BIGTRUCK REPORTAGE

NIEUWE PACTON TEST OPLEGGER VOOR BIGTRUCK

BIGtruck zet al sinds het prilste begin in 2013 een Pacton oplegger in voor de BIGtruck RoadTest. Die trailer staat het hele jaar voor ons klaar met testballast, en hoewel de huidige trailer nog lang niet op was, besloot Pacton toch een nieuwe te bouwen, geheel volgens onze wensen!

Sinds de start van BIGtruck was de huidige oplegger alweer de tweede die wij inzetten. Bij de start gaven wij aan dat we graag een eigen trailer wilden hebben voor het testen van trucks. Daarmee krijgen alle test trucks te maken met dezelfde oplegger, en dat is wel zo eerlijk. De relatie met Pacton was er al langer en ook nu wilden wij als Nederlandse media het liefst een Nederlands product.

De eerste BIGtruck Pacton oplegger werd al na drie jaar vervangen, maar met de tweede deden we aanzienlijk langer, en na zes jaar was hij nog lang niet aan vervanging toe. Voor Pacton was dit echter het moment om de trailer als bijzonder aantrekkelijke occasion door te verkopen. Besloten werd dan ook om een compleet nieuwe oplegger te bouwen, deze keer op SAF assen met een fusee gestuurde derde as. Het bleek namelijk weer dat de banden van de laatste as vrij snel slijten door het vele manoeuvreren voor de foto’s en video's. Bovendien staat het ook wel wijs, zo’n naloop-gestuurde as en het oog wil ook wat. Dat is ook de reden voor de gesloten zijafscherming van Gepro Box over de volle lengte. Dus ook tussen de assen en naar de achterbumper toe.

Alles begint met koffie en het doorpraten van de details

Lasersnijden, aangestuurd door een computer

Het lassen van de chassisbalken met een soort robot

Het begint al op een trailer te lijken zo

Montage van alle leidingen en luchtslangen

De lichtbalk wordt voorzien van bedrading en lampen

MAATWERK

De afwerking van de zijafscherming is een eigen product van Pacton, en daarbij is er duidelijk oog voor detail. Zo zijn de kisten keurig ingebouwd in de zijafscherming, net als extra ingebouwde achteruitrijlampen. Maar natuurlijk begon het allemaal met een chassis. Dat wordt in Ommen volledig zelf en op maat gebouwd door middel van een speciale chassislijn waarbij een lasapparaat op rails over de volledige lengte van het chassis last. Alle onderdelen worden in eigen huis met een lasersnijder op maat gemaakt, waardoor er na verloop van tijd een stapel ijzeren onderdelen ligt die samen de trailer vormen. Zie het als een enorm bouwpakket, wat in de productielijn wordt samengesteld.

Kisten, in lijn met de zijafdichting

VOLLEDIG GESCHOOPEERD

Nadat alles vakkundig in elkaar is gelast wordt het complete chassis gestraald en geschoopeerd. Dat is een mooi woord voor vuurverzinken, en dat zorgt voor een duurzaam fraai uiterlijk. Het bewijs daarvan vormt de huidige oplegger, want roest zit er niet op na tien jaar! Na het schooperen wordt het hele chassis in de primer gespoten, waarna de laklaag zorgt voor het fraaie uiterlijk. Intussen liggen ook de SAF assen al klaar, met de naven keurig in dezelfde grijze kleur gespoten als het chassis.

DRIEDUBBELE BANDENSPANNINGSCONTROLE

De SAF assen met schijfremmen zijn voorzien van het SAF Tire Pilot I.Q. systeem. Daarbij loopt er een luchtleiding door de naaf waarmee de banden op druk worden gehouden. Standaard en verplicht is al het TPMS systeem, waarmee de bandenspanning op het display van de truck gezien kan worden. Het SAF systeem voegt daar een dimensie aan toe, omdat de bandenspanning niet alleen gecontroleerd wordt, maar ook actief bijgepompt. Bij een klein luchtlek krijg je als chauffeur een seintje, maar je kunt dan wel gewoon doorrijden naar de werkplaats. Dat voorkomt stranding op de vluchtstrook, of dure bergingskosten. Ook voorkomt het extra schade zoals afgerukte spatborden of erger. Dat zijn dus twee bandenspanning systemen, maar daarnaast is er ook het Continental Conti-Connect systeem. Dat bewaakt niet alleen de bandenspanning maar ook de temperatuur van de banden. De data is eenvoudig in een App af te lezen en die App geeft ook meteen de locatie van de trailer aan! De banden zelf zijn natuurlijk ook van onze bandenpartner Conti, en wel de Conti Hybrid HT3. Dat zijn banden met grip label B en energielabel B. Dat zorgt voor optimale grip en een lage rolweerstand. Vooral dat laatste is van groot belang, aangezien wij verbruikstesten doen met deze oplegger.

