De wereld van autoberging is geen dag hetzelfde. Tim Schenk (27) probeert het enthousiasme voor zijn vak over te brengen via zijn goed bekeken YouTube kanaal. BIGtruck draaide een deel van zijn dienst mee en kreeg een kijkje in de bergingskeuken.
Televisiekijken is behoorlijk veranderd. Hadden mijn ouders maar 3 netten tot hun beschikking, was dit in mijn tijd al heel anders met de komst van commerciële televisie. Als er iets groots op tv was, dan had het hele land ernaar gekeken. Vandaag de dag is Televisiekijken met de komst van internet en de komst van streaming services zodanig veranderd dat het ook een eigen schare kijkers met zich meebrengt.
Zeker met de wereld van YouTube heeft men een groot aantal kanalen met daarop hun eigen sterren. Je hebt zeker als je kinderen hebt vast weleens gehoord van Enzo Knol, Kwebbelkop en de jongens van StukTV. Allemaal wereldberoemd op hun eigen kanaal. Wij zijn vandaag op pad met Tow Truck Tim, nog niet zo groot als die andere YouTubers, maar dat kan vast niet lang meer duren…
DUMPERT
De kijkers van Dumpert kennen Tim misschien nog wel. Hij was enige tijd geleden trending met zijn filmpje over mensen die door een rood kruis reden terwijl hij op de vluchtstrook bezig was met een pechgeval. Zelfs Sylvana van Dumpert kwam langs voor een interview.
Ondertussen zijn we op de thuisbasis in Schiedam bij Tim ingestapt in zijn DAF 65CF uit 2011. Een wat oudere auto maar nog prima geschikt voor het werk.
In Capelle aan den IJssel is de andere vestiging van Roos. Tim werkt al een aantal jaar voor Roos Autoberging in Schiedam. Het bedrijf houdt zich bezig met autoberging, pechhulp en het transport van auto`s. Het werkgebied (Incident Management gebied) van Roos betreft een groot gedeelte van de ring van Rotterdam o.a. de A20 van Maassluis tot de Giessenbrug. Dan weer het gedeelte van Capelle tot Nieuwerkerk aan den IJssel, de A4 van Schiedam tot Delft en de andere kant van Schiedam tot Pernis. Ook hebben ze de A13 van het vliegveld tot de afrit Rijswijk in beide richtingen. Daarnaast nog een groot gedeelte van de provinciale wegen N470 en de N219.
MARATHON
Naar die laatste N-weg zijn we dan ook onderweg als er een melding komt van een man met pech. Deze meneer staat met zijn auto netjes in een pechhaven. De weginspecteur van de provincie (WIS) staat erachter om het geheel te beveiligen. “In principe staat deze man hartstikke veilig. Als ik hem weghaal, zou ik hem aan de overzijde neerzetten op de carpoolplaats zodat hij op hulp kan wachten. Ik moet hem alleen maar veilig weghalen vanaf de provinciale weg," vertelt Tim. Na het opladen van de Peugeot lossen we de auto toch bij de man thuis.
Dit lag toevallig op de route naar ons volgende pechgeval. Nadat we de man geholpen hebben, vervolgen we onze weg naar de volgende melding. Een man met een lekke band in de wijk Prins Alexander, Tim belt de man dat we onderweg zijn. Tim vertelt: “We rijden met z'n tweeën vandaag, bovendien neem ik de telefoon aan en stuurt daarmee onze planning aan. Daarnaast is er ook nog eens de Marathon en de A4 is gedeeltelijk wegens werkzaamheden afgesloten." Kortom een druk dagje!
LEKKE BAND
Ondertussen heeft Tim geprobeerd de band op spanning te krijgen alleen is deze in de wang gescheurd en nemen we de auto mee naar een garage. De man krijgt vervangend vervoer. Volgens Tim is dat per verzekering geregeld. Ikzelf vind het nogal wat, zelf een bandje vervangen is toch niet zo lastig? Blijkbaar kiezen mensen ervoor om meer te betalen en dit allemaal te laten regelen…bovendien zijn veel moderne auto's simpelweg niet eens meer voorzien van een reservewiel. We zetten de man af bij de collega`s van Logicx waar hij zijn vervangende auto mag ophalen en wijzelf vervolgen onze weg terug naar het depot in Schiedam waar alle auto`s worden opgeslagen.
AANRIJDING
Na het lossen en een kop koffie zijn we weer onderweg naar de volgende klus. Een IM-melding (Incident Management) houdt in dat er op de A20 ter hoogte van Schiedam auto's betrokken zijn bij een kettingbotsing. Bij het aanrijden zien we al verschillende blauwe zwaailampen. Er zijn 3 auto's bij het ongeval betrokken en de BMW heeft als laatste de hardste klap gemaakt. Een persoon uit de BMW moet worden nagekeken in de ambulance. Hij zit in elkaar gezakt op de geleiderail, wachtend op de ambulance. Tim neemt de situatie in zich op en informeert bij de WIS (weginspecteur van Rijkswaterstaat) welke voertuigen er mee moeten. Uiteindelijk blijkt alleen de BMW mee te mogen, waarvan de bijrijder van de BMW ondertussen wordt onderzocht in de ambulance. Het blijkt allemaal mee te vallen en het is meer de schrik van de klap. Tim heeft in no-time de beschadigde BMW met uitgeklapte airbags weer van de snelweg afgelierd. De 2 mannen nemen bij ons plaats in de Spacecab cabine en samen brengen we de beschadigde BMW naar het depot. Daar lost Tim de BMW weer van zijn vrachtwagen met de heftruck die een bergingbril heeft en daarmee eenvoudig de beschadigde auto's in het depot kan verplaatsen. De onfortuinlijke bestuurder haalt zijn spullen uit zijn auto en na het gereedmaken van alle papieren vervolgen de mannen te voet hun weg. Maandag zal Roos horen wat er met de auto moet gebeuren en gaat hij op transport naar een schade-expert.
