Rijden met een combi is niet zo moeilijk, maar zo efficiënt mogelijk laden en lossen met een combi vergt wel wat meer denkwerk dan met een oplegger.

Joery besloot met Daisy terug te keren naar VTA

EIGENRIJDER

Na drie jaar was ons huisje klaar en kwam er een logische volgende stap. We wilden graag een gezinnetje waardoor we met pijn in ons hart zijn gestopt bij VTA. Joery heeft toen een eigen vrachtwagen gekocht en is voor zichzelf begonnen. Na anderhalf jaar kwamen we erachter dat we geen kinderen konden krijgen. Dat had een hele grote impact op ons leven. De toekomst die je voor ogen hebt wordt in een klap weggevaagd. Om dat te verwerken heb je tijd en elkaar nodig. Joery was de hele week van huis en Daisy reed dagritjes. We leefden ieder ons eigen leven en zagen elkaar alleen in de weekenden. Dat werkte niet voor ons. Waardoor we besloten hebben om weer samen te gaan rijden. We hebben weer contact gezocht met VTA en gevraagd of ze nog een plekje voor ons hadden. We zijn met open armen ontvangen.

GLOEDNIEUWE COMBI

Na twee jaar weg te zijn geweest voelde het als thuis komen. En als kers op de taart kregen we een gloednieuwe nieuwe combi, een Scania 560S. We rijden inmiddels alweer ruim een jaar met deze auto. We kunnen niet anders zeggen dan dat we elke dag, elke kilometer die we rijden, met trots het stuur vast mogen houden.

De Scania combi tussen de kassen

Schitterende strakke combi

Mooie doorlaad combi met dubbele laadkleppen

HOE ZIET ONZE WERKDAG ERUIT?

De bloemen worden door de binnenland chauffeur overdag geladen op de veilingen en bij telers. Als alles op volgorde in de auto geladen is, wordt de auto door de binnenland chauffeur vanaf Aalsmeer opgebracht naar Herongen, waar wij de auto overpakken. Wij rijden in 9 uurtjes naar de grens in Oostenrijk waar we 's morgens beginnen met het lossen van de klanten. Hoeveel klanten je hebt verschilt per rit, elke rit en elke dag is anders. Het is wel de bedoeling dat je de auto aan het einde van de dag leeg hebt. Omdat wij met twee chauffeurs rijden mogen we 21 diensturen maken. Als we alles gelost hebben, laden we verschillende dingen terug, dat kan van alles zijn. Ook laden we lege karren bij klanten die ze terug in moeten leveren bij de veiling. Als de auto weer vol zit rijden we terug naar Herongen waar onze standplaats is en gaan we naar huis. We rijden meestal 2 ritten per week.

Dubbel bemand onderweg

WEEKENDRITTEN

Eens in de maand ongeveer hebben we ook een weekendrit. Dat betekent dat we op vrijdagavond de auto geladen op Herongen krijgen. We rijden dan 's nachts naar Oostenrijk en op zaterdag overdag lossen we de klanten. Waarna we meestal in Wenen eindigen en waar we een plekje hebben gevonden waar we met de vrachtwagen kunnen staan. Dat plekje is midden in het centrum van Wenen, tien minuten vanaf het metrostation. Als we in Wenen zijn gaan wij op zondag altijd het centrum in. We hebben al zoveel gezien en gedaan hier. Ons favoriete plekje in de zomer zijn de tuinen van Schönbrunn, je kunt daar heerlijk wandelen door de tuinen en relaxen op een bankje in het park. In december staan er door heel Wenen kerstmarkten en is de hele stad versierd met lampjes, dat geeft altijd zo'n magisch gevoel als je erlangs wandelt met een beker glühwein in je handen.

WAT HEBBEN WIJ MEEGEMAAKT?

