BIGTRUCK REPORTAGE
BINNEN KIJKEN BIJ HIAB IN MEPPEL
De naam HIAB kent vrijwel iedereen in de transportsector van de autolaadkranen. Dat HIAB onderdeel is van een veel grotere organisatie met veel meer producten is minder bekend. Wij namen een kijkje bij de hoofdvestiging in Nederland die in Meppel gevestigd is.
HIAB was tot 1 april van dit jaar onderdeel van het Zweedse Cargotec, wereldwijd de grootste leverancier van systemen en diensten voor het laden en lossen. Sinds 1 april 2025 is de officiële naam van het concern echter gewijzigd in Hiab. Tevens trad het bedrijf op die datum toe tot de Nasdaq in Helsinki als zelfstandig bedrijf. Dit moet zorgen voor een duurzame groei en zal extra waarde stimuleren na de naamswijziging van Cargotec naar Hiab.
Met de merken HIAB, Multilift, Effer, Moffett, Loglift, Jonsered en Zepro is het bedrijf actief in laad- en lossystemen voor trucks. In Nederland is het hoofdkantoor al jaren gevestigd in Meppel.
Met 4000 medewerkers over de hele wereld en 15 Research & Development centers is Hiab een bedrijf van formaat. Zoals gezegd is Meppel de hoofdvestiging in Nederland, maar daarnaast heeft het bedrijf nog zeven eigen vestigingen in Nederland, plus nog een groot aantal zelfstandige dealers. Voor opbouw en service zijn er de vestigingen in Meppel, Groningen, Best en Elsloo. Daarnaast zijn er de service vestigingen in Zaltbommel, Rotterdam en Venray.
AL 61 JAAR IN MEPPEL
De Nederlandse activiteiten van Hiab begonnen in de jaren 40 van de twintigste eeuw in Bedum. Daar werd de Bedumer Machinefabriek aangesteld als dealer van Hiab. Het merk HIAB is inmiddels 81 jaar oud en is al sinds de oprichting in Nederland actief, waarvan de laatste 61 jaar in Meppel. In de hele Benelux werken 170 mensen voor Hiab, waarvan ongeveer 100 in- en vanuit de hoofdvestiging in Meppel.
MAATWERK
Ondanks de schaal van de operatie werkt Hiab Benelux met maatwerk aan de beste oplossingen voor iedere klant. Door die grote schaal is standaardisatie op basis van modulariteit de basis. Dankzij de grote verscheidenheid aan mogelijkheden kan er met alle componenten en oplossingen toch maatwerk worden geboden. Met de hulp frames voor kranen bijvoorbeeld, die gebouwd worden op de specificaties van de truckfabrikanten. Steeds belangrijker wordt de integratie van de elektronica van de opbouw met die van de truck. Zomaar ergens wat opbouwen kan niet meer met de huidige moderne voertuigen, vandaar dat Hiab nauw contact heeft met alle truckfabrikanten.

Maatwerk met aandacht voor details



BREED MERKENPALLET
Onder Hiab vallen verschillende merken, met als eerste HIAB zelf. Dat merk bouwt en levert autolaadkranen tot 120 ton. Voor het zwaardere segment is er het merk Effer, met autolaadkranen tot 250 ton. Jonsered is weer een ander merk onder de Hiab paraplu, en dat merk is vooral gespecialiseerd in kranen voor recycling. Een ander kranenmerk is Loglift, zoals de naam al doet vermoeden speciaal ontwikkeld voor rondhout transport. Daarnaast zijn er nog de laadklep merken Dell en Zepro. Verder is er Moffet, dat ooit in Nederland begon als Kooiaap, en natuurlijk Multilift met zijn afzetsystemen. Alles bij elkaar dus een behoorlijk breed pakket.
TOTAALPAKKET
Voor voertuigen met bijvoorbeeld een autolaadkraan, een haakarm-afzetsysteem en een automatisch uitklappende achteroprij bumper met beveiliging hoeft de klant slechts één contactpersoon aan te spreken. Dat voorkomt misverstanden tijdens de opbouw en dat zorgt voor een optimale integratie van alle elektronica en hydraulische systemen aan boord. Bovendien vereenvoudigt dit de bediening voor de chauffeur. Het resultaat is een bijzonder gebruiksvriendelijke opbouw waarbij bedieningsfouten vrijwel zijn uitgesloten.
Iep van der Meer