SAF assen met automatisch bandenspanning systeem

Deze mega machine bij Albers Zeilmakerij snijdt en last het zeildoek

ALBERS SCHUIFZEILEN

Voor de schuifzeilen viel de keuze op Albers Zeilmakerij in Ede. Het door FilmPloeg gemaakte ontwerp werd daar uitgewerkt en geprint, waarna de zeilen een speciale coating kregen waardoor ze ook langdurig mooi blijven. Wij bezochten Albers tijdens de productie van de zeilen. Daarbij wordt het zeil door machine voorzien van versterkingen en slijtagebescherming. Een volledig geautomatiseerd proces op een enorme, computergestuurde snij- en lamineer tafel. Echt boeiend om te zien hoe alles precies op de juiste afmetingen wordt gelamineerd en gesneden. Vervolgens worden de gespen en de rollers handmatig gemonteerd, waarna het zeil klaar is. Tegelijkertijd werd door Albers de print voor op de achterdeuren geprint.

MONTAGE

Het gelakte chassis, met inmiddels de assen eronder, wordt bij Pacton voorzien van alle leidingen en kabels, luchtketels en dergelijke. Daarvoor ligt het chassis op de zijkant, waardoor de medewerkers er gemakkelijk bij kunnen. Daarna wordt het kopschot gemonteerd en wordt de bamboevloer er in gemaakt. Elders is de lichtbalk al helemaal klaar gemaakt, waarna die er ook achter kan. Daarin zitten fraaie Aspöck Ecoround LED lampen gemonteerd. Drie aan elke kant en twee extra met combi functies voor achteruitrijlicht en mistachterlicht. Verder zijn er achter vijf toplampjes gemonteerd, een Orlaco achteruitrij-camera en twee toplampjes op het kopschot. Als extra wordt de gesloten zijmarkering voorzien van extra achteruitrijlampen die mooi zijn weggewerkt in de beplating. In die gesloten zijafscherming zijn achter de assen twee RVS kisten aangebracht, waarvan de deksels in lijn zijn met de rest van de zijafscherming. Erg fraai gedaan, want hierdoor wordt het één fraai geheel.

De nieuwste LED lampen van Aspöck, de Ecoround

LADEN

Het resultaat mag gezien worden en we zijn dan ook trots als de nieuwe Pacton de fabriek uit rolt. Nu nog ‘even’ laden en we zijn klaar voor de volgende test! Bij het laden houden we rekening met elektrische trekkers. Dat wil zeggen iets minder schoteldruk, om de aslast van de trekas een beetje binnen de legale perken te houden. Dat kan door de betonnen ‘Legioblocks’ net even anders te laden dan de vorige keer. De blokken worden op rubberen strips en op houten balken geladen, uiteraard strak tegen elkaar. Vervolgens wordt alles muurvast gesjord met spanbanden.

VAN WINKOOP

Met de geladen trailer rijden we naar Ermelo, waar Van Winkoop Reclame zorgt voor de finishing touch. Hier worden de kisten voorzien van een fraaie witte striping met een aantal sponsornamen, waarmee het een echte test trailer wordt! Verder wordt het TIA Cowboy Club logo op de achterdeuren geplakt, waarna de trailer helemaal af is. Wij zijn ongelofelijk trots op het eindresultaat. Deze trailer ga je de komende jaren regelmatig terugzien in BIGtruck Online Magazine, op YouTube, op televisie en uiteraard op Youtube!

Stickers printen en snijden is hightech bij Van Winkoop

Click here

Van Winkoop Reclame zorgt voor pinstripes en reclame op de trailer

Click here

Uiteraard moet het Tia Cowboy Club logo er ook op!

Click here

OVER PACTON

Pacton Trailers in Ommen is een puur Nederlands bedrijf, en één van de laatste echte trailerbouwers van formaat die ons land rijk is. Het begon allemaal in Rotterdam in 1910, toen H.P. van der Ploeg een smederij begon. In 1948 verhuisde het bedrijf naar Nieuwerkerk a.d. IJssel, waar gestart werd met de ombouw van ex-legertrucks, aanhangwagens en opleggers. In 1950 ontstond de merknaam Pacton, een afkorting van Ploeg’s Aanhangwagens Chassis Trechters Opleggers Nieuwerkerk. Een wat merkwaardige opsomming maar het resulteerde wel in een ijzersterke naam, die over de hele wereld bekend werd.

In 1955 verhuisde het bedrijf naar Ommen. Daar was een groot potentieel aan arbeiders en de grond was vele malen goedkoper dan in het westen van het land. Na de nodige overnames, waarbij Van der Ploeg het bedrijf steeds zelf terug kocht, ontstond in 2009 Pacton Trailers BV. In 2010 werden de merknamen Floor en Kennis toegevoegd aan het merkenpakket. In datzelfde jaar verhuisde ook de productie volledig naar Ommen. In 2015 werd DTC toegevoegd aan het bedrijf. Die letters staan voor Dutch Trailer Center en dat bedrijf is gespecialiseerd in de handel en verhuur van getrokken materieel.

Iep van der Meer


Vorige pagina


Mart Bramer Volvo FH

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volgende pagina


Vecto DAF XG Truckland