BIGtruck Reportage

HEADERBLOK

BIGtruck Reportage

'WAT ZWART IS MOET ZWART BLIJVEN

BIGtruck Reportage

'WAT ZWART IS MOET ZWART BLIJVEN

De dag begint als chauffeur Justin Wolffers (39) op luidruchtige wijze bij P&M Jansen Transport arriveert in zijn oude Chevy Bel Air. Naast hem zit Ted, een Franse Bulldog van 2,5 jaar oud. Met een outfit vol verwijzingen naar Rotterdam en een bijbehorend accent is er geen twijfel aan waar Justin vandaan komt. Mocht je twijfelen, dan staat het met koeienletters op de zonneklep. Dit is Rotterdam!

Allereerst moet er een trailer worden opgepikt bij Freightline in Maasdijk. Zelfs in de spits op de A20 zit Justin te genieten achter het stuur. “Je ken lullen wat je wilt, maar dit is toch gewoon gaaf?” klinkt het in plat Rotterdams. De pikzwarte Scania is dan ook iets bijzonders. “Deze auto zag er op de foto’s al dik uit,” vertelt Justin. “Toen we gingen kijken, bleken er gouden spikkels in de lak te zitten! Da’s toch helemaal gers!”

NACHTBURGEMEESTER

Toen de auto uiteindelijk bij P&M Jansen Transport op de dam stond, kwamen de plannen om de wagen nog opvallender te maken. Zwart met gouden accenten was blijkbaar niet genoeg. “We wilden geen ‘black pearl’ of ‘black magic’. We wilden wat anders,” legt Justin uit. “Toen zei iemand: wat zwart is, moet zwart blijven. En zo kwamen we uit op Jules Deelder.” De in 2019 overleden dichter en nachtburgemeester is nog steeds een icoon in Rotterdam.

BARRE GAANDER

In Maasdijk is de juiste trailer snel gevonden, en we zetten koers naar Barendrecht. “Eens kijken of we kunnen laden,” roept Justin. Samen met een andere wagen van P&M Jansen Transport rijdt hij vast voor Freightline: groenten en fruit laden voor Groot Brittannië. Het veilingterrein in Barendrecht kent Justin dan ook als zijn broekzak. “Eigenlijk slaat het nergens op dat we zulke dikke auto’s rijden,” klinkt het weer in het Rotterdams. Toch hoort het bij het bedrijf. Ooit reden Peet en zijn zoon Marco Jansen heel Europa af voor Dijco, toen nog Van Dijk Delft. Hun Scania Streamlines met Starline verhoogd dak waren bekende verschijningen. Net zoals de chauffeurs zelf. “Peet is een echte old-school barre gaander,” zo vat Justin het samen. “Iedereen kent hem. Ze zeggen dan ook dat P&M Jansen staat voor Pa & Ma”.

DIKKE WAGENS

Tijden veranderden echter, en P&M Jansen Transport moest met de tijd mee. Zware tijden braken aan, met persoonlijk ongeluk en minder werk. De drie zoons van Peet Jansen moesten een moeilijke beslissing nemen. Zo’n tien jaar geleden besloten ze te stoppen met internationaal rijden. Het bedrijf richtte zich volledig op lokaal werk. Het was de juiste beslissing: de zaken gaan nu uitstekend. Er is zoveel werk, dat het bedrijf chauffeurs tekort komt. Maar dikke auto’s zijn er nog steeds bij P&M Jansen Transport. Naast de zwarte Scania van Justin rijdt het bedrijf bijvoorbeeld met twee oude Scania’s uit de jaren ‘90. “Vroeger reden ze allemaal nieuwe spullen, maar nu hebben we dat niet nodig,” vertelt Justin. De markt van tweedehands vrachtwagens wordt daarom goed in de gaten gehouden. Juweeltjes hebben de heren snel in de gaten. “Zo kunnen we een dikke wagen rijden voor weinig geld.”

ONGEMAKKELIJK

Bij het eerste adres in Barendrecht blijkt de lading niet klaar te staan. Gelukkig is het tweede adres vlakbij. Hier rijdt Justin een paar pallets fruit de oplegger in, iets wat zich even later bij het derde adres herhaalt. De Scania van Justin is geen onbekende hier. “Gelukkig staat er geen Amsterdam op!” roept een langslopende chauffeur ons toe. “Ik word vaak aangesproken met deze wagen. Ook door mensen waar je het helemaal niet van verwacht. Iedereen kent Jules Deelder.” Een diepe zucht volgt. “Soms word ik daar wel een beetje ongemakkelijk van.”

