Na onze eerste rij-impressie werd het tijd voor een echte BIGtruck RoadTest met de nieuwe Turbo Compound uitvoering van de Renault Trucks T. De techniek aan boord is niet uniek of nieuw, maar de interpretatie die Renault Trucks eraan geeft mondt uit in meer rijgenot en trekkracht, zo blijkt op onze BIGtruck Ardennenroute.
Bij een Turbo Compound motor wordt de restenergie van de motor nog een keer toegepast door een tweede turbo. Die geeft zijn kracht rechtstreeks terug aan het vliegwiel via een tandwielkast. Dat betekent dus meer efficiency, maar ook meer koppel, en dat merk je in de nieuwe Renault Trucks T Turbo Compound. Op onze 'meet heuvel' in de Ardennen ga je normaal met 40 ton omhoog met een snelheid die 10% is van wat er op de deur staat.
Een 450 pk truck rijdt daar dus 45 km/u als het goed is. Met de 480 pk sterke Renault T liepen we echter met 51 km per uur omhoog in de automaat modus op Eco. Daarbij stond de truck in de negende versnelling bij 1350 toeren. Dat betekent dus dat de Renault heel veel koppel levert, en het betekent ook dat er niks mis is met die Eco mode. Bij veel trucks betekent ‘Eco’ namelijk dat de aandrijflijn vrij futloos is, maar daar bleek bij de Renault niks van.
De nieuwe generatie herken je vooral aan de koplampen
LICHTGEWICHT
Maar laten we beginnen bij de truck zelf. Een rode Renault Trucks T, met de lage cabine dus, en dan ook nog in een hele basic uitvoering. Een echte vlootauto eigenlijk, met een eenvoudige bestuurdersstoel en zelfs zonder koelkast. Verder ontbreken de klepjes voor twee van de bovenkastjes in deze uitvoering. Typisch een trekker voor nationale distributie, of bijvoorbeeld om een supermarkt mee vol te rijden dus, al zou je dan ook een koelkast willen hebben. Die staat natuurlijk gewoon op de optielijst, maar Renault heeft er alles aan gedaan om het eigen gewicht laag te houden. Met 7.443 kilo is dat prima gelukt. De trekker staat voor op paraboolvering en achter zijn er twee luchtbalgen. Verder is er geen retarder aanwezig, maar de 430 kW sterke motorrem volstaat prima, zo bleek in de Ardennen.
Nog het oude logo, dit wordt binnenkort vervangen
STUURVERSTELLING
Met de nieuwe ‘Evolution’ generatie van Renault Trucks, te herkennen aan de nieuwe koplampen, heeft het merk eigenlijk het enige minpunt aangepakt van de T- serie, de stuurverstelling. Die is nu optimaal, en één van de beste die je kunt kopen in een truck. De bediening is eenvoudig en je kunt het stuurwiel in vrijwel iedere gewenste positie plaatsen. Verder is er de slimme cruise control met twee voorkeuren die bovendien je instellingen onthoudt als je het contact afzet. Rationeel is er dan ook helemaal niks mis met de T-serie, maar het is natuurlijk wel een kwestie van smaak. Het dashboard is bijvoorbeeld afwijkend van de andere merken, maar het is wel echt een truckontwerp. Strakke lijnen, duidelijke schakelaars en twee info displays kenmerken de cabine.
ALLEEN SPIEGELS
De Renault cabine oogt modern, zeker na de laatste update. Dit merk is nog trouw aan conventionele buitenspiegels, iets wat veel chauffeurs zullen waarderen. Toch is daar een minpuntje te bespeuren, want met name het zicht naar rechts wordt er wel door belemmerd. Het spiegelhuis zit te dicht op de A-stijl waardoor het opletten is met de dode hoek. Bij de testauto is een dodehoekcamera gemonteerd, maar die geeft niet het optimale beeld. Dat komt deels door de plaatsing van de camera, maar ook door de te geringe groothoekfunctie. Afgezien daarvan is het zicht rondom gewoon goed, ook vlak voor de auto.
SPECIALE TRAILER
Zoals gewoonlijk testen we de Renault truck met onze eigen Pacton trailer. Dat is een standaard schuifzeil oplegger met ballast, waardoor het totaalgewicht op 40 ton ligt. Afgezien van een perfecte uitlijning is dat een oplegger zoals die van de meeste transportbedrijven. Renault Trucks kwam vanuit Frankrijk met een speciaal geprepareerde Frappa oplegger. Dat is een enorm gestroomlijnde oplegger met een dichte onderkant, zijskirts en zelfs een testarossa achtige achterkant met luchtgeleiders. Verder is die trailer smaller en lager, loopt het dak af en is de achterkant smaller dan je zou willen voor een optimale belading. Wij vragen ons af wat dat scheelt ten opzichte van onze eigen Pacton oplegger.
Met de nieuwe ‘Evolution’ generatie van Renault Trucks, te herkennen aan de nieuwe koplampen, heeft het merk eigenlijk het enige minpunt aangepakt van de T- serie, de stuurverstelling. Die is nu optimaal, en één van de beste die je kunt kopen in een truck.
TRAILER TEST
Om dat uit te vinden, reden we het vlakke gedeelte van de test nog een keer, maar dan met die gestroomlijnde Franse oplegger. In het bergtraject zul je van de stroomlijn niet veel merken, want daar moet de aandrijflijn toch hard werken, maar op het vlakke deel zou de stroomlijn het verschil moeten maken. Het blijkt goed te werken, want waar we met onze Pacton trailer uitkomen op 1 op 5 precies (19,97 liter op 100 km) rijden we met die Frappa oplegger 1 op 5,51 (18,13 liter op 100 km). Dat scheelt dus een halve liter op iedere honderd kilometer! De vraag is echter of dat financieel opweegt tegen de meerkosten van al die stroomlijn onderdelen en het verlies van volume.
CONCLUSIE
Met de nieuwe generatie Turbo Compound motoren zet Renault Trucks een bijzonder soepele en efficiënte machine op de weg. Met 480 pk en een koppel van maar liefst 2700 Nm levert de 13 liter-motor veel trekkracht en souplesse, en dat doet hij nog zuinig ook. Met onze eigen Pacton test oplegger scoorde de Renault Trucks T 480 TC een prachtige 21 liter op de honderd kilometer op het vlakke gedeelte. Tijdens de trailervergelijking tussen knooppunt Leenderheide en Maastricht liep het verbruik zelfs terug tot 19,97 liter op de 100 kilometer. Dat is één op vijf, en dat is een hele nette waarde!