BIGTRUCK REPORTAGE

50 JAAR IVECO IN ITALIAANSE STIJL

Dit jaar is het precies 50 jaar geleden dat vijf vrachtwagenfabrikanten hun krachten bundelden en samen verder gingen als Iveco. Het Italiaanse merk neemt nog altijd een bijzondere plaats in tussen de andere merken. Met een eigen stijl, een eigen wil en vooral veel flair.

In 1975 gingen vijf bekende vrachtwagenmerken samen onder één naam. Drie hiervan waren Italiaans: Fiat, Lancia en OM. Ook het Franse Unic en het Duitse Magirus-Deutz sloten aan. Samen noemden zij zich Iveco, een afkorting voor Industrial Vehicles Corporation. Geen Italiaanse naam dus, maar met zijn hoofdkantoor in Turijn kreeg Iveco toch een echte Italiaanse identiteit. Vijftig jaar later viert Iveco in diezelfde stad zijn jubileum onder de naam 50xBeyond. Hier kijkt men trots terug op de afgelopen jaren, maar nog meer kijkt men vooruit naar de toekomst.

Stickers printen en snijden is hightech bij Van Winkoop

Click here

Van Winkoop Reclame zorgt voor pinstripes en reclame op de trailer

Click here

Uiteraard moet het Tia Cowboy Club logo er ook op!

Click here

LEGENDARISCH

In de eerste jaren was men druk om de vijf merken samen te voegen. Iveco voerde in die jaren 200 verschillende modellen, van 2,7 tot 40 ton. Langzaam kreeg het merk een eigen identiteit met een eigen modellenreeks. Hierbij werd goed gebruikgemaakt van de verschillende specialiteiten die de oermerken in huis hadden. Zo ontstond een bedrijfsauto merk met bestelauto’s, zware vrachtwagens en bouwvoertuigen.

Het eerste wapenfeit kwam in 1978, toen Iveco de Daily introduceerde. Deze bestelauto was direct een hit. In de volgende jaren ontwikkelde Iveco een eigen turbo-diesel, die onder andere in 1984 verscheen in de TurboStar. Deze zware vrachtwagen is zonder twijfel het meest legendarische model dat de Italiaanse vrachtwagenbouwer ooit heeft gemaakt. In de bergen was de Iveco TurboStar onverslaanbaar. Hij kreeg daarom de bijnaam ‘V8-killer’.

Tijdens het jubileum-evenement in Turijn waren niet veel modellen aanwezig, maar de eerste Daily en een gerestaureerde TurboStar uit 1990 waren van de partij. Het viel op hoe modern de TurboStar nog oogt, ondanks dat het model 40 jaar oud is. Ook het interieur laat zien dat Iveco wist wat het deed. De cabine is relatief ruim en logisch ingericht. De zitpositie achter het enorme stuur is goed. Heel slim zijn de roosters tegen de ruiten van de slaapcabine, waardoor je achter het stuur veel zicht naar de zijkant hebt, zonder dat anderen de cabine inkijken.

STAPPEN

Iveco bleef groeien. In 1986 nam het de truckdivisie van Ford over en kreeg het de populaire Ford Cargo in handen. Dit resulteerde in de Iveco EuroCargo, die samen met de EuroTech, EuroTrakker en EuroStar het gamma vormden. In 1990 nam Iveco het Spaanse Pegaso over. Begin deze eeuw lanceerde Iveco de Stralis, die wederom bewees dat het merk relatief eenvoudige maar sterke vrachtwagens bouwde.

Een grote stap vooruit zette Iveco in 2019 met de S-Way, die nog altijd zijn plaats tussen de andere Europese vrachtwagens verdient. Tijdens Iveco 50xBeyond stonden de twee nieuwste versies te schitteren naast het podium: de speciale 50th Anniversary Edition en de nieuwe elektrische S-eWay. Deze is voorzien van de cabine die met Nikola is ontwikkeld. Dankzij deze samenwerking heeft Iveco veel kennis opgedaan over elektrische aandrijvingen en waterstof.

HOOFD EN HART

“Iveco wordt met de dag sterker”, vertelt Olof Persson, CEO van Iveco. Tot 2022 was deze Zweed CEO van de Volvo Group, maar hij koos ervoor om het Italiaanse merk te gaan leiden. Persson ziet een succesvolle toekomst voor Iveco. “Wij zijn niet perfect, maar we kijken vooruit. We hebben alles in ons om klanten voor ons te winnen. Zowel met het hoofd als met het hart.” Deze boodschap typeert Iveco: nog altijd is het merk op en top Italiaans.

Dat blijkt ook wel tijdens de viering van het jubileum. Niet de toespraken, maar het eten staat centraal. Terwijl danseressen en acrobaten op het podium bewegen, staan de gasten in de rij voor heerlijke kaas, lasagne en sublieme vleeswaren. Het draait hier niet om vrachtwagens of bestelauto’s, maar om feest. Iveco weet dat de menselijke factor erg belangrijk is. Zonder samenwerking komt het niet verder. Daarom maakt Iveco tegenwoordig bestelauto’s samen met Hyundai en Stellantis, en ontwerpt het een nieuwe cabine met Ford Otosan.

OP DE GRENS

“Alles draait om Italiaanse uitmuntendheid”, roept speciale gast Albert Alessi van het bekende bedrijf dat designvoorwerpen maakt. “Italianen leven op de grens tussen het mogelijke en het onmogelijke. Soms gaan we eroverheen en gaat het fout, maar soms zitten we goed en wordt het product een enorm succes. Waar die grens precies ligt, is niet duidelijk. Dat moet je voelen. Dat is wat wij doen. Dat is typisch Italiaans.”

Uiteraard loopt het evenement van Iveco in Turijn hopeloos uit. De planning is een zooitje en de dames die het moeten begeleiden weten het ook niet meer. Het past allemaal feilloos in de Italiaanse ervaring. Iveco is niet het stoerste of meest populaire merk. De verkoopaantallen halen het niet bij zijn Duitse, Zweedse of Nederlandse concurrenten. Toch moeten we Iveco koesteren om zijn eigenwijsheid en Italiaanse flair. Zoals ze het zelf zeggen, brengen ze ‘Spirito in Movimento’, gevoel in beweging.

Maarten van der Westen


Vorige pagina


Winnaar Mail & Win actie Kivits Drunen LZV miniatuur

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volgende pagina


Reünie Oriënt Chauffeurs