LAAGVLIEGEN

Met een volle trailer rijden we terug naar Maasdijk. De hond ligt nog steeds te slapen op het bed. Veel mensen denken dat de Scania uit 2013 een V8 heeft, maar dat is niet zo. Justin maalt er niet om. “Je hebt een achtcilinder voor de trekkracht. Met een zescilinder kun je laagvliegen.” Justin realiseert zich dat niet iedereen zijn wagen met gouden spikkels mooi zal vinden. “Hij moest op ‘t randje zijn,” zegt hij. “Toen hij terugkwam, riepen mensen: ‘zijn jullie blind of zo? Dat Rotterdam staat er veel te groot op, joh! Maar zo moet het. Het is herkenbaar.”

NIET IN MIJN WIJK

In Maasdijk gaan er wat pallets uit, en komen er wat pallets bij. De volle trailer moet naar Hoek van Holland, waar hij op de boot moet naar Engeland. In de hectiek van de haven blijft Justin opvallend rustig: hij weet precies hoe dit werkt. Binnen no-time zijn we terug in Maasdijk voor een nieuwe lege oplegger. De bestemming: Waddinxveen. “Zo, dat is voor mijn doen kilometers maken,” lacht Justin. Hij blijft graag in de buurt van zijn Rotterdam. “Soms sturen ze me wel eens naar de Betuwe ofzo. Dat is niet echt mijn wijk, zeg maar.”

Overal heeft Justin een pasklaar Rotterdams antwoord op, zoveel is duidelijk. Zo ook over het oude goudkleurige stuur in de Scania. “Dat hebben we d’r afgelopen weekend ingezet. Het lag al een tijdje, want het was druk. Maar vrijdag belde Jeffrey, de baas. Hij zei: ‘Zullen we effe dat stuurtje erin schroeven dan? Het wordt toch takkeweer.”

TIKTOK

Toch kent Justin ook Waddinxveen op zijn duimpje. Geroutineerd stuurt hij van het ene laadadres naar het andere voor pallets met groente en fruit. Twee jaar werkt hij nu voor P&M Jansen Transport. Jarenlang bevoorraadde hij cruiseschepen met de vrachtwagen, maar daar kwam door corona de klad in. Nu zit hij helemaal op zijn plaats. “P&M Jansen Transport is één grote Rotterdamse familie. Het is altijd gezellig. Op zaterdag gaan we wassen en sleutelen. Je mag alles aan je wagen doen, als het maar goed gebeurt.”

Terwijl we voor het dok staan en Ted de hond luid snurkend doorslaapt, laat Justin zijn andere grote hobby zien: het maken van filmpjes voor TikTok. Regelmatig filmt hij zijn Scania of die van zijn collega’s. Het levert mooie en grappige filmpjes op, die soms erg vaak bekeken worden. “Zo maken we P&M Jansen Transport ook bekend. Lachen toch.”

GERS

Het loopt tegen de avond als de laatste pallet in de trailer gaat. In Justins woorden moeten we “als een speer terug”, want de oplegger moet nog met de boot mee. Gelukkig staat er geen file op de A20. Als we in het Westland aankomen, belt Justin alvast met de loods. “Dokkie zestien? Da’s goed!” klinkt het weer in plat Rotterdams. Helaas is het nog even wachten op de laatste pallets, maar iets na zevenen kunnen we koers zetten naar Vlaardingen. Hier parkeert Justin de trailer tussen vele soortgenoten op de terminal van DFDS. Het zit er weer op voor vandaag: met de losse trekker gaan we terug naar Rotterdam. Zodra we in de buurt komen, wordt ineens de hond wakker, alsof hij het ruikt. Justin vertelt wat hij nog wil met de Scania. “Ik ben nu met het interieur bezig. Misschien komt er nog een bullbar. Verder wil ik nog gouden luchthoorns bovenop, van die grote. Dat is toch gers?”

Foto's, tekst en video: Maarten van der Westen

Vorige pagina

BIGtruck geeft ruimte aan de Truckspotter!

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!