BIGtruck RoadTest

MERCEDES VERLEIDT DE EIGEN RIJDER

Voor het eerst sinds 2018 mochten we een Mercedes Actros op onze testroute verwelkomen, en niet zomaar één. Voor onze exclusieve test in BIGtruck werd er het topmodel van stal gehaald. De Actros L GigaSpace Met zijn 15,6 liter turbocompound-motor, goed voor 630 pk een truck die bewijst dat een V8 niet altijd nodig is voor een topvermogen. Opvallend zijn de iets gewijzigde koplampen, het nieuwe Mirrorcam-systeem en een weldadig uitgeruste Actros L-cabine, waar menig eigenrijder voor zal vallen.

Hoe we ons ook verlekkeren aan mooie trucks van andere merken, we kunnen er niet omheen dat Mercedes nog altijd met afstand de meeste vrachtwagens verkoopt in Europa. Daarbij wordt vanaf zes ton gerekend, maar precies het segment van zes tot twaalf ton is het kleinste. De bulk zit in het zwaardere werk. Maar in het middensegment van 12 tot 15 ton doet Mercedes het ook goed. Dat komt doordat er veel bedrijven zijn die hun transport zelf doen. Bij het Duitse merk met de ster kun je terecht vanaf een Citan bestelwagentje via de Vito en de Sprinter tot en met zwaar transport trekkers. Vooral voor in eigen vervoer groeit dit merk dan ook mee met de vervoersbehoeftes. Daarbij komt de reputatie van de ster, die is ijzersterk over de hele wereld. In Nederland heeft Mercedes het in 2021 prima gedaan, er werden ook weer een paar honderd meer trucks van het type Actros verkocht.

ACTROS L

Het topmodel van de Actros heeft voortaan de letter L achter zijn naam. Dat heeft niks te maken met de lengte, want de Actros cabine is nog steeds aan de korte kant. Die letter staat wel voor ‘Leise’ en ‘Luxe’ want het verschil zit hem vooral in de isolatie. Betere geluidsisolatie zorgt er voor dat je minder geluid binnen krijgt. Daarvoor zijn overal rubbertjes aangebracht, maar ook een dikkere isolatiedeken onder de cabine. Verder is het stoelframe wat lager, waardoor je eenvoudiger je zitpositie kunt instellen. Door die stoelverlager zit je ook minder met je bovenbenen voor de zijruiten, een fenomeen dat chauffeurs als niet prettig ervaren in de vorige modellen.

3000 NM!

Onderweg met de Actros L valt ons als eerste de stilte in de cabine op. Het isolatiepakket werkt, want me meten 60 Db(a) bij 80 kilometer per uur en dat is fluisterstil. Het tweede dat ons opvalt is dat de bak behoorlijk beter bij de les is dan eerder het geval was. De software is nieuw en dat merk je. Het ‘nadenken’ waar de Actros nog wel eens last van had bij rotondes is nu zo goed als verdwenen. In combinatie met die dikke 15,6 liter OM473 zespitter met Turbocompound zorgt dat voor een bijzonder pittige aandrijflijn. Vooral in de Ardennen komt deze beul tot zijn recht. Het maximale koppel van 3000 Nm wordt geleverd bij 1100 toeren en dat merk je behoorlijk. De Actros verkeert bijna in de ontkennende fase waar het gaat om de hellingen in de Ardennen en laat menig collega de achterkant van onze trailer zien!

ZEER GEAVANCEERD

Het rijden gaat bijna vanzelf. Zeker wanneer je alle systemen inschakelt, hoef je alleen maar te kijken en te sturen. Onze testtruck is voorzien van alles wat het Duitse merk levert, inclusief de nieuwe Mirrorcam met kortere armpjes. Dat het beeld daar niet onder te leiden heeft is al snel duidelijk. Door de nieuwe software is het zelfs beter dan bij de Mirrorcam 1.0 versie! Verder heeft de Actros L alle rijassistentie en veiligheidssystemen aan boord die je kunt verzinnen. Zo is er de spurhalte-assistent die je helpt om rechtuit te rijden. Dat doet de Actros door in te grijpen in de besturing. Je plek op de weg kun je zelf instellen. Strak langs de linker- of rechter belijning of in het midden. Het is bijna autonoom rijden, maar je moet het stuur wel vast blijven houden. Verder is er uiteraard PPC, maar deze truck heeft ook PPC Urban met kennis van alle wegen. Tot nu toe werkte PPC alleen op snelwegen, maar deze slimme Actros kan ook op andere wegen zelf zijn tempo bepalen. Dat doet hij door kennis van het wegennet, verkeersbord herkenning en een combinatie van camera en radarbeelden. Zo kun je al cruisend op de cruise control binnendoor rijden. De truck weet waar rotondes, verkeerslichten of andere punten zijn waar hij van het gas af moet. Doordat de truck zelf weet hoe zwaar hij is kan hij zelfs volautomatisch rotondes nemen. Daarbij moet je wel zelf uit blijven kijken naar ander verkeer en sturen, want dat kan hij niet zelf.

CHAUFFEUR BLIJFT DE BAAS

Natuurlijk kunnen alle slimme systemen gewoon uit, maar waarom zou je dat doen. Het is ontzettend leuk om te zien wat de techniek al kan, al is het soms irritant. Zo ging de truck remmen toen hij een verkeersbord zag dat was blijven staan bij inmiddels beëindigde werkzaamheden. Het systeem ziet dan een bord van 50, en past onmiddellijk zijn snelheid aan. Wettelijk gezien erg correct, maar in de praktijk werkt dat vaak anders. Gelukkig kun je het systeem simpel overrulen met een dotje gas. Het belangrijkste blijft tenslotte dat de chauffeur altijd de baas blijft. Dit geldt ook voor het PPC gebruik in de Ardennen. Het systeem zal kort voor de top van de berg gas terug nemen. Dat is hoogst efficiënt, want daarna val je vanzelf weer naar de 90 km/h. Het is alleen lastig uitleggen aan de collega die je bergop net in hebt gehaald als je meteen daarna snelheid mindert. Ook dan volstaat even gas geven om de snelheid er in te houden.

CONCLUSIE

Alles bij elkaar is de Actros ook elf jaar na zijn introductie nog steeds bij de tijd, en in sommige opzichten de concurrentie ver vooruit. Jammer is dat Mercedes nog niet koos voor een ‘midlife update’ met een nieuw uiterlijk. Op zich is er niks mis met het design, maar afgezien van de nieuwe LED koplampen en de Mirrorcam camera’s staat er nog exact het zelfde model als 11 jaar geleden. Onderhuids is de Actros helemaal up to date en met het comfort in de grootste cabine van dit merk is helemaal niks mis. Qua brandstofverbruik scoort de 630 pk sterke krachtpatser op het vlakke traject met bijna 1 op 4 voorbeeldig. In de bergen en binnendoor is dat wat minder, maar dat juist bij stop- and go verkeer en op steile hellingen kies je bij deze truck vooral voor het comfort van al die brute kracht.

Iep van der Meer - Tim de Jong

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!