BIGTRUCK REPORTAGE
"IK HOU VAN PIONIEREN"
Chauffeur Ronald de Heus rijdt sinds eind vorig jaar op de enige elektrische truck van Van Wieren Transport uit Emmeloord: een indrukwekkende Volvo FH Electric 6x2 trekker. Daarmee bewijst Van Wieren dat zo’n elektrische truck ook in het zwaar transport kan worden ingezet. Het vraagt wel om wat pionierswerk. We rijden mee met Ronald tijdens het transport van een elektrische Volvo L120H-wiellader om dit zelf te ervaren.
Bij het bestellen van de Volvo FH Electric is er niets aan het toeval overgelaten. De truck heeft een Globetrotter XL-cabine met twee bedden, een extra kastenwand, een koffiezetapparaat, een koelkast en een draaibare bijrijdersstoel. Kortom: een echte auto voor de lange afstand. Maar daarvoor wordt hij niet ingezet. Ronald: “Ik rij de laatste jaren graag dagritten in de buurt. Mijn vorige Volvo was aan vervanging toe.
Toen kwam Van Wieren met dit idee en dat zag ik eigenlijk meteen wel zitten. Niet zozeer vanwege het milieu ofzo - die discussie ga ik niet aan - maar gewoon, omdat ik gefascineerd ben door techniek. Of het nou een diesel, een straalmotor of een elektrische truck is; ik vind het allemaal razend interessant. Daar komt bij dat het gewoon fantastisch rijdt. Als het moet, dan trek ik iedereen eruit met deze truck! Maar de sport is natuurlijk om zover mogelijk te komen met één acculading.”
DAGBOEK
Ronald neemt het elektrisch rijden serieus. Vanaf de eerste dag houdt hij een dagboek bij met data van zijn elektrische Volvo. “Ik noteer wat ik doe, met hoeveel ton ik rijd en waar ik stroom laad. Ook houd ik de kilometrages bij,” zegt Ronald. “Daardoor krijg ik inzicht in wat de truck kan en ook wat bijvoorbeeld wind en snelheid voor invloed hebben op de actieradius. Ik kijk daarom nu met meer aandacht naar het weerbericht. Gaat het hard waaien? Dan pas ik mijn planning aan en houd ik er rekening mee dat ik mogelijk extra moet bijladen.”
De Volvo FH Electric wordt ingezet met een dieplader of een semi-dieplader, met daarop meestal grondverzetmachines. Het totaalgewicht van de combinatie is daarbij regelmatig 50 ton, wat het bereik van de truck natuurlijk ook beïnvloedt – net zoals dat ook meer diesel zou verbruiken. Ronald: “Het belangrijkste is om niet te hard op te trekken en vooral niet te snel te rijden. Ik rijd een stuk rustiger sinds ik deze auto heb, namelijk streep 80. Dat scheelt echt in het bereik! En laten we eerlijk zijn: harder mag je toch niet.”
PIONIEREN
De truck wordt op de zaak opgeladen bij Van Wieren met een ‘langzame’ lader. Aan een snellader wordt gewerkt. De actieradius blijkt bij deze inzet tussen de 220 en 250 kilometer te liggen en inmiddels is Ronald al aardig thuis in het snellaadnetwerk in Nederland: “De truck kan tot 250 kW laden. Meestal ben ik met een uurtje bijladen weer op niveau, soms duurt het wat langer. Gelukkig begrijpen ze dat op de planning en is er geen stress, wat dat betreft,” vertelt Ronald. “Op sommige vlakken is het wel wat pionieren, maar dat vind ik juist wel leuk. Het komt bijvoorbeeld weleens voor dat een laadpaal defect is, terwijl dat dan niet zichtbaar is in de app waar ik de laadlocaties vind. Ook moet ik de stekker soms twee of drie keer aansluiten, voordat de techniek in werking komt. En als er iemand anders aan dezelfde laadpaal gaat staan, dan duurt het laden wat langer.” Het blijkt wel weer dat het dus erg belangrijk is dat er meer en goede (snel-) laadpunten voor vrachtwagens bijkomen.
FASTNED
“Echt stilvallen heb ik nog niet meegemaakt. Wel heb ik één keer met nog maar 1% accucapaciteit een laadpaal gehaald, al weet ik ook wel dat dat natuurlijk niet de bedoeling is. Toen was het wel echt heel spannend,” vertelt Ronald. Onderweg maakt hij soms ook gebruik van de diensten van Fastned, bekend van ‘de gele boogjes’ langs de snelweg. “Bij deze snellaadpunten past de combinatie op dit moment nog niet altijd, dus dan is het een kwestie van afkoppelen. Onder die ronde gele boogjes pas ik ook niet met de truck, maar met die andere nieuwe luifels gaat het wel. Het nadeel is alleen dat ik altijd af moet koppelen voordat ik ga laden. Soms moet je dan spookrijdend terug over de parking naar het laadstation. Hier waar we nu staan kan ik de trailer zien, maar soms is dat niet het geval. Ik heb al eens meegemaakt dat er ineens een personenauto voor de trailer geparkeerd stond waardoor ik niet kon aankoppelen. Verder staan er bij Fastned overal bordjes van maximaal 7,5 ton, maar deze trekker is alleen al 12,6 ton.”
RIJCOMFORT
Over het rijcomfort is Ronald dik tevreden. “Ik denk dat Van Wieren bewust een hele dikke auto heeft neergezet en dat maakt het wel heel leuk. Ik heb alle luxe aan boord, al slaap ik vrijwel nooit in de truck. Maar als dat een keer voorkomt, dan kan het. Dat is fijn. En nogmaals, het rijdt gewoon heerlijk,” zegt hij. “Er is veel kritiek op elektrische trucks en onderweg hoor ik altijd dezelfde grappen. Mij heb je daar niet mee. Als ik nu in een diesel stap, dan mis ik deze auto meteen!”
ENTHOUSIASTE CHAUFFEUR
We zijn vertrokken uit Emmeloord met de elektrische graafmachine die in Den Bosch gelost moet worden. “Ik zou Den Bosch prima kunnen halen op één acculading vanaf de zaak, maar ik weet nu nog niet wat ik daarna moet doen,” zegt Ronald. We rijden daarom via Arnhem, om uit te komen bij het laadstation net voorbij Heteren. “Door nu hier al alles weer op te laden, heb ik straks sowieso voldoende stroom voor de terugvracht. Ik heb geleerd verder vooruit te denken, om verrassingen uit te sluiten.” Het laden gaat vrij vlot, en na dik een uur zit de accu weer op ruim 80%. Tijd dus om de oplegger weer aan te koppelen, waarna Ronald verder kan naar zijn bestemming.
Mooi om te zien hoe deze vakman in het speciaal transport omgaat met de elektrische FH, en hoe hij openstaat voor vernieuwing. “Dat is ook precies het soort chauffeur dat je hiervoor nodig hebt,” zegt Maarten van Wieren. “De vraag naar een elektrische truck kwam van onze klanten. Naast voor SMT, rijdt deze Volvo-truck voor een grote woningbouwer die ook vroeg naar de mogelijkheden. Dat heeft ons doen besluiten om deze stap te zetten. Hiermee zetten we namelijk als bedrijf een eerste stap naar duurzaam transport en doen we ervaring op voor de toekomst. Het blijft pionieren en voor de inzet voor onze transport soort, zijn er op dit moment beperkte mogelijkheden. Maar met een enthousiaste chauffeur en een planning die er mee om weet te gaan, kan er veel.”
Iep van der Meer