LEGE ACCU
De telefoon is weer gegaan en Tim heeft een RoadGuard melding. Dit is een pechmelding die wordt verstrekt door verzekeraars. Met spoed zetten we koers naar Barendrecht voor een man met een lege accu. Tim vertelt onderweg hoe hij in het bergingsvak is gerold: “Vroeger was ik wat minder met school bezig en had ik andere prioriteiten, school heb ik toen niet afgemaakt en ben ik begonnen als automonteur bij de Kwikfit. Helemaal onderaan begonnen als assistent-monteur. Daarin doorgegroeid en aan de slag gegaan bij de gemeente Rotterdam en de rest van alle papieren gehaald. Maar toen kreeg ik een hekel aan vieze handen... Ik heb nog voor een uitzendbureau gewerkt als fleet- en transport manager op kantoor, maar ook dat was het niet voor mij, buiten werken vind ik toch prettiger. Henk Roos was al een goede vriend en ik viel af en toe wel eens in op de bergingswagen. In corona tijd ben ik er echt helemaal ingerold en het is echt het leukste werk wat er is vind ik.” De man met zijn Toyota hebben we weer op weg geholpen en we zijn alweer door naar de volgende pechmelding, wederom een lege accu, nu onder de rook van de Brienenoordbrug. Met dank aan het startpakket is ook deze auto weer snel op weg en we schieten snel een plaatje met de Maas op de achtergrond. Terug op het depot zit Henk Roos Sr. buiten te genieten van het lekkere weer. “Met Tim is het altijd een avontuur, gisteravond zat hij nog in het ziekenhuis en was het bijna kantje boord.” Tim licht toe: “Ik heb thuis een aquarium en daar zit een koraal in dat giftig is, dat ik tot gisteren nog niet wist. Dus heb ik gisteravond de hele avond op de spoedeisende hulp gezeten…gelukkig gaat het vandaag weer beter.”
FIJNE COLLEGA'S
Het werken in de berging zorgt ook voor een hoop avonturen. Mocht je de afleveringen op YouTube nog niet hebben bekeken, dan adviseren wij om dat toch even te doen. “Geen dag is hetzelfde en je maakt regelmatig wel wat bijzonders mee. ,,Het is fijn om mensen weer op weg te helpen en soms ben je weer met stomheid geslagen.”
Ook het werken met fijne collega's is belangrijk volgens Tim: “Zeker met moeilijke zaken zoals een dodelijk ongeval is het goed om samen te werken met mensen die weten wat voor impact het kan hebben.” En er samen goed over te praten.
Tim voelt zichzelf geen chauffeur en is er zeker geen een die het heeft over lampjes of glimmende velgen. Zijn eigen passie ligt bij het motorrijden en bij zijn vak als berger, of hulpverlener zoals hij het ook regelmatig ziet.
GOPRO
Gewapend met een GoPro filmt hij een groot gedeelte van zijn werk en plaatst hij elke zondagavond een nieuwe aflevering. Ondertussen heeft hij al flink wat volgers op zijn sociale kanalen, wat begon met kleine filmpjes over zijn werk op TikTok. Maar de behoefte was er om meer te laten zien en langere filmpjes te maken.Een collega van Tim was goed in het verzinnen van bijnamen en zo werd de naam Tow Truck Tim geboren. Een gedeelte van de merchandise van zijn website gebruikt Tim voor de aanschaf van de zogenoemde Tow Truck Tim beertjes. Deze geeft Tim aan kleine kinderen om ze gerust te stellen na een ongeval. Tim zegt: "Zodra ze zo'n beertje zien zijn ze vaak niet meer met de situatie bezig.” Een hulpmiddel wat een positieve uitwerking heeft. Juist met zijn YouTube Kanaal probeert Tim mensen op een positieve manier wat bewuster te maken, niet alleen over het bergingswerk maar ook over zaken die spelen bij een pech- of ongeval. Dat je bijvoorbeeld niet door een rood kruis moet rijden, mensen zijn er aan het werk voor jullie en de mensen met pech, zoals Tim, die willen ook na een werkdag weer veilig thuiskomen.
WEGGEZAKTE BMW
De volgende melding is alweer binnengekomen op de telefoon en na het overleg met zijn collega gaan wij op pad naar Vlaardingen, daar staat een BMW vast in het gras. Als we er aankomen, verbazen we ons hoe diep de BMW is weggezakt. Het heeft de afgelopen dagen flink geregend en de plassen staan nog op het gras. Na wat manoeuvreren staan we goed en rolt Tim de Lier uit en trekken we de BMW uit het gras. Tim adviseert de bestuurder om eerst even langs een wasbox te rijden en goed zijn velgen uit te spuiten. De brokken met klei zitten echt overal… De vraag hoe en waarom de beste man op het gras in een parkje is terechtgekomen, laten we maar even in het midden. We vervolgen onze weg. Tim zet ons weer af bij het depot en haast zich naar een IM-melding op de A13. Zijn dienst zit er eigenlijk op maar het werk is nog niet klaar…
We hebben een mooi dagje mogen proeven van het bergingswerk en de verschillende dingen die jij daarbij tegenkomt. Daarnaast is Tim lekker enthousiast over zijn werk. Wil je hier meer van zien? Neem dan zeker een kijkje op het kanaal van Tow Truck Tim: https://www.youtube.com/@towtrucktim
Maak het niet erger, bel een berger!