BIGtruck Reportage

VEDER­LICHT RUIMTE­WONDER­ 

De trucks van Tiltrans met hun opvallende kleurstelling pik je er op de snelweg al van ver uit. De huisstijl met de oranje bumper, spatborden en dak en de witte deuren springen er goed uit zullen we maar zeggen. De trucks van het Friese familiebedrijf zijn van de merken Scania, Mercedes-Benz en DAF. De nieuwste is een nieuwe DAF XG 480., wij reden mee met chauffeur Jan van ’t Zelfde met zijn indrukwekkende nieuwe reisgenoot.

Tiltrans uit het Friese Burgum heeft een wagenpark van 60 eigen trucks, aangevuld met 10 vaste charters. Naast de hoofdvestiging in Burgum is er ook een standplaats in het Brabantse Best, van waar uit 10 auto’s hun ritten doen. Chauffeur Jan van ’t Zelfde (57) is één van die chauffeurs uit Best, al bespeuren we geen Brabants accent bij hem. ,,Dat klopt, want ik ben import in Brabant. Ik kom oorspronkelijk uit Katwijk waar de naam Van ’t Zelfde meer voorkomt. Mijn familie zit vooral in de snackbars en in de vis en dat was ook mijn voorland maar dat zag ik niet zo zitten. Ik ben dan ook eigenlijk altijd chauffeur geweest,’’ aldus Jan.

BINNEN LOSSEN

Jan heeft eigenlijk altijd internationaal gereden en ook bij Tiltrans rijdt hij door heel Europa. ,,Wij hebben veel werk naar Denemarken, maar we rijden ook naar Spanje, Italië en Frankrijk. In een land als Spanje zie je maar weinig Nederlanders meer. Dat was vroeger wel anders, maar ik vind het nog steeds leuk werk,’’ aldus Jan. De lading in de bulkoplegger komt van Sonac in Burgum, een bedrijf waar Tiltrans huisvervoerder is. De lading bestaat deze rit uit verenmeel, een grondstof die wordt toegepast in de diervoeder industrie. In Coevorden wordt de combinatie eerst gewogen en vervolgens rijden we het terrein op naar de losplaats. We hebben geen geluk, want er moet binnen gelost worden. Dat ziet er op het plaatje minder mooi uit, maar het is niet anders.

LICHTGEWICHT RUIMTE KAMPIOEN

Tijdens het lossen vertelt Jan over zijn nieuwe DAF XG. ,,Ik werk nu zeven jaar voor Tiltrans en hiervoor had ik een Mercedes-Benz Actros. Die kreeg ik ook nieuw, maar na ruim acht ton kreeg ik deze nieuwe DAF. Ik vind het echt een top auto. De XG cabine is lekker ruim, en in deze auto past mijn magnetron gewoon in een bovenkastje. Verder is het bed super en is het een hele stille en comfortabele auto. Ook trekt en schakelt de DAF erg goed, veel beter dan ik gewend was.’’ Tiltrans koos voor een draaiende chauffeursstoel en een opklapbare zitting aan de rechterkant. De truck is uitgerust met stand airco en een dode hoek camera als vervanger voor de frontzicht- en trottoirspiegels.

Het zicht naar achteren is meer dan prima met de standaard buitenspiegels, en dus geen camera systeem. Opvallend is het lage eigen gewicht van de DAF XG 480. Met name in het tank- en bulktransport is een laag gewicht belangrijk. Met 7960 kilo is dat zelfs minder dan dat van de vorige generatie DAF XF Super Space Cab, en dat ondanks de enorme cabine en de 4 meter lange wielbasis. Dankzij die wielbasis is er ook voldoende ruimte voor de PTO aangedreven bulk compressor aan het chassis, en zelfs voor een extra RVS kist.

Na het lossen belt Jan voor zijn volgende ritje. ,,Ik moet nu laden in Ter Apel voor midden Frankrijk, ook weer grondstoffen voor diervoeders. Dat betekent echter wel dat je niet mee kunt naar het laadadres, want daar mag je niet fotograferen’’. Dat betekent het afscheid van Jan en zijn indrukwekkende DAF XG. Vanavond staat zijn riante cabine vast weer bij één van zijn favoriete Routiers in Frankrijk.

Iep van der Meer

Vorige pagina

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!