BIGTRUCK REPORTAGE
“DEZE OP AFSTAND BESTUURBARE VOLVO FH AERO IS NET EEN SPEELGOEDAUTO”
MART BRAMER EN ZIJN ZELFRIJDENDE VOLVO FH AERO
“Eerlijk? Soms voelt het een beetje alsof ik vals speel," zegt Mart Bramer (22), terwijl hij op de kraan zit en zijn Volvo-truck zachtjes vooruit rijdt. Niet met iemand achter het stuur, maar op afstand bestuurd - door Mart zelf. “Ik zit hier op mijn kraan en bestuur de vrachtwagen alsof het een grote speelgoedauto is.”
Mart werkt nog maar vier jaar als chauffeur, maar rijdt nu al in een van de modernste combinaties van Nederland. Zijn trekker is een splinternieuwe Volvo FH 500 Aero 6x2. Daarachter hangt een gestuurde Pacton-steenoplegger met een elektrische Kennis 16 ton meter rollende kraan. Deze kraan werkt zonder dieselmotor en laadt zichzelf op tijdens het rijden via een dynamo in de as. Minder lawaai, geen uitstoot op de bouw, en toch sterk genoeg om zware stenen en kalkzandsteenblokken te verplaatsen.
VAN HANDGESCHAKELD NAAR HIGHTECH
Om 05.15 uur start Mart zijn werkdag bij transportbedrijf Wessels in Rijssen. In het donker glimt zijn combinatie onder het licht van de loods. Hij glundert. “Ik weet dat ik bof,” zegt hij. “Toen ik begon bij Wessels reed ik nog in een van de oudere Volvo’s. Nu rijd ik in een truck met de modernste technologie.”
We rijden naar Didam voor de eerste losplaats, maar zoals dat vaker gaat in de bouw, loopt het anders. De bouwplaats is te klein voor een complete lading stenen. Mart overlegt even met de uitvoerder en lost zijn lading bij een steenfabriek verderop. “Dat komt eigenlijk goed uit,” zegt hij. “Ik moest hier toch laden.”

Werken met de elektrische kraan is heerlijk stil en rustig
GEZOEM IN PLAATS VAN GEBROM
Bij de fabriek draait Mart met zijn kraan in stilte de lading van de trailer. “Dat geluid van een dieselmotor hoor je normaal de hele dag. Nu hoor je bijna niets. Dat geeft rust in je hoofd.” De kraan haalt zijn energie uit een dynamo in de voorste as van de trailer. Elke kilometer op de snelweg is een beetje stroom erbij. “Een uurtje rijden levert mij zo’n 35 procent batterijcapaciteit op. Een half uur draaien met de kraan kost zo’n 10% aan stroom. Dus bij een werkdag zoals deze kom ik daar makkelijk mee uit.”
Toch kent ook deze techniek zijn grenzen. “Soms moet ik rijplaten leggen. Dan ben ik veel aan het kranen en rijd ik weinig. Dan moet ik via een stekker op de bouw opladen. Het is nog niet perfect, maar wel een enorme stap vooruit.”



“IK HOEF NIET MEER OP EN AF TE KLIMMEN”
In Best lossen we straatstenen in een drukke nieuwbouwwijk. Marts werkwijze valt op: efficiënt, rustig, zonder gedoe. Daarna laden we in Kessel, waar hij een van de opvallendste functies van zijn truck demonstreert. Terwijl hij op de kraan zit, bestuurt hij de truck via een afstandsbediening. “Dat is echt ideaal,” zegt hij. “Vroeger moest je continu van de kraan naar de cabine en weer terug. Nu blijf ik gewoon zitten. Het spaart tijd én je rug.”
Zelfrijdende systemen zoals deze worden vooral gebruikt tijdens het leggen van rijplaten. “Je moet goed opletten, hoor,” zegt Mart. “Maar als je het onder controle hebt, geeft het enorm veel vrijheid. Bovendien is het systeem beveiligd met sensoren die de omgeving scannen als de truck op afstand bestuurd wordt.”
ÉCHTE COLLEGA’S
Onderweg naar Apeldoorn belt een collega. File, tijdnood. Of Mart nog even vier pallets kan ophalen in Opheusden. “Ja, natuurlijk,” zegt hij zonder aarzeling. “Dat is hoe we bij Wessels werken. Als ik straks ergens zelf klem zit, helpt die collega mij ook.” In Apeldoorn lossen we bij een groothandel. Mart laadt en lost in stilte en met vloeiende bewegingen. Zo’n elektrische kraan went snel!


MET VEEL TROTS WERKEN BIJ EEN HECHT FAMILIEBEDRIJF
Op de terugweg richting Rijssen praat Mart over vertrouwen. “Het mooiste is niet de truck of de kraan,” zegt hij. “Het mooiste is dat ik dit mag doen. Dat ze bij Wessels zeggen: ‘Hier, neem maar mee. Jij kunt dat.’ Dit is inmiddels mijn derde Volvo, maar deze is wel écht heel tof hoor!” En dat straalt hij ook uit. Mart is pas 22, maar weet precies hoe hij techniek voor zich laat werken. Niet als speelgoed, niet als trucje. Maar als gereedschap waarmee je mensen helpt, tijd wint en trots op je werk kunt zijn. Een echte vakman!
Tekst, foto’s en video: Jarno van den Noort