Met dit werk komen we werkelijk overal. Je kan het zo gek niet bedenken of we zijn er geweest. Wij komen bij bloemenwinkeltjes in het dorp tot grote overheidsgebouwen en sjieke bruiloften. Overal waar je bloemen aan kunt treffen zijn we er. We vervoeren niet alleen bloemen vanuit Nederland, maar ook andere spullen. Zo mochten wij een keer een palletje lossen op een vliegveld. We dachten, dat is zo gepiept. Niks bleek minder waar, uiteindelijk waren we drie uur verder, maar de pallet was gelost en wij een super gave ervaring rijker. We kwamen daar aan moesten door de controle voordat we het terrein op mochten. Eenmaal binnen kwam iemand ons halen die we mochten volgen met de vrachtwagen. We zijn het hele vliegveld over gereden, moesten helemaal aan de andere kant zijn. Daaraan gekomen het palletje gelost. Vraagt de beste man of we een rondleiding over het vliegveld wilde, we keken elkaar aan eigenlijk hadden we hier geen tijd voor. We moesten tenslotte nog een klant lossen. Maar ja, deze kans krijg je natuurlijk ook nooit meer. Dus wij begonnen te lachen en zeiden ja graag tegen de beste man. Wij met z'n drieën in het busje van de beste man, we zijn het hele vliegveld over gereden langs de landingsbaan waar een vliegtuig opsteeg. De plek waar ze de vliegtuigen tanken, we zijn zelfs onder de vleugels van een boeing 777 doorgereden. De beste man vertelde enthousiast wat we allemaal te zien kregen en wat ze daar allemaal deden. Als laatste mochten we in de hal kijken waar de privéjets gestald stonden.

Toen terug naar de vrachtwagen en onder begeleiding van de beste man zijn we van het vliegveld afgereden. Om als een gek alsnog het laatste klantje binnen de tijd te kunnen lossen.

Ipsum consectetur mollit dolore

Laborum magna occaecat quis officia duis. Irure nostrud sit qui et nisi sint. Nostrud anim irure. Laborum quis sint.

Click here

Velit voluptate est Lorem

Eiusmod aliquip ad proident cillum exercitation. Sint Lorem dolore. Qui minim cupidatat non ut. Consequat elit voluptate ad adipisicing sunt eiusmod id. Mollit ea non in.

Click here

Do culpa fugiat excepteur

Ipsum adipisicing incididunt commodo. Nisi cupidatat mollit veniam. Excepteur consectetur commodo tempor ex aliqua. Irure quis enim. Ullamco ad minim. Incididunt non minim sunt.

Click here

JOODSE BRUILOFT IN WENEN

Over sjieke bruiloften gesproken, wij hadden een klant in Wenen waar we best wel een grote bestelling moesten lossen. Wij daar naartoe gereden, komen we bij een congrescentrum. De toegang was zo smal dat we even achter onze oortjes moesten krabben of het wel ging passen. De bloemen staan nu eenmaal graag warm binnen dus Joery achter het stuur, Daisy buiten meekijken met Joery aan de telefoon aanwijzingen gegeven. Scheelt een hoop geschreeuw en handgebaren op deze manier. Uiteindelijk stonden we met de vrachtwagen binnen in de hal van het congrescentrum. Onder een prachtig glazen dak in een oase van groene struiken en palmbomen. Wij waren natuurlijk wel benieuwd wat daar te doen was. De beste man vertelde ons dat er dat weekend een joodse bruiloft plaatsvond. Gezien de locatie en de prachtige bloemen die wij geleverd hadden, moest het wel een adembenemende bruiloft geweest zijn.

ONS VERHAAL

Op het Mega Trucks Festival in Den Bosch werd ons gevraagd of we het leuk vonden om een stukje te schrijven over ons leven samen op de vrachtwagen. We voelen ons zeer vereerd om dit te mogen doen. We hopen dat jullie het met veel plezier gelezen hebben. Lijkt het je ook wat om zo’n droombaan te hebben? Dan mag je altijd contact opnemen met VTA.

Tekst: Daisy en Joery van der Linden Foto’s: Nick van Berlo


Vorige pagina


DAF XG+ 530: Efficiënte ruimte koning

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volgende pagina


Winnaar Mail & Win actie Kivits Drunen LZV miniatuur